צ'רי היא יצרנית רכב מסין שמתחילה לשווק מכוניות בישראל, ובעתיד גם באירופה. ואם אתם נוהגים להתעדכן בחדשות הרכב, קראתם משפט כזה, בשינוי שם המותג כמובן, לא פעם בשנה-שנתיים האחרונות. אבל יש הבדלים. ראשית, זו יצרנית שעושה כבר ניסיון שני לצאת מגבולות סין, אחרי שהשותפות המבטיחה עם עידן עופר במותג קורוס הסתיימה בכישלון מביך. שנית, היא אינה צעירה, והחלה לפעול כבר לפני רבע מאה בניגוד לרבות מבנות ארצה שהגיעו אלינו. אבל חשוב מכל, בשונה מצונאמי המותגים מהמזרח שנחתו כאן, אין לה (בינתיים) מערכת הנעה חשמלית, או אפילו משולבת חשמל. וזו כבר הפתעה יחסית.
4 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
(צילום: ניר בן זקן)
בחזרה אלינו. צ'רי תשווק כאן שלושה רכבי פנאי, כולם ינסו להיות אלטרנטיבה לרבי מכר בקטגוריות מוכרות עם יתרון מובטח - מלאי גדול וזמין לאספקה מיידית, בתקופה בה מרבית המותגים סובלים מבעיות ייצור וכתוצאה מכך, זמני האספקה ארוכים באופן חסר תקדים.
המסקרן מכולם ללא ספק הוא טיגו 8 שנוחת לקטגוריה עם ביקושים יוצאי דופן כיום, רכב פנאי גדול עם שורת מושבים שלישית ומקום לשבעה שהפך ללהיט היסטרי במגרשי טרייד עם היצע צנוע במיוחד בלוחות יד 2. קטגוריה שכוללת מתחרים מבוססים היטב כמו מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק ופיז'ו 5008, שלבטח לא יעשו לסיני החדש בשכונה חיים קלים.
סיכום: תא הנוסעים של הטיגו 8 סופר-מרשים, והוא גם נראה טוב. הוא מרווח ושימושי, סביבת נהג מודרנית, אבזור עשיר מהמקובל, ביצועים סבירים פלוס ומערכות בטיחות מתקדמות ומקיפות. וגם תג מחיר נמוך בכמה עשרות אלפי שקלים ממתחריו המוכרים.
אבל הטיגו פחות משכנע בכל הנוגע למאפייני הנסיעה. כיול מתלים לא מוקפד שפוגם בנוחות הנסיעה בכל מהירות ואחיזת הכביש נמוכה יחסית. עניין שנוכח לא רק בתמרוני נהיגה נמרצים, אלא גם במצבים המדמים תנאי יומיום. ולכן, בתנאי שוק רגילים היינו מסכמים כי מול המתחרים בקטגוריה, פער המחיר אינו מצדיק את פער איכות הנסיעה. אבל התקופה הזו היא הכל, חוץ מתנאי שוק רגילים.
הביקוש לרכב פנאי עם שבעה מקומות גבוה מכפי שאי פעם היה והמתחרים הישירים סובלים מבעיות מלאי קשות. ולכן ברור לנו כי הטיגו 8 ימצא עצמו מבוקש, וספק אם תשאר יחידה אחת אפילו ללא דורש.
איך נראה: הטיגו 8 נמנע מסממני הצטעצעות אופייניים לדגמים סיניים של לפני עידן החשמל. החזית מזכירה את זו של אינפינטי QX60, עם סבכה גדולה, סמל דומה ויחידות תאורה צרות. אהבנו גם את העובדה שיציאות המפלט מאחור אמיתיות, בשונה ממותגים ותיקים ומכובדים מאירופה המעדיפים כיום לזייף בשם הפוזה.
4 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
(צילום: ניר בן זקן)
גם סביבת הנהג מרשימה, עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.3 כל אחד), ומסך נוסף תחתון ("8) לשליטה בבקרת האקלים. הקומבינציה נראית טוב אבל העדפנו לתפעל את המיזוג דרך מתגים פיזיים המוצבים תחתיו. למעט מנופי המגבים והאיתות שמרגישים זולים, איכות החומרים גבוהה למדי, כולל שילוב דיפוני אלומיניום ועור (בשחור וחום) ותאורת אווירה משתנה.
