מרצדס V קלאס נחשב לאחד מהוואנים היוקרתיים הטובים שניתן לרכוש, ולא במקרה הוא הבחירה המועדפת להסעות VIP ומורי דרך. מעטים מודעים לכך, אבל וגם בעלי ממון עם נהג צמוד מעדיפים אותו לעיתים על S קלאס, הודות למראה הצנוע ובעיקר האפשרות לקיים בו ישיבות "על הדרך".
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQV
מרצדס EQV
(צילום: ניר בן זקן)
ה-EQV שנחת כאן כעת, שנתיים לאחר השקתו העולמית, מבטיח לשלב את כל האיכויות המוכרות של ה-V קלאס. רק כמובן, עם מנוע חשמלי במקום טורבו-דיזל. וזה אומר שהוא חרישי וידידותי משמעותית לסביבה. אבל עד כמה הוא עדיף על הדגמים הרגילים, אם בכלל? מבחן מקומי ראשון עונה על השאלה.
סיכום: ה-EQV הוא ללא ספק דגם ייחודי בקטגוריה ומביא עמו את מרבית היתרונות של ה-V קלאס עליו הוא מבוסס. עם תא נוסעים איכותי, מפואר ומרווח וכמובן הנעה נקיה מזיהום ומרעש. באירופה יש לו גם מקדם אטרקטיביות ברור שכן הוא מאפשר לנוע (גם) באזורים עירוניים בהם אין כניסה לרכב מזהם. אצלנו זה לא המצב.
שכן בשונה מהחשמליות האחרות של היצרנית, המציעים אלטרנטיבה טובה לדגמי בנזין מקבילים, הבסיס הוותיק (מאוד) של ה-V קלאס מקשה כאן מבחינות רבות. כמו בכמעט כל בסיס למנוע בעירה פנימית שהוסב לחשמל. החל באיכות נסיעה נמוכה יותר, דרך ביצועים פחות טובים ועד צריכת חשמל גבוהה יחסית שאחראית לטווח נסיעה מצומצם בהתחשב בייעוד.
רגע, הוא גם יקר בלא פחות מ-60 אלף שקלים. הדור הבא שלו יבוסס על פלטפורמה ייעודית שללא ספק תאפשר יכולת גבוהה משמעותית. אבל עד אז אנחנו מעדיפים להישאר עם הדיזל הוותיק והמעולה.
איך נראה: למעט סבכה קדמית שונה (שבמפתיע אינה אטומה), חישוקים ושקע חשמל מלפנים, אין כל הבדל בינו לגרסה מונעת הסולר. לכן, תשומת הלב היחידה שהוא מקבל היא מנהגי V קלאס. ועבור חלק ניכר של לקוחותיו הפוטנציאליים, זהו יתרון חשוב.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQV
מרצדס EQV
(צילום: ניר בן זקן)
גם תא הנוסעים זהה, אבל כן זה כבר חסרון. שכן הוא מרגיש ונראה מיושן. עם לוח מחוונים אנלוגי וצג מידע צנוע במרכז. מסך המגע גדול ואיכותי ("10.25), ויש גם אפשרות שליטה באמצעות משטח מגע מסורבל עליו אפשר לוותר. מפתיע לגלות עד כמה מעט תאי אחסון יש בו, דווקא ברכב מסוגו. יש גם רק צמד שקעי USB מלפנים, הנוסעים מאחור מסתפקים בשני שקעי 12V.
המושבים הקדמיים (מתכוונים חשמלית, עם חימום ואוורור) נוחים גם לאורך זמן אבל קורה A רחבה מגבילה את שדה הראיה בפניות שמאלה. סידור המושבים כולל צמד מושבי קפטן בשורה השניה ושלושה בשורה השלישית, עם מרחב מחיה נדיב שמאפשר הסעת שבעה מבוגרים בנוחות, עם תא מטען גדלו דיו למספר מזוודות.
