בקצרה:
  • ספינת הדגל החשמלית של מרצדס עמוסה בטכנולוגיית-על
  • עם פלטפורמה ייעודית, טווח עצום ומקדם גרר סנסציוני
  • מכוניות ראשונות יימסרו ללקוחות בתחילת 2022
חשמלית ייעודית: ה-EQS תהיה מכונית חשמלית שלישית באולם התצוגה של מרצדס, אחרי ה-EQC וה-EQA. בשונה מהמוזכרים, המבוססים על פלטפורמת רכבי פנאי (GLC ו-GLA בהתאמה) שהוסבה להנעה חשמלית, היא דגם ראשון עם פלטפורמה ייעודית המכונה EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture), שתשמש דגמים חשמליים עתידיים של היצרנית.
הממדים דומים ל-S קלאס בגרסת הארוכה (לונג), ממנה היא קצרה רק בכשבעה ס"מ (521.5 ס"מ) אבל נשענת אף היא על בסיס גלגלים ענק (321 ס"מ). תא המטען גדול ב-60 ליטר (610 ליטר) עם מנגנון דלת חמישית גדול משמעותית. בשונה מחשמליות מודרניות, אין תא מטען מלפנים.
תל אביב-אילת-תל אביב על טעינה אחת: מרצדס תציע שתי גרסאות הנעה. ל-EQS450 הבסיסית מנוע בודד עם 333 כ"ס שמחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות. ל-EQS580 4MATIC הבכירה מנוע חשמלי נוסף מלפנים המחובר לגלגלים הקדמיים, עם הספק מרבי כולל של 523 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. המהירות המרבית בשתיהן מוגבלת ל-210 קמ"ש.
לשתי הגרסאות מצברי 107.8 קוט"ש שמאפשרים טווח של 627 ק"מ בגרסה הבכירה ו-700 ק"מ בגרסת הבסיס, ובכך היא החשמלית עם טווח הנסיעה הארוך ביותר שמשווקת כאן כיום. טעינה מהירה (200DC) תאפשר מילוי ל-80% סוללה בתוך כחצי שעה, או 300 ק"מ ב-15 דקות.
הכי אווירודינמית: לדברי היצרנית, אחת הסיבות העיקריות לטווח הנסיעה העצום הוא מקדם גרר הנמוך ביותר בתעשיית הרכב כיום (0.20), נמוך משמעותית מטסלה (0.24) וטוב אפילו מלוסיד אייר (0.21). הוא מושג הודות למרכב בסגנון קופה-ארבע-דלתות עם חלונות ללא מסגרת וידיות פתיחת דלתות נשלפות חשמלית. גם כאן, יש מערכת בלימה רגנרטיבית מופעלת באמצעות מנופים מאחורי ההגה, עם אפשרות בחירה בין ארבע עוצמות, החל מביטול מוחלט ועד אפשרות לשימוש בה גם לצורך עצירה מלאה ומצב אוטומטית המתאים את העוצמה לתנאי הדרך.
כציוד תקני יש מיתלי אוויר אדפטיביים והיגוי אחורי אקטיבי (עם יכולת הפניה של 10 מעלות) המאפשר רדיוס סיבוב צנוע יותר משל A קלאס (10.9 מטר).
מה עוד צריך לדעת עליה: סביבת הנהג בגרסת הבסיס כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע מרכזי ("12.8), בעוד לגרסה הבכירה שלושה מסכים לכל רוחב הקונסולה הקדמית - מסך מגע לנוסע ("12.3 כל אחד) ומסך מגע מרכזי ענק ("17.7) - המייצרים מראה אחיד לרוחב 141 ס"מ, כולל תצוגת נתונים עלית על השמשה במציאות רבודה. בשתי הגרסאות יש ליושבים מאחור טאבלט נשלף לשליטה במערכת הבידור-נוחות.
רשימת אבזור הנוחות כוללת בין היתר ריפודי עור עם כיוון חשמלי, חימום וקירור למושבים הקדמיים והאחוריים, משטח טעינה אלחוטי מלפנים ומאחור, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים, מצלמות היקפיות, חלון שמש (עם אטימה מלאה), חישוקי "21 ועוד.
כל מערכות הבטיחות מה-S קלאס יוצעו גם כאן, לרבות מערכת תאורה קדמית עם יותר ממיליון פיקסלים ליחידה, המייצרת אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות לד רגילות. בעתיד היא תציע אפשרות לנהיגה אוטונומית בקטעים מוגדרים מראש של נתיבים בינעירוניים במהירות נמוכה מ-60 קמ"ש.
מחיר חבילת EQS חשמלית בסיסית (450) עומד על 890 אלף שקלים, 100 אלף שקלים פחות מגרסת הבסיס של ה-S קלאס עם מנוע בעירה פנימית המשווקת בארץ (S350d). הגרסה היקרה ביותר (580) עולה 1.3 מיליון שקלים, 50 אלף שקלים יותר מ-S500 4Matic ה"רגילה".
מה אנחנו חושבים: מרצדס נחשבה כבר שנים ארוכות ליצרנית מכונית הנוסעים הטובה בעולם, בעיקר בזכות ה-S קלאס שהצליחה פעם אחר פעם להציג טכנולוגיה חדשנית בתעשיית הרכב ולשמור על פער מכל מתחרותיה. אבל מעבר תעשיית הרכב להנעה חשמלית, עם שינויים משמעותיים שהוא מביא בסדרי עולם הרכב ב-100 השנים האחרונות, מאיים על מעמדה כעת. על ה-EQS מוטלת המשימה לשמור עליו וזה לא יהיה פשוט. מצד שני, מרצדס היא אחת היצרניות הבודדות בתעשייה שמסוגלת לשכפל את ההצלחה הקלאסית לזו החשמלית. אבל לפני שנדע אם ה-EQS בדרך לכך, נהיה חייבים לנהוג בה.