אם היה למישהו ספק עד כמה מוכן הנהג הישראלי - זה שהוכרז במשך עשרות שנים על ידי היבואנים כשמרן - לאמץ בחום חדשנות, הוא נעלם עם בואה של המכונית החשמלית. שכן אחרי שנה שנתיים של היסוסים, היצע דל וכשל מוסדי מביך ביצירת תשתית מתאימה, שיטפון הדגמים החשמליים הוא עובדה מוגמרת ואת השנה הזו נסיים כבר עם נתח שוק של כ-10% חשמליות מכלל הרכב החדש שעלה על הכביש.
3 צפייה בגלריה
(צילום: איתן קג'יה)
נזכיר כי התנאים כאן מחמיאים לרכב עם סוללה. אחרי הכל, ישראל היא מדינה קטנה בה מרחק הנסיעה המרבי מקצה לקצה גדול רק במקצת מ-500 ק״מ. מדינה בה נסיעות עבודה-בית מסתכמות בדרך כלל בכמה עשרות קילומטרים, בפקקים. חלומה של יצרנית חשמליות.
המדינה אגב לא סייעה כפי שיכולה הייתה, בעיקר מבחינת תשתית. מהירות פריסת עמדות הטעינה הייתה (ועודנה) איטית להחריד, רגולציה בנושא מתעכבת. כתוצאה ממיעוט עמדות הטעינה, ובעיקר היעדר שקיפות באשר לזמינתן, החשש מבעיות טווח לא התפוגג מהר כפי שראוי היה. וכרגיל במקרים שכאלה, התשובה מגיעה מהשוק. במקרה זה, יזמים שמזהים את המחסור בתשובות ראויות.
אז נכון, חברות הטעינה הרבות שצצו כפטריות לאחר הגשם אפשרו ללקוחותיהן לחפש עמדה קרובה, בעזרת אפליקציה ייעודית. בה ניתן לוודא האם היא פעילה וזמינה, לקבל תעריף וכמובן להפעיל את העמדה ולשלם. אך ריבוי החברות יצר בלבול ותסכול בקרב הנהגים, הקשה על תמונת מצב ריאלית ועל השוואת מחירים. המדינה לבסוף התנערה ויצאה (באיחור ניכר) במכרז להקמת ישומון עמדות טעינה שאמור לרכז את מיקומן של כלל העמדות ולשלם באמצעותו. אבל יש גם התארגנות פרטית.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב


GRIVO - חברתית חכמה

אפליקציית Grivo פותחה על ידי יובל מן ואביו, שזיהו לפני שנים את הצורך ובספטמבר 2020 פתחו קבוצה עם בעלי רכב חשמלי המתקשים באיתור עמדות. הם החליטו לפתח יישומון המרכז מידע רלוונטי, היישר מהשטח. כבר באפריל 2021 פרסמו מפה ארצית של עמדות טעינה.
מאז עברה האפליקציה החברתית-חינמית מספר גלגולים במטרה לתת מעטפת מלאה לנהג הרכב החשמלי הישראלי. משתמשים בה מזינים את מיקומי העמדות השונות, מדווחים על תקלות, תעריפים, מסייעים בהכוונה מדויקת ומצרפים הערות כלליות ומסייעות על העמדה. במקביל דואג צוות הפיתוח לעקוב אחר מיפוי העמדות דרך חברות הטעינה השונות, וחלקן כבר מעדכנות את Grivo ישירות. לא פחות מ-20 חברות טעינה מיוצגות ביישומון הפרטי הזה.
"אנחנו רוצים להיות מקור שיתן לנהגי הרכב החשמלי בישראל שגרת ודאות, כי כרגע השימוש בעמדות הטעינה בלתי צפוי. אתה מגיע עם מעט קילומטר של טווח אחרי תכנון מדוקדק, ומגלה לפתע שהעמדה חסומה משום מה, או שכבל הטעינה תקול ולכן היא מושבתת. אגב, בעתיד תהיה גם אפשרות להזמנה מראש של העמדה ואפילו הערכת זמן המתנה".
הניווט אל עמדות הטעינה מתבצע ביישומון באמצעות קישור Waze, אך התשלום עדיין יתבצע באמצעות האפליקציה הרשמית של עמדת הטעינה. עוד מציינים בחברה כי ברשותם טכנולוגיה לביצוע תשלום דרך Grivo שעשוי לפשט את הפעולה, אך עדיין לא נפתרו מספר בעיות מסחריות.
ראוי לציין כי לעומת אפליקציות טעינה אחרות, לאומיות או בין-לאומיות, בזו של Grivo תמצאו גם לא מעט עמדות ביתיות. זהו פיילוט מעניין של היזמים בו בעלי עמדות טעינה פרטיות מציעים (בתשלום כמובן) את העמדה הביתית שלהם כעמדה לשימוש הציבור.
בעל העמדה מעדכן את דרכי ההגעה ומוסיף הערות רלוונטיות שונות ("התקשר כדי שאפתח את השער") ושעות הפעילות וכמובן התעריף המבוקש. מן מספר כי יש כאן גם התחכמות מעניינת: "בעלי עמדה בתל אביב גם חוסכים לך לעיתים חניה יקרה, ולכן גובים יותר על שעת טעינה״. התשלום לבעל העמדה עובר דרך Grivo ובשלב זה על בסיס דיווח המשתמשים ובעלי העמדות.

CelloCharge – לאומית מקרטעת

בתחילת 2021 זכתה חברת סלופארק, כיום cello, במכרז משרד האנרגיה לפיתוח והפעלה של אפליקציה לאומית להצגת מידע ותשלום לכל עמדות הטעינה הציבוריות הפעילות בישראל - ללא תלות בסוג העמדה או החברה המפעילה אותה. בספטמבר 2022 הושקה האפליקציה הלאומית – CelloCharge. בשלב זה לא עם כל חברות הטעינה אלא רק הגדולות שבהן. עמדות של חברות קטנות כמו Yspot או Zoko, ואפילו פריסת עמדות הטעינה של פז Charge בתחנות הדלק או עמדות ה"סופרצ'ארג'ר" של טסלה, לא מופיעות ביישומון הלאומי.
3 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
(צילום: ניר בן זקן)
בנוסף, נתוני העמדות אינם עדכניים. כך למשל, העמדה האולטרא-מהירה של "אפקון" בלטרון בהספק של 175 קילוואט מופיעה כבעלת הספק של 345 קילוואט. עמדת סונול EVI "הדס" בבאר-שבע בהספקים של 161 קילוואט לשקע CCS ו-62.5 קילוואט לשקע CHAdeMO, מופיעות בהספק של 140 קילוואט כל אחת כשגם נתוני התעריפים אינם זמינים.
כמו כן ביצענו בדיקת זמינות ובשני מקרים בהם הגענו לעמדה שסומנה כפנויה היא הייתה תפוסה. וחשוב לא פחות – האפליקציה הלאומית טרם מאפשרת תשלום דרכה, כך שבכל מקרה יש צורך להחזיק גם באפליקציות הרשמיות של חברות הטעינה. להזכירכם, זו החברה שזכתה במכרז המדינה.
פורסם לראשונה: 15:15, 29.12.22