ב.מ.וו M135, גרסת הקצה לסדרה 1 הקומפקטית, מחליפה את אחת המשפחתיות-ספורטיביות המוערכות ויוצאות הדופן ששווקו אצלנו בעשור האחרון. עם מנוע חזק והנעה אחורית, ה-M140 היוצאת (שהייתה M135 לפני מתיחת פנים) הייתה אחת המכוניות המלהיבות ביותר לנהיגה בצד השפוי של חצי מיליון השקלים. זו שהביאה לידי ביטוי את יתרונות הפרדת הרשויות – בין גלגלי ההנעה להיגוי.
עם המעבר של סדרה 1 הנוכחית לפלטפורמת הנעה קדמית הוצב המנוע לרוחב ולא לאורך ולכן אין מקום לשישה צילינדרים. המעבר לארבעה בלבד מבשר אמנם טובות לנוסעים שזוכים למרחב מחיה משופר אבל מנטרל אפשרות נוחה להנעה אחורית, וזו מוחלפת בכפולה-קבועה. פחות טהור וייחודי, יותר כמו המתחרות הישירות אודי S3 ומרצדס A35 AMG. האם הצליחה ב.מ.וו לשמר בכל זאת את הקסם?
מחיר: 370 אלף שקל
מתחרים: אודי S3, מרצדס A35 AMG
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: תא נוסעים, אבזור
בסדר: ביצועים, יכולת דינמית
טעון שיפור: מנוע-גיר, תחושה ספורטיבית
ציון: 7

איך נראה

השינויים העיצוביים בהשוואה לסדרה 1 רגילה צנועים בלבד ומסתכמים בגימור שונה למסיטי האוויר מלפנים, חישוקים גדולים יותר ("18 לעומת "17) וצמד צינורות מפלט במקום צינור בודד. למרות הבריחה מצעקנות, בצבע הכחול הייחודי אף אחד לא יכול לפספס אותה.
7 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 135M
ב.מ.וו 135M
(צילום: ניר בן זקן)
גם עיצוב הפנים זהה – למעט גרפיקה (שלא כל אחד יאהב) שונה ללוח המחוונים הדיגיטלי, עם מד סל"ד שפועל הפוך למקובל. מסך מגע גדול יותר ("10.25 לעומת "8.8) במרכז הקונסולה כולל גם צימוד ל-Apple CarPlay ומצלמת נסיעה לאחור, תוספות שלא נמצאות בגרסאות אחרות.
המושבים הקדמיים, גם אם זהים לאלה שתקבלו ב-118 ברמת גימור M, לא פחות ממצוינים עם תמיכה טובה מאוד, שפע אפשרויות כיוון ונוחות מרשימה גם לאורך זמן. הגה שלוש צלעות בשרני מרגיש טוב ביד, אך מנופי שליטה ידנית בתיבת ההילוכים שמאחוריו צנועים מדי בגודלם ועשויים להקשות על בעלי כפות ידיים קטנות מהממוצע.
7 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 135M
ב.מ.וו 135M
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה מאחור דומה אמנם לזה של משפחתית קומפקטית, אך הנוסעים בו - שייהנו מפתחי מיזוג נפרדים - יסבלו מנוקשות מושב מיותרת ותעלת גל הינע שמפריעה לנוסע במרכז. לתא המטען נפח זהה לסדרה 1 רגילה (380 ליטר) אך הוא מוותר על גלגל חלופי כבד לטובת ערכת ניפוח קלילה. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת וערנות נהג.

