בקצרה:
  • זו שנה שנייה ברציפות שמירוץ השטח המפורסם בעולם מוזנק בסעודיה
  • בגרסאות קודמות השתתפו בו צוותים ישראליים, וכך יהיה גם בינואר הקרוב
  • אביב קדשאי ינהג במשאית, דני פרל יאחז בהגה של ה-SBS
5 צפייה בגלריה
אביב קדשאי יזהר ערמוני מעוז וילדר דקאר 2018
אביב קדשאי יזהר ערמוני מעוז וילדר דקאר 2018
אי שם ב-2018 - מימין לשמאל: אביב קדשאי, יזהר ערמוני ומעוז וילדר
אם לא יהיו שינויים מפתיעים של הרגע האחרון, שני צוותים ישראליים יתייצבו בינואר הקרוב על קו הזינוק של ראלי דקאר, מירוץ השטח המפרך, המפורסם והמסוקר בעולם - ואחד הוותיקים שבהם. והפעם אירוע זה כשלעצמו נחשב נדיר בסצנה המוטורית, המקבל הפעם חשיבות גדולה עוד יותר, שכן קו הזינוק יהיה בעיר ג'דה שבערב הסעודית.
הראשון הוא צוות CRV שיתמודד בקטגוריית המשאיות עם דאף, עימה הם מתחרים בשנים האחרונות במרוצי שטח שונים בעולם, כולל דקאר 2018 אותו סיימו בהצלחה. מאחורי ההגה ישב אביב קדשאי, מהמנוסים והוותיקים בזירת מרוצי השטח המקומית, בוגר דקאר ראשון מישראל ב-1996 (עם אופנוע קאוואסאקי KLX650R), ראשון להתחרות במכונית (טויוטה לנד-קרוזר 80) יחד עם הנווט הלל סגל ב-1999, וכאמור גם בקטגוריית המשאיות ב-2018.
בכך הוא נכנס לרשימה אקסקלוסיבית של מתחרים בודדים בעולם שהשלימו השתתפות במירוץ בשלוש הקטגוריות. אם יסיים את המירוץ השנה יהיה ברשימה אקסלוסיבית אף יותר של מתחרים שהשלימו את המירוץ בכל מהדורותיו - אפריקה, דרום אמריקה וסעודיה.
"בינתיים אנחנו עסוקים בהכנות, אז עוד אין זמן להתרגש" אמר קדשאי ל-ynet. "המטרה מבחינתנו כרגע זה להתייצב על קו הזינוק, עם כל הבירוקרטיות הנוגעות בדבר. אחרי הזינוק? הדקאר הוא מרתון הישרדות ולכן הצלחה תהיה להגיע לקו הסיום".
צוות המשאית כולל שלושה, עם חלוקת עבודה דומה למקובל במטוסי תובלה. קדשאי על ההגה בזמן שעל הניווט אחראי שותפו בעשור האחרון - יזהר ערמוני. מעוז וילדר יהיה בתפקיד המכונאי שמקפיד כי כל המחוונים החשובים יהיו בתחום הרצוי, כולל בקר ניהול מנוע עם מחשב לזיהוי, ניהול ותיקון תקלות תוך כדי נסיעה, מערכת ניפוח אוויר לצמיגים ועוד.
המשאית נבנתה על-ידי קבוצת המרוצים SchoonesDakar ההולנדית, ומבוססת על שלדה שנבנתה באופן ייעודי למירוץ. מנוע Paccar עם שישה צילינדרים בטור ובנפח 13 ליטר מפיק בסיוע מגדש טורבו כ-900 כ"ס. הכוח עובר לצמד סרנים של חברת Sisu הפינית, דרך גיר ידני של ZF עם 16 הילוכים וכמובן הנעה כפולה (לא קבועה) עם הילוך כוח ונעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית.
בחודשים האחרונים עברה המשאית אוברול על-ידי וילדר, כשחוץ מהמנוע פורקו כל החלקים, נבחנו שופצו או הוחלפו. "ההרגשה טובה מאוד, יש לנו כבר ניסיון ואנחנו באים עם יותר בטחון, אבל במירוץ הזה אתה יכול לזנק ליום הראשון ואחרי שעתיים לפרוש ולחזור הביתה. כרגע הדאגה הכי גדולה שלנו זה שהמירוץ באמת יוזנק על פי התכנון, בהתחשב בכל מה שקורה באירופה עם הקורונה".
את השלושה ילווה צוות סיוע במשאית נוספת המשמשת מוסך נייד, וכוללת את כל כלי העבודה הנדרשים וחלפים ייעודיים. אנשי הצוות הם יונתן לוינסון, רותם ודני גל, ואלה אמורים לטפל ברכב המירוץ בסיום כל יום במטרה להכין אותו לזינוק בבוקר המחרת. ביום ראשון בבוקר יועמסו שתי המשאיות על מעבורת בדרכן לנמל מרסיי שבצרפת. משם יושטו יחד עם כל המתחרים אל נמל ג'דה.
5 צפייה בגלריה
ראלי
ראלי
דני פרל, בקו הסיום של המירוץ באבו דאבי
(צילום: נמרוד ארקליס)
צוות ישראלי נוסף שיצא השנה למירוץ (קבוצת MyHeritage) כולל את הנהג דני פרל ולצדו צ'רלי גוטליב המתגורר בבלגיה ובעל ניסיון רב כנווט בדקאר. פרל יהיה היחיד מבין הישראלים שכבר התחרה במירוץ שטח במדינה שלא הייתה ביחסים דיפלומטיים עם ישראל, באבו-דאבי דזרט צ'אלנג' ב-2018. השניים יתחרו בקטגוריית רכב שטח SBS עם קאן-אם מאבריק X3 שיוכן עבורם על ידי קבוצת המרוצים הספרדית של קאן-אם.
בשיחה ל-ynet אמר פרל כי "זה משהו מיוחד, לא כל יום אנחנו מזנקים לאירוע כזה וזה מחייב הרבה הכנות, ברמה שלנו מבחינת כושר ותזונה נכונה. אנחנו באים עם אנרגיות טובות וחיוביות ואין לנו כל חששות מבחינת קבלת הפנים, ההיפך. אין לי ספק שקבלת הפנים של הסעודים תהיה חמה מאוד".
תוואי המירוץ השנה יהיה מעגלי, עם זינוק ב-3 לינואר מג'דה וחזרה אליה לאחר 13 ימי תחרות, מתוכם יום אחד של מנוחה בעיר האלי שבצפון המדינה. קטעי הדירוג צפויים להיות איטיים וטכניים יותר מאשר בשנה שעברה, על מנת להפחית אפשרויות לתאונות קטלניות. נתונים מלאים על מספר קטעי הדירוג, המרחק ותוואי הדרך המדויק יפורסמו בשבועות הקרובים.