ביום ראשון הקרוב, כמדי תחילת שנה אזרחית ב-40 השנים האחרונות, יצא לדרך מירוץ השטח הנחשב לקשה והמפרך בעולם, ראלי דקאר. אבל בשונה מהעשור האחרון, בו שימשה יבשת דרום אמריקה כמארחת של הקרנבל המוטורי, הפעם הוא יתקיים קרוב הרבה יותר אלינו, בערב הסעודית. הזינוק יתקיים בעיר ג'דה ומשם יצאו המתחרים צפונה לאורך חופי הים האדום עד מיצרי טיראן, ומשם מזרחה לכיוון ריאד בה יערך יום המנוחה הכמעט-קבוע באמצע המירוץ. במחצית השנייה של המירוץ יצאו המתחרים דרומה לכיוון ואדי אל-דוואסיר, ובחזרה לקו הסיום בעיר קידיה.
בסך הכל יגמאו הרוכבים והנהגים במשך 12 ימים כ-7,500 ק"מ, כ-5,000 מהם "על זמן". עבור מרבית המתחרים מדובר בתוואי בתולי ובלתי מוכר שיהווה אתגר משמעותי במיוחד, כש-75% מקטעי הדירוג יתנהלו בדיונות החול הענקיות. אולי זו גם הסיבה שמספר המשתתפים הכולל - אופנוענים, טרקטורונים, רכבי שטח SBS, מכוניות ומשאיות – נמוך משמעותית משנים קודמות. וכמו בכל שנה, גם הפעם הכנו לכם את רשימת פייבוריטים לניצחון הגדול.

אופנועים

לקבוצת המרוצים של KTM יש כבר 18 גביעי "מקום ראשון" בדקאר. אבל זה לא רק המספר שמרשים. שכן לקמאז (16 ניצחונות בקטגוריית המשאיות) או מיצובישי (12 פעמים) יש מספר מרשים למדי. העניין הוא שב-KTM מדובר בשורת ניצחונות רצופים מ-2001 ועד 2019, מדהים. גם הפעם יתייצבו שלושת רוכבי הקבוצה המנוסים - כל אחד עם ניצחון בדקאר ברזומה - טובי פרייס (2016 ו-2019), סם סנדרלנד (2017) ומטיאס ווקר (2018). לקבוצה מצטרף גם שחקן החיזוק לואיסנו בנווידס הארגנטינאי, אחיו הצעיר של קווין בנווידס המתחרה בקבוצת הונדה.
12 צפייה בגלריה
דקאר 2019
דקאר 2019
ריקי בארביק, שניות לאחר ששבק המנוע
אפרופו, קבוצת הונדה הבריקה בדקאר בשנות ה-80 (חמישה ניצחונות) אבל למרות השקעת משאבים רבים מאז חזרה לקו הזינוק ב-2013, עד כה לא הצליחה לחזור לגדולתה ולהביס את היריבה השולטת. הרוכבים הנוספים בקבוצה הם חואן ברדה ופאולו גונקאלבס הוותיקים לצד ריקי בארביק האמריקאי שיהיה במרכז הכוונות של רוכבי KTM. את המירוץ אשתקד הוביל בבטחה עד שבקטע הדירוג השמיני שבק מנוע האופנוע והוא נאלץ לפרוש.
עוד שווה לעקוב אחר אדריאן ואן ביברן (ימאהה) הצרפתי, פאבלו קווינטנילה (הסקוורנה) הצ'יליאני וגם הנציגות המשמעותית ביותר במירוץ למין הנשי, ליאה סיינז הספרדיה שערקה השנה מ-KTM לגאסגאס.