איך נוסע

מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר מפיק כאן 306 כ"ס. ב.מ.וו מציינים אמנם כי זהו מנוע הארבעה צילינדרים החזק ביותר שייצרו מעולם, אך אלו נתונים דומים למתחרים הישירים, וגם מעט פחות מה-140 היוצאת. הוא משודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית ובעזרת ההנעה הכפולה מצליח לזנק מעמידה ל-100 קמ"ש בזמן מעולה: 4.8 שניות. רק פרופורציות: ה-140 הייתה מהירה יותר ב-0.2 שניות, למרות הנעה אחורית בלבד.
אבל עשיריות השנייה אינן הבעיה של המנוע הזה. את הקטנת הנפח בשליש - מ-3.0 ליטר ל-2.0 - אי אפשר להעלים בעזרת אלקטרוניקה, מהוקצעת ומתוחכמת ככל שתהיה. בניית הכוח שונה לחלוטין ואינה חלקה-הדרגתית בדומה לשישה צילינדרים, פס הקול עבר שינוי לא לטובה ובאופן כללי, אין כאן את תחושת ה"תן לו עוד סל"ד, הוא רוצה את זה" הממכרת של ה-140 הגדול. גם תיבת ההילוכים (של איסין שהחליפה את יחידת ZF בדגם היוצא) מתקשה בעומס גבוה, עם תגובות איטיות יותר תחת לחץ ואיחור מפתיע לפקודות מנופי השליטה.
אז נכון, המנוע מרשים בכוחו ובעל יכולת יוצאת דופן, אבל את החוויות שהעניקה היחידה היוצאת, הוא פשוט לא מסוגל לשחזר. אולי מכיוון שעבור ב.מ.וו, חוויות אלה היו פחות חשובות משמחת התדלוק. ה-140 היה שתיין ללא גבולות כמעט, המנוע הזה שעדיין משחרר למעלה מ-300 כ"ס, החזיר ב–9.1 ק"מ לליטר במבחן מאומץ.
7 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 135M
ב.מ.וו 135M
(צילום: ניר בן זקן)
בשונה ממערכת ההנעה הכפולה (אחורית בבסיסה) xDrive, המוכרת מדגמים אחרים של היצרנית, כאן נשלח הכוח לגלגלים הקדמיים דווקא, ועובר גם אחורה עד לחלוקה שוויונית כשנדרש. ולכן גם הותקן דיפרנציאל קדמי מוגבל-החלקה (טורסן) ולא אחורי. המשמעות היא כי למעט בידיים פרועות ללא טעם, הנהיגה ב-135 קלה ובטוחה גם תחת עומס בינוני-גבוה, עם יכולת צבירת קילומטרים מרשימה ומהירה בכל סוג כביש גם בידי נהג חסר ניסיון.
זה ללא ספק מה שב.מ.וו ביקשו להשיג, גם במחיר ויתור על פוטנציאל הדרמה והאקשן שהלכו יד ביד עם ה-140 היוצאת. ספק אם תמצאו עצמכם בצרות עם המכונית הזאת, כן תגלו לוחמת הגה מוגזמת תחת האצה ביציאה מפנייה, בדומה למכוניות הנעה קדמית חזקות.
7 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 135M
ב.מ.וו 135M
(צילום: ניר בן זקן)
מערך המתלים כולל ב-135 קפיצים מוקשחים המנמיכים את המרכב בסנטימטר, בולמי זעזועים אדפטיביים ומוט גישור עליון בין חיבורי בולמי הזעזועים. הם מספקים נוחות נסיעה טובה במפתיע, ביחס ליכולת שהם מפגינים בכביש מפותל, ומרגישים כי הפוטנציאל ליכולת דינמית גבוהה מאוד קיים כאן. אלא שבחירה מוזרה בצמיגי קונטיננטל אקו-קונטקט 6, שאותם מגדירה יצרנית הצמיגים עצמה קודם כול כמספקי "יעילות אופטימלית והגדלת טווח נסיעה הודות לצריכת דלק נמוכה", מונעת מאותו פוטנציאל לבוא לידי ביטוי.
התנגדות גלגול נמוכה ומרכב נוקשה יחסית של הגומי במטרה לחסוך בדלק, מתבטאים במגבלות אחיזה נמוכות באופן מפתיע מהצפוי לצד היגוי מעורפל. פעולת הבלמים טובה, מהירה ויעילה, אך גם כאן חסר היזון חוזר.
7 צפייה בגלריה
ב.מ.וו 135M
ב.מ.וו 135M
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

ה-M135 מרווחת, נוחה, בטוחה, מאובזרת, חסכונית ובעלת ביצועים מונגשים הרבה יותר לקהל הרחב. מבחינה עניינית היא גם מכונית טובה יותר מהמוחלפת בכמעט כל פרמטר בר מדידה. אבל היא אינה ממשיכת דרכה של ה-140. זו מכונית מסוג אחר שמוותרת על קצוות חדים לטובת עידון, על פראות לטובת PC. ומכיוון שאין לב.מ.וו כרגע אופציה ספורטיבית יותר במשפחת סדרה 1, חבל לנו על כך.

מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 306 כ"ס ב-6,250 סל"ד
מומנט: 45.9 קג"מ ב-1,750 סל"ד
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
אורך: 431.9 ס"מ
רוחב: 179.9 ס"מ
גובה: 143.4 ס"מ
בסיס גלגלים: 267 ס"מ
משקל עצמי: 1,600 ק"ג
נפח תא מטען: 380 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.8 שניות, 250 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.2 ק"מ לליטר, 177 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 370 אלף שקל