ליונדאי הקוריאנית יש היצע רחב של רכבי פנאי בגדלים ובסוגים שונים - כולל עם הנעת תא דלק. ובכל זאת, דווקא בקטגוריה הצומחת ביותר בשוק הרכב, דגמי פנאי קטנים מבוססי סופר-מיני קטנות, היא לא נכחה.
וגם כעת, למרות שיש לה ביד דגם מתאים לחבורה בשם וניו, היא אינה מייעדת אותו לאירופה כמתבקש, אלא דווקא לשוק האמריקאי. הקוריאנים כנראה יודעים מה הם עושים, שכן אחרת לא ברור מדוע דווקא למדינה שמעדיפה באופן מסורתי מידות XL, היא מייעדת מכונית במידה S. במקרה של ישראל, הבחירה ברורה הרבה יותר. החלק התחתון של קטגוריית דגמי הפנאי המאוד-קומפקטיים כולל כבר צמד מתחרים יותר מראוי בדמות קיה סטוניק וסיאט ארונה המצליחים. האם יונדאי יכולה להשתלב שם בכלל?
מחיר רכב מבחן (בסיס): 123 אלף שקל (110 אלף שקל)
מתחרים: קיה סטוניק, סיאט ארונה
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: מראה, תא נוסעים, אבזור
בסדר: ביצועים, צריכת דלק, מנוע-גיר
טעון שיפור: נוחות נסיעה, בידוד רעשים
ציון: 8

איך נראה

מראה רכב הוא עניין של טעם, והווניו מאשר זאת. יש מי שיאהב את המראה המקורי, אשליית הגודל והטיפול הייחודי בפרטים סטנדרטיים. כולל גג בצביעה שונה, שילוב גוני אפור, צללית עניינית וחרטום מבריק. בעיני אחרים, החרטום עמוס הניקל נראה מצועצע מדי, החישוקים הייחודיים מתאמצים לבלוט, צביעת המראות מוזרה. אבל את המטרה השיגה יונדאי שכן בשני המקרים, לא ממש ניתן להתעלם ממנו. ובקטגוריה שבה מחיר, מידות ביצועים וייעוד כמעט זהים, יש לכך משמעות שיווקית גדולה.
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים וסביבת הנהג סטנדרטיים יותר, אבל במקרה זה לא מדובר בביקורת, אלא במחמאה גדולה. הווניו אינו ממציא את הקונסולה מחדש ולא משנה סדרי עולם בסוללת המתגים. אבל הוא עושה את הכול בדיוק כמו שצריך ואף מעבר. מבט ראשון מגלה חלל פנים נאה ואיכותי מהמקובל, מוקפד ובוגר. לשילוב גוני הבהיר-כהה אגב, השפעה גדולה על התחושה החיובית שמעניק רכב המבחן כבר במפגש הבכורה (כן יבואנים אחרים, הכוונה אליכם).
בקרת אקלים דיגיטלית ברורה? צ'ק. מסך מגע ("8 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto) נוח לתפעול? צ'ק. לוח מחוונים גדול וקריא? גם צ'ק. מושבים עם תמיכת פלג גוף עליון מצוינת וריפוד משולב עור, תאי אחסון נוחים, (כמעט) הכול שם וחשוב לא פחות, מרגיש איכותי ונעים לעין. הווניו גבוה ממתחריו הישירים (עוד נחזור לזה) ומקל בכך על הכניסה והיציאה ממנו, לצד הצבת הנהג בתנוחת נהיגה שלטת יחסית, כשמולו משטחי חלונות גדולים ושדה ראייה טוב.
מושלם? לא לגמרי. בדומה לכמעט כל המתחרים בקטגוריה, אין פתחי מיזוג מאחור וזו כיום בהחלט נקודה שראוי לתת עליה את הדעת. נהגים ונוסעים נמוכי קומה יתאכזבו גם לגלות כי לא ניתן לכוון את גובה חגורות הבטיחות. לחלקם העניין הזה עשוי בהחלט להציק - אל תוותרו על נסיעת מבחן כמובן.
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)
למרות בסיס גלגלים קצר יחסית למתחרים הישירים (252 ס"מ, 4.5 ו-6 ס"מ פחות מהסיאט והקיה בהתאמה), שני מבוגרים יסתדרו היטב מאחור אך שלושה יהיו אחד-יותר-מדי גם אם מדובר בילד קטן-מידות. עבור משפחה עם שני ילדים הוא מציע את כל המרחב הפנימי שתידרשו לו. תא המטען בעל נפח מקובל בקטגוריה (355 ליטר) אבל הגלגל החלופי זמני.
גרסת הבסיס (ב-110 אלף שקל) הזולה יותר מאבדת את בקרת השיוט, בקרת האקלים הדיגיטלית ומחליפה חישוקי מתכת קלה ("17) בברזל עם כיסוי פלסטיק ("15) וגומי צר יותר. גרסת הביניים (118 אלף שקל) כוללת את כל מה שנעדר בבסיסית ומוסיפה מראות מתקפלות חשמלית ותאורה עוקבת פנייה, בעוד רכב המבחן (123 אלף שקל) כולל גם צביעה דו-גונית למרכב וריפודים משולבי עור. אבזור הבטיחות בכל הרמות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, תאורה דינמית והתראת ערנות נהג.

