פולקסווגן T-קרוס שנחת לאחרונה בישראל הוא רכב פנאי מיוחד - הקטן ביותר בהיצע היצרנית הגרמנית שעמוסה בדגמים דומים, אך גדולים ויקרים יותר. עבור צ'מפיון מוטורס, יבואנית המותג ארצה שסובלת מהיצע דגמים מצומצם בהשוואה למתחרותיה האירופאיות ומאבדת בהתאם גובה בטבלת המכירות, מדובר בדגם סופר-חשוב. כזה שעשוי לאפשר לה להפוך בכל זאת תחרותית בקטגוריית גדלה במהירות, שתהפוך תחרותית עוד יותר כאשר יגיעו ארצה מתחרים עדכניים מבית פיז'ו, רנו וסקודה.
מחיר רכב מבחן (בסיס): 140 אלף שקל (130 אלף שקל)
מתחרים: פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור, סקודה קאמיק
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: עיצוב, תא נוסעים
בסדר: ביצועים, יכולת דינמית
טעון שיפור: איכות, נוחות, מחיר
ציון: 7

איך נראה

ה-T-קרוס נראה מצוין ולמרות מידותיו הצנועות מצליח להיראות "הרפתקן" מבלי להצטעצע. מבחינה זו לפחות הוא מהמרשימים בסביבה. יחידות התאורה משתלבות היטב עם סבכה קדמית גדולה בעוד האחוריות מחוברות בפס לרוחב דלת תא המטען, יש (כמובן) מגני פלסטיק שחור מודגשים ופסי גגון מסיביים. התמהיל הוויזואלי המוכר, מוגש כאן כמנה משובחת.
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שתא הנוסעים פחות מרשים. אלה לא רק הצבעים הקודרים אלא גם איכות החומרים הלא תמיד משכנעת, כמו למשל פלסטיק מחוספס-נוקשה בדיפוני הדלתות. התפעול והנדסת האנוש טובים בדרך כלל, למעט מתגי השליטה על גלגל ההגה שמחייבים הסתגלות. המושבים נוחים ותומכים וחלונות גדולים מסייעים לשדה ראיה טוב יחד עם תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת. מפתיע הוויתור על ידיות אחיזה בתקרה.
כבסיס משמשת פלטפורמת MQB-A0 בה עושה שימוש גם סיאט ארונה, אך הפולקסווגן קצר ב-3 ס"מ (411 ס"מ), עם בסיס גלגלים קטן ב-1.5 ס"מ (255 ס"מ). אלו מידות הממקמות אותו כאחד הקטנים בקטגוריה. עם זאת, מרחב המחייה לנוסעים מאחור ראוי, תודות לאפשרות כיוון מרחק של הספסל (14 ס"מ לפנים-אחור). למרות שהם מקבלים צמד שקעי USB ותאי אחסון גדולים בדלתות, פתחי מיזוג אינם בנמצא וחבל שכך.
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
נפח תא המטען נהנה מאפשרות הסטת הספסל האחורי ויכול להגיע עד 455 ליטר כולל גלגל חלופי בגודל מלא, בדומה לדגמים גדולים יותר. ראויה לאזכור אפשרות קיפול לפנים של גב מושב הנוסע שליד הנהג, לטובת הסעת מטען ארוך.
רשימת האבזור עשירה כבר בגרסת הבסיס (130 אלף שקל) וכוללת מסך מגע "8 עם צימוד עם Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "16 קלים.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראה על ערנות נהג. רכב המבחן (גרסה בכירה ב-140 אלף שקל) צויד גם בלוח מחוונים דיגיטלי, מפתח חכם, חישוקי "17 קלים והתראת שטח מת.

איך נוסע

יחידת ההנעה היא המוכרת של קונצרן פולקסווגן ומשלבת בין מנוע שלושה צילינדרים מוגדש בנפח 1.0 (115 כ"ס) ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים סבירים בלבד הן בזינוק מהמקום והן בשמירת מהירות שיוט, בזמן שצליל המנוע אינו צורמני ומטריד מדי כמקובל בתצורת שלושה צילינדרים.
פחות אהבנו את תיבת ההילוכים שלא הפגינה פעולה חלקה בתחילת נסיעה ומיהרה להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק, עם תגובות איטיות מדי להורדת הילוך. היתרון מתבטא בצריכת דלק טובה של 13.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
כיול מיתלים מוצק אחראי לנוחות נסיעה בינונית בעיר, בין היתר עקב צמיגים נמוכי חתך ברכב המבחן. במהירות גבוהה יותר משתפרת הנוחות ובידוד רעשי הרוח והדרך טוב למדי. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה עם זוויות גלגול מבוקרות היטב ויכולת דינמית גבוהה מהמקובל בקטגוריה.
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

ה-T-קרוס הוא תוספת מבורכת להיצע הדגמים של פולקסווגן בישראל וכנראה יסייע בהגדלת נתוני המכירות. הוא נראה טוב ונהנה מתכנון תא נוסעים מתקדם שמאפשר לו להציע מרחב מחייה נדיב ביחס לגודלו הפיזי. אלא שהוא סובל מסביבת נהג-נוסעים שמרגישה מעט זולה, נוחות נסיעה עירונית לא מספקת ובעיקר - תג-מחיר גבוה בקטגוריה בה למחיר חשיבות קריטית בעת קניה.
נראה כי גרסת הבסיס (130 אלף שקל) היא עסקה טובה וכנראה גם נוחה יותר עם צמיגים ראויים, אך יש עדיין לזכור - מחיר זה ממקם את ה-T-קרוס מול הגרסאות המפוארות של מתחריו. קל לא יהיה לו.
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן T-קרוס
פולקסווגן T-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 115 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
אורך: 401.8 ס"מ
רוחב: 176 ס"מ
גובה: 159.9 ס"מ
בסיס גלגלים: 255.1 ס"מ
משקל עצמי: 1,275 ק"ג
נפח תא מטען: 455-380 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.2 שניות, 193 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 20 ק"מ לליטר, 113 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 140 אלף שקל (130 אלף שקל)