יש גם תאי אחסון שימושיים, כולל אחד גדול מתחת לקונסולה שבין הנהג לנוסע. המושבים הקדמיים נוחים, עם תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת ושדה ראיה טוב לפנים ולצדדים, אך גלגל ההגה אופקי מדי עם טווח כיוון מוגבל למרחק, ולכן הוא מקשה על בחירה בתנוחת נהיגה נוחה לאורך זמן. גם הנוסע לצדו סובל, שכן אין למושב כיוון גובה.
ויש גם מוזרויות סיניות, למשל בורר הילוכים אלקטרוני שלא תמיד משלב למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת, או מערכת התראה על אי חגירת חגורה במושבים האחוריים שמופעלת בכל תחילת נסיעה, גם אם איש לא יושב מאחור. או מראה מרכזית פנורמית שמכילה בתוכה בעיקר שטח רב של משענות המושבים האחוריים.
4 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
(צילום: ניר בן זקן)
הממדים דומים לאלה של מיצובישי אאוטלנדר (472 ס"מ לאורך, 271 ס"מ בסיס גלגלים), ולספסל השורה השניה יש אפשרות כיוון מרחק שמאפשרת מרחב מחיה נדיב גם למבוגרים גבוהים. השורה השלישית מותאמת בעיקר לילדים מתבגרים (עד 1.65 מטר) ובאופן ייחודי לקטגוריה, יש פתחי מיזוג גם ליושבים בה, בגרסת האבזור הבכירה.
כמקובל בקטגוריה, תא המטען צנוע כשכל המושבים בשימוש (193 ליטר) אבל קיפול השורה השלישית מייצר נפח גדול מזה של מתחריו הישירים (886 ליטר). אהבנו את המקום הייעודי ברצפת ההטענה לאחסון וילון הכיסוי לתא המטען כשהוא לא בשימוש.
רשימת האבזור בגרסה הבכירה עשירה וכוללת בין היתר ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, מצלמות חניה היקפיות, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. גם מערך הבטיחות מתקדם וכולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים לרבות פתיחת דלת. יש גם מערכת התרעה לפגיעה מאחור המפעילה את ארבעת המאותתים כשרכב מתקרב, אך היא רגישה מדי ופועלת גם כשאינה נדרשת לכך.
איך נוסע: מערכת ההנעה כוללת מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר עם 186 כ"ס, הנעה קדמית ותיבת שבעה הילוכים אוטומטית. הביצועים טובים יחסית לרכב מסוגו והוא יהיה מהיר מסקודה קודיאק במיאוץ רמזורים מזדמן, עם 9.1 שניות ל-100 קמ"ש, 0.7 שניות פחות. אך פחות מרשים הוא אופי הפעולה של התיבה. היא קופצנית בתחילת נסיעה ומגיבה באיטיות מופגנת לדרישה להורדת הילוך (קיק דאון) לצורך עקיפה. צריכת הדלק טובה יחסית למבחן המאומץ - 11.1 ק"מ לליטר.
למרות שהוא מצויד במערך מיתלים מודרני (מקפרסון מלפנים, רב חיבורי מאחור), איכות הנסיעה של הטיגו 8 בינונית. הוא מתקשה לשכך מפגעי סלילה עירוניים במהירות נמוכה ומתנדנד יתר על המידה עקב מחסור בשיכוך על כביש גלי. שמשות כפולות לא מצליחות לבודד רעשי דרך במידה ראויה, ככל הנראה עקב צמיגים פחות משכנעים מבית אטלס האנונימית.
4 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
(צילום: ניר בן זקן)
גם היכולת הדינמית נחותה, עם זוויות הגלגול מודגשות ואובדן אחיזה שמגיע מוקדם מהמצופה (בין היתר עקב הצמיגים) ובקרת יציבות אגרסיבית מדי הנקראת לדגל. להגה תחושה מנותקת במצב 'נוחות', המשתפרת - לא מספיק - במצב 'ספורט', וכך גם מערך הבלמים.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.6 ליטר
  • הספק: 186 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 28 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 472.2 ס"מ
  • רוחב: 184.5 ס"מ
  • גובה: 170.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 271 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,640 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 193 ליטר, 886 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.1 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.3 ק"מ לליטר, 183 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 180 אלף שקל (168 אלף שקל)