• מרצדס S קלאס תיחשף רשמית ובאופן מלא ב-2 בספטמבר
  • בצד הביצועים של המנועים ההיברידיים-נטענים: 800 כ"ס. בצד השני 100 ק"מ חשמליים
  • תגיע לישראל בסוף הרבעון הראשון של 2021
לבחירתכם, עשירי העם: מנועים היו תמיד מנקודות החוזק של התעשייה הגרמנית. זו כמובן הכללה גסה, אבל במהלך השנים זכו הצרפתים להערכה על מערכות מתלים מצוינות ונוחות נסיעה גבוהה, האיטלקים זכו להכרה על יכולת דינמית מרשימה ואילו הגרמנים זכו למחמאות (גם) על מנועים יוצאי דופן. מנועי דיזל סופר-מתקדמים, ויחידות בנזין נפלאות. אלא שבעידן בו התעשייה הולכת ומתחשמלת, נדמה היה כי הם צפויים לאבד את היתרון.
מרצדס S קלאס החדשה עשויה לשנות את הנחת הבסיס הזו. היא תצויד אמנם במנועים המוכרים והמצוינים של הדגם היוצא כמו הדיזל או בנזין עם שישה צילינדרים בטור ובסיוע מערכת היברידית קלה, אך גם V8 ענק כפול-מגדשים. נראה כי בניגוד להערכות מוקדמות, מנוע V12 שתמיד ממוקם בפסגת היצע, ימשיך הלאה - אם כי רק בגרסאות מאייבך הסופר-אקסקלוסיביות. תיבת תשעה הילוכים אוטומטית המוכרת והמשובחת עם הנעה אחורית או כפולה-קבועה ימשיכו אף הן.
אבל יש גם חדשות, והן שוות פירוט מסוים. לפי מידע ראשוני שזכה כבר לאישור ממרצדס, הגרסה החזקה בהיצע תהיה - כתמיד - תחת כנפי חטיבת הספורט AMG, ותכונה S63e או S73 (הראשונה כנראה באירופה, האחרת בארה"ב). זה יהיה מנוע היברידי נטען המשלב יחידת V8 בנפח 4.0 ליטר כפול-מגדשים מבית AMG עם כ-600 כ"ס, שתזכה לתמיכה משמעותית ממנוע חשמלי חזק במיוחד (200 כ"ס). עוד לא ברור על איזה מספר בדיוק צפויה מרצדס להעמיד את היחידה המפלצתית הזו, אבל כנראה באזור ה-800 כ"ס. על הדרך היא תהיה גם המכונית החזקה ביותר של מרצדס בייצור סדרתי.
ומהצד הלגמרי-שני של השאיפות לביצועים תהיה S קלאס מאוד (מאוד) ירוקה והרבה (הרבה) פחות מזהמת. למשל עם מנוע שישה צילינדרים בנזין וסיוע חשמלי עם סוללה גדולת נפח וניהול משק חשמל מתוחכם. עוד לא ברור בדיוק מה יהיה הטווח המרבי והרשמי בקילומטרים נקיים מזיהום וללא צורך בהפעלת יחידת הבנזין, אבל נראה שהמספר 100 אינו מוגזם. זה אומר שעבור רבים מבעלי S קלאס חדשה בישראל הקטנה, אין צורך בתחנת דלק אלא רק בעמדת טעינה בחניה הפרטית בבית ואחת בחניה הפרטית בחניון התת קרקעי בעבודה.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים מאפשר קוטר סיבוב קטן מה-A קלאס
מתמרנת כמו מיני. נגיד: אחת הבעיות היותר גדולות של ספינות דגל גדולות ומפוארות (הן תמיד מפוארות) היא כושר התמרון. זו לדעתנו גם אחת הסיבות שבגללן יש למכוניות כאלה לא פעם נהג פרטי שמתבקש לשבור את הראש איך להכניס נושאת מטוסים לחניה של סירת מפרש. אודי וב.מ.וו פתרו את העניין לפני שנים כבר, עם היגוי אחורי אקטיבי בו גם הגומי שמאחור מצטרף למלאכת התמרון כדי להקטין את רדיוס הסיבוב. עכשיו גם במרצדס.
אבל אי אפשר הרי סתם ככה להעתיק וליישר קו עם מערכת שקיימת אצל המתחרים בלי להוכיח עליונות, נכון? ברור שנכון. מרצדס תעניק - כך נראה - זווית גדולה מהמקובל של הפניית הגלגלים האחוריים שתאפשר לממותה המוטורית הזו קוטר סיבוב קטן משל A קלאס (11 מטר). וזה כבר הרבה יותר מרשים על גבול הלא-הגיוני. זמן מצוין לפטר את הנהג האישי שלכם.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
הגבהת המרכב לפני התנגשות מצמצמת את עוצמת הפגיעה
בטיחות, איך לא: הנעה חשמלית זה הכי, אבל גם מערכות בטיחות זוכות עדיין למידה גבוהה של הערכה. לשמחתנו. ומרצדס צפויה להציג בספינת הדגל החדשה מערכת שתשמור על היושבים מאחור לפחות כמו על הנהג. חשבו בעצמכם מדוע. למשל בעזרת כרית אוויר בגב המושבים הקדמיים. את עיצוב הכרית הציגה באב הטיפוס שחשפה לפני כשנה, פיתוח שהיווה לדברי היצרנית "אתגר הנדסי" שכן הוא אמור לשמור במידה זהה על נוסעים במידות משתנות - החל בנשיא החברה הבוגר ועד הנכד בכיסא הבטיחות.
5 צפייה בגלריה
מערכות בטיחות מרצדס
מערכות בטיחות מרצדס
כרית אוויר, לראשונה גם ליושבים מאחור
יש גם תוספת בטיחותית למערכת מיתלי האוויר האדפטיבית, שמתאימה עצמה אוטומטית למצבים שונים (לרבות קריאת GPS) ואשר מסוגלת להתאים גם כל מתלה בנפרד בהתאם לדרישה. כך למשל פגשנו את הרכינה "לתוך הסיבוב" ב-GLE כדי לייצר נסיעה נינוחה יותר ונטולת טלטולים, אבל יש עוד. ה-S תצויד באפשרות הגבהה מהירה של המרכב עד לגובה של 8 ס"מ בצד אחד כהכנה לקראת תאונת צד. בכך תגן המכונית על יושביה שכן עוצמת הפגיעה - אם זו מכונית פרטית שפוגעת - תיספג ראשית בקורות האורך שהן חלק מ"כלוב הבטיחות" ברכב, ועמידות כמובן הרבה יותר מהדלתות. צריך רק להזכיר שאודי A8 הייתה שם קודם, לפני שלוש שנים, לא פחות.
מה אנחנו חושבים על זה: מרצדס S קלאס היא גם כיום מכונית היוקרה הטובה בעולם והדורות הנוכחיים של ב.מ.וו סדרה 7 ואודי A8 שהתחרו בה בעבר, ראש בראש, לא מהווים לה תחרות של ממש. ואם כל הצפוי אכן יוצג, הפער רק ילך ויגדל, משמעותית. עם זאת, האמת חייבת להיאמר. בעוד ההשקעה של היצרנית בעיצוב פנים וממשק משתמש מרשימה מאוד, ויחידות המנוע צפויות לקבוע רף ביצועים חדש, נדמה שמרצדס קצת מעתיקה כאן, ולא באמת מחדשת. מצד שני, יש להם עוד כשבוע לתקן.