איך נוסע

בשונה מהמקובל כיום, הווניו מצויד במנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר, ולא ביחידה קטנה יותר ומוגדשת. לדברי יונדאי מדובר במנוע חדש עם תזמון שסתומים חשמלי ושני מזרקים לכל בוכנה, 123 כ"ס שעוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. ליונדאי יש את סיבותיה לבחור בתצורה הזו, אבל לא פשוט להעריך אם זו בחירה טוב או לא. לצד זינוק עצל יותר מהמקום לעומת המתחרים בעלי מנועים מוגדשים, נתון שמעיד אך ורק על אירוע אזוטרי לכלי רכב מסוג זה, תאוצות הביניים החשובות שמדמות עקיפה, טובות למדי.
אלא שהמנוע אינו מעודן כפי שאפשר היה לצפות. ייתכן והעובדה שמדובר במכונית חדשה לחלוטין גרמה לכך, אבל תחת כמעט כל עומס הוא נשמע "עסוק", מתאמץ מדי. אחת הסיבות לכך היא העובדה שבניגוד למנועי טורבו, כאן יש צורך לנעוץ בו דורבנות (להעיק על הדוושה ולהוריד הילוך, בעברית) כדי לשחרר ממנו את המיטב. וכאשר הוא עושה זאת, מלווה ההאצה בפסקול פחות נעים.
הווניו מאפשר לנהג לבחור בין מספר מצבי ניהול מערכות (מנוע-גיר, ABS, בקרת משיכה ויציבות), החל במצב רגיל דרך 'חסכוני' ו'ספורט' ועד תוואי דל אחיזה כמו שלג, בוץ וחול. ההבדלים בין המצבים, שאותם ניתן כמובן לתכנת לאין-סוף אפשרויות שכן מדובר בשורות קוד ולא הרבה מעבר, אינם משמעותיים בנהיגה יומיומית, למעט מצב ספורט שמחדד מאוד את תגובת הדוושה. ראוי בכל מקרה לזכור כי בהיעדר הנעה כפולה, היכולת מוגבלת - כמו בשאר רכבי הפנאי - לשבילים כבושים בלבד.
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)
תיבת ההילוכים הרציפה שאינה חביבה עלינו בדרך כלל, מציגה כאן פעולה טובה יחסית, ומדמה תיבות אוטומטיות רגילות בעזרת שמונה יחסים קבועים מראש. היא גם מאפשרת למנוע סל"ד נמוך יחסית בשיוט אך כדי לצבור כוח היא מזניקה את המנוע במהירות לסל"ד גבוה ואחראית אף היא לשאון מוגזם. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה – 12.7 ק"מ לליטר.
מפתיע, אך מתליו של הוויניו המיועד לארה"ב נוקשים, מעל ומעבר לנדרש עד כדי חוסר נוחות בתנועה עירונית. על הכביש המהיר המצב טוב יותר אך הוא מפגין שם רגישות מפתיעה לרוחות צד, יחד עם היגוי לא ממש משכנע שמצריך מעט יותר מדי תיקונים. מאידך, נהיגה בכביש מפותל תפתיע לטובה עם תמיכה ראויה במרכב. עם צמיגים רחבים ונמוכי חתך הוא מפגין גם אחיזת כביש גבוהה מהמקובל לרכב מסוגו.
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)

סיכום

למרות מראה מסובב ראשים, הווניו אינו רכב כובש ובגרסה הנבחנת והיקרה כנראה ימצא עצמו מול צמד מתחרים חזקים מאוד (מדי) בדמות סקודה קאמיק ופיז'ו 2008. כך שיתרונו אמור להתבטא בגרסאות זולות יותר, מאובזרות פחות אבל לא בהכרח נחותות. מעניין למשל יהיה לגלות אם חישוקים וצמיגים קטנים יותר בגרסת הכניסה ישפיעו לטובה על נוחות הנסיעה.
שכן בסופו של יום, הקלף העיקרי שבו מחזיק הוויניו הוא תמורה מצוינת באופן נדיר למחיר. שכן גם ב-110 אלף שקלים הוא מביא עיצוב ייחודי עם תא נוסעים מרווח, איכותי ושימושי מאוד, לצד מידות קומפקטיות שהופכות אותו אידיאלי בתנועה עירונית. ואם בגרסתו היקרה הוא חודר לתחומים לא-לו, בגרסת ה-110 אלף שקלים ללא בקרת אקלים דיגיטלית ותאורה עוקבת פניה שעליהן אפשר בלב שקט לוותר ונסיעה עירונית פחות נוקשה, הוא יותר ממסוגל לתת פייט למתחריו הישירים. נפגש במבחן ההשוואתי.
7 צפייה בגלריה
יונדאי וניו
יונדאי וניו
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר
הספק: 123 כ"ס ב-6,300 סל"ד
מומנט: 15.7 קג"מ ב-4,500 סל"ד
תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
אורך: 404 ס"מ
רוחב: 177 ס"מ
גובה: 159.2 ס"מ
בסיס גלגלים: 252 ס"מ
משקל עצמי: 1,240 ק"ג
נפח תא מטען: 355 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 186 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 17.5 ק"מ לליטר, 149 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
מחיר רכב מבחן (בסיס): 123 אלף שקל (110 אלף שקל)