חברות הליסינג המספקות למקומות עבודה כלי רכב שיוצמדו לעובדים, אחראיות בשנה נורמלית לכמחצית משוק הרכב המקומי. במילים פשטות, כ-100 אלף מכוניות בשנה בינונית. במהלך השנים גדלו החברות והפכו לסוג של מפלצת מסחרית בעלת כוח עצום בשוק. חזקות לעיתים קרובות מיבואניות הרכב עצמן, אלה המספקות להן כלי רכב.
טויוטה קורולה יונדאי איוניק סקודה אוקטביהטויוטה קורולה יונדאי איוניק סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
וכדי "שיסכימו" לרכוש מהיבואניות מכוניות, נדרשות אלה להעניק להן הנחות מופלגות ממחיר המחירון הרשמי. איך זה קורה בפועל? יבואניות הרכב מציעות גרסאות "בסיס" לדגמים שונים, לרוב עם רשימת אבזור דלה יותר, לעיתים תוך ויתור על מערכות בטיחות ובמקרים אחרים אפילו מנועים קטנים וחלשים יותר. יש אפילו דגמים שמיועדים אך ורק לשוק המוסדי, למשל פורד פוקוס סדאן, קיה סיד, מיצובישי אטראז' ויונדאי אקסנט.
כעת, מחיר המחירון של אותם דגמים זולים במופגן "מנופח" מלאכותית לצרכן, ההנחה לחברת הליסינג תופחת בהתאם והפער בין גרסת מוכוונת ציי רכב לגרסה ללקוח הפרטי נותרת כמעט זניחה, בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים. פער שלעיתים נדירות, אם בכלל, משקף את פערי האבזור האמיתיים.
יונדאי i20 סיאט איביזהיונדאי i20 סיאט איביזה
(צילום: ניר בן זקן)
השורה התחתונה? יבואניות הרכב וחברות הליסינג מרוצות ומעשירות את קופתן הדשנה ממילא, על חשבון הלקוח הסופי שמקבל מכונית נחותה יותר, למרות ששווי השימוש אותו הוא משלם מדי חודש גבוה משמעותית ממחירו האמיתי של הרכב. קבלו כמה דוגמאות, כדי שיהיה לכם מה לספר לקצין הרכב:

קיה פיקנטו

קיה פיקנטוקיה פיקנטו
(צילום: רונן טופלברג)
  • גרסת ליסינג: LX ב-82.5 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: EX ב-83 אלף שקל
  • פער מחיר: 500 שקלים בלבד
  • פער ריאלי: כמה אלפי שקלים לפחות
  • מה תרוויחו בפרטי: מכל הבא ליד, נוחות ובטיחות. מסך מגע "7 עם צימוד Apple CarPlay (אין כלל ב-LX), מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חניה אחוריים (מקל משמעותית בעת חניה), בקרת אקלים (במקום מזגן מכאני), ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים (במקום פלסטיק), משענת יד עם תא אחסון וחישוקים קלים (במקום פלדה).

שברולט ספארק

שברולט ספארקשברולט ספארק
(צילום: נועם ריין)
  • גרסת ליסינג: LT+ ב-83.5 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: LTZ ב-86 אלף שקל
  • פער מחיר: 2,500 שקל
  • פער ריאלי: בערך כפליים מפער המחיר
  • מה תרוויחו בפרטי: בעיקר נוחות ומראה מהודר יותר. ריפודי עור, חיישני חניה אחוריים (נוח יותר לחנות), מפתח חכם (אין צורך להשתמש במפתח), חישוקים קלים.

יונדאי i20

יונדאי i20יונדאי i20
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: אינטנס ב-96 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: פרסטיז' ב-103 אלף שקל
  • פער מחיר: 7,000 שקל
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: שלל מערכות בטיחות סופר חשובות כמו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראה על ערנות נהג ותאורה דינמית עוקבת פנייה, משענת יד מרכזית עם תא אחסון תחתיה, שמשות אחוריות כהות וחישוקים קלים.