רשימת האבזור זהה ל-V קלאס וכוללת ריפודי עור, מצלמות היקפיות (ומאוד שימושיות בהתחשב בממדים) ופתיחה חשמלית לדלתות הצד ולדלת תא המטען. ברשימת האופציות יש מקרר (3.2 ליטר) בקונסולה שבין המושבים הקדמיים, או שולחן אחורי מתקפל בין השורה השניה לשלישית, אבל בשונה מה-V קלאס, אין אפשרות לקבל צמד כורסאות (בשורה השניה) מתכווננות חשמלית עם הדום לרגליים, חימום, קירור ועיסוי.
מערך הבטיחות צנוע מהמקובל בדגמי הנוסעים של מרצדס עם בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל עם התרעה על סטייה מנתיב ושטחים מתים ללא תיקון אקטיבי.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQV
מרצדס EQV
(צילום: ניר בן זקן)
איך נוסע: המנוע החשמלי מפיק 204 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, בשונה מה-V קלאס בעל ההנעה האחורית. כמקובל בחשמליות, זמינות הכוח טובה ובהתאם לעוצמה המופעלת על הדוושה תקבלו האצה נחושה או לינארית. אבל הוא איטי משמעותית מה-V300d גם בזינוק מהמקום (12.1 שניות, 4.2 שניות יותר) ובעיקר בתאוצות ביניים.
יש ארבעה מצבי בלימה רגנרטיבית עם שליטה נוחה באמצעות מנופים מאחורי ההגה, אבל ללא מצב אוטומטי המתאים את העוצמה לתנאי ומשתמשי הדרך באמצעות הרדאר ומערכת הניווט, כמו בחשמליות המודרניות של היצרנית.
סוללות הענק בקיבולת 100 קוט"ש הן מהגדולות ביותר ברכב חשמלי כיום, ורק ל-EQS סוללה גדולה במעט. כדי לסבר את האוזן, זו כמות אנרגיה חשמלית המאפשרת אפיית 225 עוגות, או הכנת 6,300 כוסות אספרסו או אספקת חשמל ל-4,500 שעות עבודה של מחשב נייד - או טווח נסיעה של 417 ק"מ בין טעינות.
עם צריכת חשמל של 26 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן, טווח הנסיעה הריאלי עומד על כ-350 ק"מ, צנוע יחסית לאופי השימוש ברכב שכזה. הטעינה המהירה בהספק נמוך יחסית למצברים גדולים כל-כך (110DC) ולכן מילוי מ-10% ל-80% בעמדה ייעודית ארך 45 דקות (זהה להצהרת היצרנית).
מערכת הסוללות הגדולה מוסיפה כחצי טון למשקל העצמי בהשוואה ל-V קלאס, ואיכויות הנסיעה לא יוצאות נשכרות. בעיקר בחוסר יכולת של מערכת המיתלים לרסן את תנודות המרכב. החל במעבר פסי האטה במהירות נמוכה וכלה בנסיעה בינעירונית על אספלט לא סלול היטב. מיתלי אוויר אדפטיביים המוצעים כאופציה היו יכולים לשפר את נימוסי הכביש ולדעתנו הם צריכים להיות ציוד תקני.
4 צפייה בגלריה
מרצדס EQV
מרצדס EQV
(צילום: ניר בן זקן)
על מנת לתמוך במשקל, הצמיגים (גודייר F1 שפותחו במיוחד עבורו) רחבים בסנטימטר, אבל הם מייצרים שאון דרך מוגזם וגם רעשי רוח מיותרים חודרים לתא. שווה לציין כי דוושת הבלם סובלת מתחושה דו-שלבית מוחשית, עם השהייה גדולה מדי בין השימוש באגירת אנרגיה לשימוש בבלמים עצמם.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 100 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 204 כ"ס / 36.9 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 537 ס"מ
  • רוחב: 192.8 ס"מ
  • גובה: 190.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 343 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,899 ק"ג
  • נפח תא מטען: אין נתון
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.1 שניות, 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 643 אלף שקל