בקצרה:
  • צ'רי הסינית חודרת לישראל עם שלושה רכבי פנאי
  • לכולם מנועי בנזין, היברידי-נטען וחשמלי יגיעו בסוף 2023
  • ביבואנית מאמינים כי ימכרו כבר ב-2023 8,000 עד 10,000 מכוניות
רק בנזין: כפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה, מותג הרכב צ'רי משתלב בשוק המקומי ומקרב את סך המותגים הסיניים שמיוצגים בישראל ל-20. אך בשונה מכל המותגים הסיניים שהשתלבו כאן בשנה-שנתיים האחרונות, הוא מציג דגמים עם מנועי בנזין בלבד. היברידי-נטען וחשמל? יגיעו רק ברבעון השלישי-רביעי של 2023. על שיווקה של צ'רי אמונה היבואנית קרסו (רנו, ניסאן, אינפיניטי) ובראש המותג יעמוד אמיר בלכר, האחראי גם על ניסאן ואינפינטי.
בארסנל הדגמים של המותג הסיני הוותיק יש שלושה רכבי פנאי, כולם עם מנוע בנזין מוגדש בעל ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר עם 186 כ"ס. בכולם יש תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד, בכולם הנעה קדמית.
למרכז הזירה: מגוון הדגמים של היצרנית נחלק לשתי משפחות עיקריות - רכבי נוסעים המכונים אריזו (Arrizo) שלא ישווקו אצלנו בשלב ראשון, ורכבי פנאי המכונים טיגו (Tiggo) שכן. הטיגו 7 (במחיר 155 אלף שקל) הוא רכב פנאי לחמישה נוסעים שינסה להיות אלטרנטיבה לרכבי פנאי קומפקטיים, עם תחרות ישירה מצד קיה סלטוס וסוזוקי S-קרוס. מבחינת מידות הוא ארוך ב-20 ס"מ מסוזוקי, ב-13 ס"מ מקיה (450 ס"מ), עם בסיס גלגלים גדול במעט של 265 ס"מ (5 ס"מ יותר מה-S-קרוס ו-2 ס"מ יותר מסלטוס).
הטיגו 8 (ב- 168 או 180 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור-אבזור) ממוקם מעליו עם ממדים גדולים יותר (472 ס"מ לאורך ובסיס גלגלים של 271 ס"מ) ושורת מושבים שלישית עם שבעה מקומות ישיבה. בכך הוא ינסה להיות אלטרנטיבה לרכבי פנאי כמו מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, פיז'ו 5008 וניסאן X-טרייל.
6 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
צ'רי טיגו 8
רשימת האבזור בשניהם כוללת מסך מגע ("10 ב-7, "12.3 ב-8), לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3 כציוד תקני ב-8, ברמת האבזור הבכירה ב-7), חימום למושבים הקדמיים עם כיוון חשמלי לנהג וחלון שמש. מרשימת הציוד התקני של גרסאות הבסיס בולטים בהיעדרם מראות מתקפלות חשמלית ובקרת אקלים מפוצלת בטיגו 7 בעוד הטיגו 8 אינו כולל פתחי מיזוג ליושבי השורה השלישית. הגרסאות הבכירות של שניהם מוסיפות את הציוד החסר וגם מצלמות חניה היקפיות, משטח טעינה אלחוטי וכיוון חשמלי גם למושב הנוסע. אבזור הבטיחות כולל כציוד תקני בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים לרבות פתיחת דלת.
6 צפייה בגלריה
צ'רי טיגו 7
צ'רי טיגו 7
צ'רי טיגו 7
פנאי קטן, ומודרני: הדגם העדכני ביותר מהשלושה שישווקו כאן הוא ה-FX (140 עד 150 אלף שקלים בהתאם לגרסה) שבעת השקתו העולמית הוכר כאמודה 5. הוא ינסה להשתלב בחלק העליון של קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, מול גרסאות בכירות של מתחרים כמו פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור וסקודה קאמיק. מבחינת ממדים הוא ארוך בכ-10 עד 17 ס"מ (440 ס"מ), אך עם בסיס גלגלים דומה (263 ס"מ) ונפח תא מטען קטן במעט (378 ליטר).
רשימת האבזור שלו כוללת כציוד תקני לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("10.25 כל אחד) ומשטח טעינה אלחוטי בעוד גרסת הביניים כוללת גם מצלמות חניה היקפיות, חימום למושבים הקדמיים, כיוון מושב נהג חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת ודלת תא מטען חשמלית והגרסה הבכירה מוסיפה גם כיוון חשמלי למושב הנוסע ואוורור למושבים הקדמיים.
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, בעוד הגרסה הבכירה מוסיפה גם כרית אוויר נבין הנהג לנוסע להפחתת פגיעות ראש במקרה של תאונה צידית.
6 צפייה בגלריה
צ'רי אומודה 5
צ'רי אומודה 5
צ'רי FX - סביבת נהג דור חדש למותג
מה אנחנו חושבים: אל שוק הרכב הישראלי נוספו בשנים האחרונות לא מעט מותגי רכב סינים, רובם לא ממש מוכרים לפני כן, ורק בודדים מתוכם זכו להצלחה. המשותף לכולם: שילוב בין הנעה חשמלית מודרנית לתג-מחיר נמוך מדגמים מתחרים של מותגים מוכרים. צ'רי היא סיפור אחר. בינתיים ללא הנעה חשמלית באף אחד מדגמיה כאן, ובכך היא ללא ספק מאבדת את היתרון הגדול של מותגי התעשייה הסינית. למעשה, למעט MG שהחלה לשווק כאן - בהצלחה מועטה דאז - מכוניות לפני למעלה מעשור, אין עוד סינית שעוסקת במנועי בנזין כעיקר פעילותה. בצ'רי ישמחו לחקות כמובן את הצלחת המהפך של המתחרה, אך בפחות מ-10 שנים כמובן.
במצב שוק רגיל, טרום קורונה, משברי שבבים ומחסור במלאים, סביר להניח שצ'רי הייתה נתקלת בלא מעט קשיים לשווק בישראל מכונית סינית עם מנוע בנזין במחיר שאינו נמוך משמעותית מהמקובל בשוק. שכן עם כל הכבוד להתקדמות העצומה של הסינים, תדמיתית הם עדיין בשלב ההוכחה. אבל השוק אינו במצב רגיל ומשווע לדגמים. רכב פנאי עם שבעה מקומות? אלה נחטפים כבר תקופה ארוכה כמשומשים במחירים גבוהים מהמחירון. ול-8 צפויה עבודה קלה מבחינה זו.
ה-7 וה-FX המתקדם ממנו יאלצו להתמודד עם תחרות קשה יותר, אבל הם מאוד מאובזרים וסביר שלפחות האחרון יהנה מביקוש נאה. כך שההצלחה די מובטחת, כעת. ובמידה רבה בשוק המוסדי שמשווע כיום במיוחד למכוניות. כאשר השוק יחזור למצבו הרגיל תהיה צ'רי חייבת להציע דגמים חשמליים ולבסס עצמה עליהם. 8,000 עד 10,000 מכוניות הבנזין שהיא מקווה למכור כאן עד סוף 2023 אמורות לסלול עבורה את הדרך לשילוב מלא בשוק העתידי.