רכבים

אחרי שהשיגה ניצחון ראשון אשתקד, מציגה קבוצת טויוטה נבחרת נהגים גדולה ומנוסה מאי פעם. מלבד השלישייה הקבועה שכוללת את ג'ינל דה-וילייה (מנצח דקאר 2009) הדרום אפריקאי, ברנהרד טן-ברינק ההולנדי ונאסר אל-עטייה הקטארי (מנצח 2011, 2015 ו-2019) , יצטרף יזיד אל-ראג'י הסעודי שערק אליה מקבוצת מיני, ויש להניח שהיכרותו עם תוואי השטח תעניק לו יתרון.
אבל הכוכב הגדול, לפחות מבחינת חשיפה תקשורתית, יהיה ללא ספק פרננדו אלונסו. פעמיים אלוף העולם בפורמולה 1 החליט לנסות את כוחו במירוץ הקשה. ואם זה לא מספיק, לצדו בעמדת הנווט של טנדר ההיילקס ישב מארק קומה, מי שזכה עד כה לא פחות מחמש פעמים בקטגוריית האופנועים.
12 צפייה בגלריה
פרננדו אלונסו
פרננדו אלונסו
פרננדו אלונסו, מתכונן לאכול הרבה אבק
מול הארמדה של טויוטה יעמדו הפעם רק צמד נהגי קבוצת מיני X-רייד, קרלוס סיינז (מנצח 2010 ו-2018 ולשעבר אלוף העולם בראלי ) וסטפן פטרהנסל, שרשם על שמו עד היום לא פחות מ-13 ניצחונות, יותר מכל מתחרה אחר. פטרהאנסל קיווה לשתף השנה פעולה עם זוגתו אנדראה מאייר במושב הנווט. אחרי הכל, השניים זכו השנה באליפות העולם במרוצי ראלי קרוס-קאנטרי. אך אנדראה, בעבר רוכבת קבוצת ב.מ.וו עוד בגרסתו האפריקאית של המירוץ, ביטלה את השתתפותה ברגע האחרון מסיבות בריאותיות.
12 צפייה בגלריה
דקאר
דקאר
פטרהנסל לא יזכה להתחרות השנה עם אשתו אנדראה
את מקומה יתפוס פאולו פיוזה הפורטוגלי. פטרהנסל וסיינז יתחרו על-גבי מיני JCW באגי, שאמורה להציג ביצועים טובים מאשתקד תודות לשנה ארוכה של ניסויים והשתתפות מוצלחת במרוצי שטח שונים. הצלע השלישית של נבחרת החלומות - סירל דפרה - אמור היה להשתתף עם רכב שטח SBS חדש של רד בול, אך גם הוא יעדר מקו הזינוק.
שימו גם לב לנאני רומה (מנצח 2004 על אופנוע, 2014 ברכב), שיתחרה תחת קבוצת המרוצים של בורגווארד, באמצע המאה הקודמת מותג יוקרה גרמני, כיום יצרנית רכב סינית עבור השוק המקומי.

משאיות

כמו בשני העשורים האחרונים, צוות קמאז הרוסי הוא הפייבוריט לניצחון. הארמדה הכחולה תתייצב בהרכב שונה משנים עברו, עם הנהגים אדוארד נקולייב (ארבעה גביעים בדקאר), אנדרי קרגינוב (מנצח 2014) ודמטרי סטובינקוב, אך ללא אייראט מרדיאב (מנצח 2015) במושב הנהג של משאית המרוץ.
האיש היחיד שהצליח בשנים האחרונות להפריע לדומיננטיות הרוסית הוא חרארד דה רוי (מנצח 2012 ו-2016) הוותיק, אבל הוא לא יתייצב לקו הזינוק בגלל בעיות גב. צוות הנהגים של הקבוצה צעיר ופחות מנוסה וכולל את הנהגים ההולנדים ג'נוס ואן קסטרן, ויקטור פרסטיין ומיכאל מקס.
ולכן האיום על קמאז יגיע דווקא מהקבוצת הקטנות יותר. אלס לופרייס ינסה השנה, אחרי כמעט עשור וחצי, לשחזר את ההישג של דודו קרל (שש פעמים מנצח המירוץ), ולהביא לטאטרה הצ'כית את הגביע הנכסף. עוד שווה לשים לב לשרהי ויאזוביץ' מקבוצת מאז, מרטין ואן דן ברינק מרנו, טרוהיטו סוגווארה מהינו ומרטין ואן דה בריק שינהג באיווקו פרטית.