קשה להפריז בחשיבות אוקטביה החדשה עבור סקודה ויבואנית המותג ארצה. זהו דור רביעי בשושלת המשפחתית הצ'כית מאז נרכשה על-ידי קונצרן פולקסווגן, והדגם הנמכר ביותר של המותג עם 6.5 מיליון יחידות, כ-100 אלף מהן נושאות לוחית רישוי ישראלית. ומעבר לכך, המכונית שסייעה למיצוב מחודש ומשופר של המותג שהחל דרכו כזול ופשוט.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
האוקטביה היא זו שהרימה את המותג, עם יתרונות בולטים על מתחרים ישירים, מנועים ותיבות הילוכים של פולקסווגן, נוחות ומרחב מחיה ומטען נדיר. אלה אפשרו לה גם להיות מהאירופאיות הבודדות שהתמודדו בהצלחה בהעדפה גורפת של מר ישראלי לתוצרת יפן וקוריאה.
האוקטביה החדשה מבטיחה לשמר את היתרונות לצד איכות גבוהה יותר בתא הנוסעים ומנועים חדשים עם סיוע חשמלי קל, בניסיון להתמודד מול הדומיננטיות של המתחרות עם מנועים היברידיים סופר-חסכוניים.
סיכום: סקודה אוקטביה החדשה היא עדיין מהטובות בקטגוריה. כעת גם עם צריכת דלק חסכונית במעט ובעיקר סביבת נהג מודרנית ואיכותית יותר. אבל היא עצלה יותר ואיכות הנסיעה לא מרשימה, בעיקר בגרסת רכב המבחן עם כיול נוקשה ומיותר. האם היא עדיין מסוגלת לשמור על התואר אמת המידה של הקטגוריה מול המתחרות הישירות, טויוטה קורולה ויונדאי איוניק? תשובה לכך בקרוב.
איך נראית: כמו שאר דגמי היצרנית, גם האוקטביה החדשה אינה מכונית נאה במיוחד. אבל היא בכל זאת מודרנית ובעיקר מרשימה מקודמתה ושלא במקרה מזכירה את האחות הגדולה - סופרב. תא הנוסעים מרשים ועושה רושם כמגיע מקטגוריה גבוהה יותר לרבות איכות חומרים גבוהה. יש מסך מגע ("8.25) נאה וברכב המבחן - ברמת גימור בכירה - גם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם תצוגת נתונים משתנה. המושבים נוחים ותומכים היטב והפתעה, מאחורי המראה המרכזית יש שקע USB ייעודי לחיבור מצלמת דרך.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
התפעול מסורבל וגוזל יותר מדי תשומת לב, בעיקר מכיוון שמרביתו מתבצע דרך מסך המגע המוצב נמוך מידי בקונסולה המרכזית, ומחייב הורדת מבט מהכביש גם אם ביקשתם לשנות את הטמפרטורה במזגן. לא אהבנו גם את מתג בחירת הילוך הנסיעה אך לפחות יש בכך יתרון בטיחותי, שכן הוא משלב למצב חניה (P) אם הנהג שכח לעשות זאת ביציאה מהרכב.
כבסיס ממשיכה לשמש פלטפורמת MQB המוכרת, עם בסיס גלגלים זהה (268.5 ס"מ) וגידול קל בשאר הממדים - 2 ס"מ לאורך, 1.5 ס"מ לרוחב וסנטימטר לגובה. בהתאם, מרחב המחיה ליושבים מאחור נותר דומה לדגם היוצא, מהמרווחים בקטגוריה. היושבים מאחור נהנים גם מפתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB לטעינה.
תא המטען אומנם הצטמצם קלות בנפח (553 ליטר), אבל הוא עדיין גדול מהמתחרות הישירות עם מנגנון דלת חמישית המאפשר מפתח הטענה יוצא דופן. יש גם תאים שימושיים בצידיו, גלגל חלופי מלא תחתיו ומנופים נוחים לקיפול מהיר של מסעד הספסל.
רשימת האבזור ראויה וכוללת כבר בגרסת הבסיס מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
איך נוסעת: רכב המבחן מצויד במנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המוכר של פולקסווגן, כאן עם מערכת היברידית-קלה (48V). המנוע החדש סובל מתפוקה נמוכה יותר (110 כ"ס, 5- כ"ס) ומתמודד עם תוספת משקל של כ-100 ק"ג בהשוואה לאוקטביה היוצאת, כך שלא מפתיע שהזינוק ל-100 קמ"ש התארך בכחצי שניה (10.6 שניות).
התיבה ממהרת להעלות הילוכים על-מנת לחסוך בדלק ומאחרת בהורדתם, כך שתאוצות הביניים המדמות עקיפה איטיות מבעבר. המלצתנו, שלבו למצב S בתיבה או עברו למצב ידני דרך מנופי השליטה מאחורי ההגה לפני יציאה לעקיפה.
מצד שני, שילוב המנוע ותיבת ההילוכים חלק, בעיקר בתחילת נסיעה או זחילת פקקים, כמעט ללא הקפיצות האופייניות לדגמים אחרים של הקונצרן. גם צריכת הדלק חסכונית יחסית, הודות לסיוע חשמלי המדומם את המנוע בעומס נמוך (עזיבת מצערת) ומאריך את פעולת מערכת עצור-סע. 15 ק"מ לליטר בממוצע המבחן הם נתון טוב למכונית שאינה היברידית.
3 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
רכב המבחן היה ברמת הגימור דיינמיק, מצויד במיתלים נוקשים יותר עם מרכב מונמך ב-1.5 ס"מ. וזה מיותר. מצד אחד אין כאן התנהגות כביש משובחת במיוחד, עם זוויות גלגול מודגשות והגה ובלמים חסרי משוב. מצד שני נוחות הנסיעה אינה מבריקה, גם בגלל הנוקשות ובעיקר בגלל היעדר ריסון מספק של תנודות המרכב במהירות גבוהה. השיפור העיקרי הוא בבידוד רעשים טוב מאוד, גם בשיוט במהירות גבוהה.
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 468.9 ס"מ
  • רוחב: 182.9 ס"מ
  • גובה: 147 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268.6 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,406 ק"ג
  • נפח תא מטען: 553 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.6 שניות, 206 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 19.6 ק"מ לליטר, 129 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 142 אלף שקל (135 אלף שקל)