המיניוואנים נפלו זה מכבר, משפחתיות-גדולות נעלמות במהירות ואפילו משפחתיות קלאסיות נמצאות תחת איום הכחדה מוחשי. לא משוכנעים שכך המצב? ביקור קצר במספר אולמות תצוגה של היבואניות הגדולות יוכיח זאת. משפחתיות-סדאן-ליסינג-סטייל נדחקות לאחור, ומפנות בלית ברירה את קדמת הבמה לעוד דגם סטנדרטי בבסיסו אך מוגבה קלות עם תדמית של פנאי ואיפור תואם. אבולוציה מוטורית במיטבה או מרעה, תלוי מאיזו עמדה אתם מביטים בתהליך.
ועדיין יש יוצאות דופן כמו טויוטה קורולה. לא דווקא מכיוון שהיא מיוחדת כל כך, אלא בעיקר כי אחרי 50 מיליון יחידות שיוצרו עד היום, היא (עדיין) המכונית הנמכרת ביותר בעולם. והיא הכי משפחתית קלאסית שאפשר לתאר ככזו. ולמי שמעוניין בעוד קצת סטטיסטיקה מדהימה, היא משווקת בלא פחות מ-150 מדינות בכל יבשת, ובכל 15 שניות נמכרת אחת. אם נחבר פגוש לפגוש את כל הקורולות שיוצרו משנת לידתה ב-1966 ועד לרגע כתיבת שורות אלו, הן יקיפו את כדור הארץ שש פעמים. אנחנו יכולים להמשיך ככה, אבל בשלב זה הבנתם את הרעיון. היא מכונית מאוד, מאוד פופולרית, עדיין.
גם בישראל. בעיקר בדור הנוכחי (וה-12 בשושלת) המוצלח, זה שהחזיק במשך שלוש שנים ברציפות בתואר המכונית הנמכרת ביותר כאן (2019-2021). הישג לו אחראית בין היתר מערכת הנעה היברידית שסייעה לצריכת דלק נמוכה, החלום הרטוב של רואי החשבון בחברות המעניקות רכב צמוד. אבל צריך להתקדם, וטויוטה שלחה את הקורולה לעדכון מתבקש של אמצע החיים. בעיקר כדי לסייע לה להתמודד טוב יותר מול מתחרות חזקות דוגמת סקודה אוקטביה המאוד מרווחת ויונדאי אלנטרה היברידית שמציעה אף היא צריכת דלק משובחת.
מה שונה בה: מערכת ההנעה ההיברידית משלבת כבעבר בין מנוע 1.8 ליטר בנזין ותיק (98 כ"ס) ומנוע חשמלי, אך כעת האחרון חזק יותר (95 כ"ס, 13+), ולכן גם ההספק המשולב עלה ל-140 כ"ס (18+). תוספת הכוח באה לידי ביטוי בשיפור ביצועים משמעותי על הנייר (9.1 שניות ל-100 קמ"ש, 1.8 שניות פחות). על הכביש זה מתבטא בתחושה נמרצת יותר בכל מצב, בעיקר בכבישים הרריים שם התקשה הדגם היוצא.
חלק גדול מהשיפור נוגע למצברים משודרגים (ליתיום-יון לעומת ניקל מטאל) עם צפיפות תאים גבוהה ב-14% ומשקל עצמי נמוך ב-14%, המאפשרים אספקת חשמל רציפה יותר. החיבור הוא לאותה תיבת הילוכים רציפה, וחבל שלא שינו בה דבר. היא עדיין מציבה בכל לחיצה חזקה על המצערת את המנוע בסל"ד גבוה וקבוע ורועש מדי.
העיצוב החיצוני כמעט ולא השתנה למעט סבכה שונה, יחידות תאורה קדמיות אחרות וחישוקים עדכניים. סביבת הנהג לעומת זאת עברה שדרוג קל ומתבקש, עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא ("12.3) ומסך מגע גדול ("10.5 במקום "8, עם אפשרות להפעלה קולית) ואיכותי יותר. חבל רק שהוא עדיין לא מופנה קלות לעבר הנהג ופוגע כך בנוחות התפעול והמיקוד בכביש תוך כדי נסיעה. ליושבים מאחור נוספו עכשיו צמד שקעי USB.
שיפור מדווח נוסף הוא למערכות הבטיחות, כשלטענת טויוטה הן מציעות ניטור טוב יותר של החיישנים (לרוחב ולמרחק), ומכך יוצאות כל המערכות נשכרות, כמו בלימה אוטונומית כעת גם לתנועה חוצה, שמירת נתיב עם סיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה מהירות בפניות והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה דומה: מלבד המסכים, פנים הרכב דומה לדגם המוחלף. עדיין עם איכות חומרים טובה יחסית ומראה נעים בגרסאות עם שילוב צבעים בהיר. השחור הקודר שיהיה במרבית הקורולות שינחתו כאן ימשיך להיות, ובכן, קודר מדי. טווח כיוון המרחק של ההגה עדיין מוגבל ופוגע בתנוחת הנהיגה, בעוד בורר ההילוכים המכאני משרה אווירה מיושנת וגוזל מקום שניתן היה לנצל לטובת תוספת תאי האחסון למצאי המועט. כצפוי, מרחב המחיה ליושבים מאחור זהה לדגם המוחלף ואינו מרשים, בעוד מרווח הרגליים צנוע. ובכלל, הגישה לספסל מאחור פחות נוחה עקב קו גג נמוך יחסית.
על הכביש היא עדיין אותה קורולה עם, מתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי לעומת קורת מתח אצל חלק מהמתחרות) שאחראי לנוחות נסיעה טובה, לפחות על אספלט אירופי. גם היכולת הדינמית דומה לדגם המוחלף שכן לא נערכו שינויים מפליגים במערך המתלים. ההתנהגות בטוחה וצפויה כך ורק חבל שההגה, ובעיקר דוושת הבלם, מקמצים בתחושות שהם מעבירים לנהג.
סיכום: אז מה היה לנו בטויוטה קורולה המעודכנת? טיפול חלקי בסביבת הנהג המיושנת, שיפור קל בביצועים ומערך בטיחות מתקדם יותר. עדיין עם איכות נסיעה טובה יחסית בעיר ומחוצה לה, תיבת הילוכים לא משכנעת תחת עומס ומרחב מחיה לא מרשים ליושבים מאחור. ומה זה אומר מבחינת היקפי המכירות הצפויים לה בישראל?
מוניטין האמינות לה זוכה הקורולה וחיבתם של מנהלי ציי רכב למכוניות מסוגה, ישמרו על מקומה בצמרת מבחינת היקפי מכירות. בכך אין ספק. האם היא יכולה אחרי העדכון להתמודד על תואר הטובה בקטגוריה? רק מבחן השוואתי מקומי יעניק לכך תשובה.
אבל יש עוד שתי שאלות חשובות. האם תצליח הקורולה להדוף את דהירת רכבי הפנאי בדרכם לכבוש כל פינה טובה בתעשייה, והאם תשמור עצמה יבשה בשיטפון החשמליות סיניות הנחשקות שממוקמות פחות או יותר על אותה משבצת מחיר. תשובות לכך נקבל החל מהחודש הבא כשתגיע.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 1.8 ליטר, בנזין וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 98 כ"ס ב-5,200 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 14.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 95 כ"ס / 18.9 קג"מ
  • הספק משולב: 140 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 463 ס"מ
  • רוחב: 178 ס"מ
  • גובה: 143.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 270 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,365 ק"ג
  • נפח תא מטען: 471 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.1 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.7 ק"מ לליטר, 100 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 155 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת טויוטה