סיאט איביזה

יונדאי i20 סיאט איביזהיונדאי i20 סיאט איביזה
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: רפרנס ב-95 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: סטייל ב-102 אלף שקל
  • פער מחיר: 7,000 שקל
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: בעיקר נושאי נוחות. בקרת שיוט אדפטיבית, צימוד Apple CarPlay (מתבקש כיום), בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, ציפוי עור להגה ידית הילוכים ובלם יד, מראות מתקפלות חשמלית, חלונות אחוריים מושחרים וחישוקים קלים.

רנו קליאו

רנו קליאורנו קליאו
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: ZEN ב-103 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: אינטנס ב-105 אלף שקל
  • פער מחיר: 2,000 שקל
  • פער ריאלי: גדול פי כמה
  • מה תרוויחו בפרטי: כמעט שתי מכוניות שונות. מנוע חזק יותר ארבעה צילינדרים בנפח 1.33 ליטר (130 כ"ס) ותיבת 7 הילוכים כפולת מצמד לעומת שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (100 כ"ס) ותיבה רציפה. הגה מצופה עור עם מנופי שליטה בהילוכים.

טויוטה יאריס

טויוטה יאריסטויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: SOL ב-106 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: סטייל ב-108 אלף שקל
  • פער מחיר: 2,000 שקל
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: בעיקר נוחות עם מסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "7) ושמשות אחוריות כהות.

הונדה ג'אז

הונדה ג'אזהונדה ג'אז
  • גרסת ליסינג: קומפורט ב-120 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: אלגנס ב-124 אלף שקל
  • פער מחיר: 4,000 שקל
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: בעיקר נוחות. מסך מגע גדול יותר ("9 גדול לעומת "5 זעיר) עם Apple CarPlay, חיישני חניה (קדמיים ואחוריים), ריפודים משולבים עור וחישוקים קלים.

יונדאי איוניק

יונדאי איוניקיונדאי איוניק
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: פרימיום ב-142 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: סופרים ב-143 אלף שקל
  • פער מחיר: 1,000 שקל
  • פער ריאלי: גבוה פי כמה
  • מה תרוויחו בפרטי: בטיחות עם התראת שטחים מתים, נוחות עם כיוון מושב נהג חשמלי, לוח מחוונים דיגיטלי, חיישני חניה אחוריים ומראות מתקפלות חשמלית.

טויוטה קורולה

טויוטה קורולהטויוטה קורולה
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: SUN ב-139 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: SENSE ב-140 אלף שקל
  • פער מחיר: 1,000 שקל
  • פער ריאלי: כפול
  • מה תרוויחו בפרטי: מפתח חכם, לוח מחוונים דיגיטלי ("7).

קיה X-סיד

קיה X-סידקיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: LX ב-138 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: EX ב-140 אלף שקל
  • פער מחיר: 2,000 שקל
  • פער ריאלי: גדול משמעותית
  • מה תרוויחו בפרטי: נוחות עם לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים (חשוב במיוחד בקיץ ישראלי), מפתח חכם, ריפודים משולבי עור, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקים גדולים יותר ("18 לעומת "16).

רנו מגאן

רנו מגאן גרנד קופהרנו מגאן גרנד קופה
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: אינטנס פלוס ב-137 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: אקזקיוטיב ב-139 אלף שקל
  • פער מחיר: 2,000 שקלים
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: חלון שמש אבל חישוקים קטנים יותר ("17 לעומת "18).

סקודה סופרב

סקודה סופרבסקודה סופרב
(צילום: ניר בן זקן)
  • גרסת ליסינג: ביזנס ב-170 אלף שקל
  • גרסה לפרטיים: אמבישן ב-174.5 אלף שקל
  • פער מחיר: 4,500 שקלים
  • פער ריאלי: דומה
  • מה תרוויחו בפרטי: בעיקר נוחות. מושב נהג חשמלי, מצלמת נסיעה לאחור.