בקצרה:
  • הטנדר של ג'יפ ישווק רק בגרסת רוביקון ייעודית לשטח
  • מערכות בטיחות מתקדמות אינן ציוד תקני
  • תג המחיר: החל מ-419 אלף שקל, 15 אלף יותר מרוביקון
היסטוריה של ג'יפ עם ארגז: הגלדיאטור מחזיר את הארגז לאולם התצוגה של ג'יפ, כמעט שלושה עשורים לאחר הטנדר האחרון ששיווקה. זה לא שבג'יפ החליטו להתמודד לפתע עם טנדר עבודה כמו פורד F150 או שברולט סילברדו, או אפילו טויוטה היילקס ואיסוזו דימקס הקטנים והזולים יותר. בג'יפ שמשחררת רכב שטח "אמיתי" חדש אחת לעידנים, החליטו שצריך לרענן קצת את השורות ובעיקר להזרים "כסף חדש" לקופה. וזה עובד.
לג'יפ אגב היסטוריה עשירה של טנדרים, כולם הוסבו מדגם קיים. החל בוויליס אוברלנד מ-1947, דרך ה-CJ8 סקרמבלר משנות השמונים ועד הקומנצ'י שהתבסס על הדור הראשון של הצ'ירוקי. הטנדר המפורסם מכולם הוא הגלדיאטור משנות השישים, שהתבסס על הוואגוניר, וזה גם השם שבחרה היצרנית לטנדר העדכני, אלא שהפעם הוא מתבסס על רנגלר JL.
טנדר עבירות: הוא ארוך מגרסת חמש הדלתות לרנגלר ("אנלימידטד") בלא פחות מ-66 ס"מ (554 ס"מ), בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-48 ס"מ (348.5 ס"מ), בעוד הרוחב והגובה דומים (187.5 ו-188 ס"מ בהתאמה). לארגז אורך דומה לזה של טויוטה היילקס (153 ס"מ), אבל הוא צר ממנו ב-10 ס"מ (144 ס"מ) משמעותיים. כושר ההעמסה עומד על כ-600 ק"ג וכושר הגרירה על 3.5 טון.
הגלדיאטור ישווק כאן רק בגרסת רוביקון ייעודית לשטח. המפרט כולל - כמו ברנגלר - יחסי העברה קצרים יותר להילוך הכוח וליחס העברה סופי, נעילות דיפרנציאל רוחביות (אחורי וקדמי), אפשרות לניתוק מוט מייצב קדמי לטובת הארכת מהלך המתלה, וצמיגי BFGoodrich MT ייעודיים לשטח, אבל הם קטנים יותר מאלה המוצעים בצפון אמריקה ("32 לעומת "33). בנוסף הוא משתמש בבולמי זעזועים של FOX המיועדים להתמודד עם המשקל הגבוה יותר.
מה עוד צריך לדעת עליו: הגלדיאטור ישווק אצלנו רק עם מנוע הבנזין הוותיק של קרייזלר, פנטסטר V6 בנפח 3.6 ליטר עם 285 כ"ס, בשונה מהרנגלר המצויד במנוע טורבו-בנזין ארבעה צילינדרים שמגיע מאלפא רומיאו. בנוסף, מנוע טורבו-דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר (260 כ"ס) לא ישווק כאן. המשך שרשרת ההנעה כולל תיבת שמונה הילוכים אוטומטית ותיבת העברה עם הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח, אבל ללא מצב הנעה-כפולה אוטומטי בו מצויד רנגלר רגיל.
תא הנוסעים - בתצורת דאבל-קבינה - דומה לרנגלר הרגיל, כולל אפשרות לגג קשיח או ברזנט, ופירוק מהיר של דלתות הצד והשמשה הקדמית. השמשה האחורית כוללת חלון הזזה נפתח לטובת גישה לארגז. רשימת האבזור בגרסת הבסיס כוללת מסך מגע בגודל "7, מצלמת נסיעה לאחור ובקרת אקלים מפוצלת עם פתחים גם ליושבים מאחור. עבור מסך מגע גדול יותר ("8.4), מפתח חכם, מערכת שמע משודרגת ותאורת לד מלפנים תידרשו להוסיף עוד 30 אלף שקל.
דגל שחור: בשונה מהמקובל כיום בתעשייה, יבואנית ג'יפ בוחרת להמשיך ולהציע מערכות בטיחות מתקדמות רק כאופציה בתוספת תשלום, ובכך הופך גם הגלדיאטור לאחד הדגמים החדשים הבודדים שישווקו כאן השנה ללא מערכות אקטיביות מצילות חיים כציוד תקני. על בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים תידרשו לשלם 464 אלף שקל, 45 אלף שקל יותר מגרסת הבסיס.
בהקשר זה נזכיר כי גם רכבי שטח ותיקים וטנדרי עבודה מציעים זה מכבר מערכות אלה כציוד תקני, כמעט בכל הגרסאות המשווקות כאן. ולא במקרה הן חשובות כל כך דווקא בדגמים אלה, בהם מכלולים מסיביים, משקל עצמי ומרכז כובד גבוהים, פוגעים ביכולות הדינמית על הכביש (כמו בלימת חירום או תמרון התחמקות ממכשול). חשוב גם להזכיר כי הרנגלר המהווה לו בסיס זכה לציון מביך במבחני ריסוק שנערכו לו משני צדי האטלנטי, ב-Euro NCAP האירופי וב-IIHS האמריקאי.
מה אנחנו חושבים עליו: גלדיאטור הוא לא פועל של צווארון כחול כמו הטנדרים היפניים של טויוטה מיצובישי ואיסוזו. הוא טנדר פאן עם הרבה פוזה, כמו פורד F150 ראפטור מצד אחד או ריביאן R1T החשמלי בעתיד. המשותף לכולם הוא שהארגז לא ישמש לנשיאת שקי מלט, דליי צבע או כלי עבודה, אלא אופני הרים, ציוד קמפינג או סתם צידנית בירות.
בעוד השניים האחרים עדיין לא משווקים כאן, הגלדיאטור מקבל את מלוא אור הזרקורים ואין לנו ספק שיהיה נחשק ומבוקש. חבל רק שנושא הבטיחות מהווה נקודה שחורה שהיה ניתן בקלות להימנע ממנה, גם אם המחיר היה מעט גבוה יותר.