מספר הנהגים שאינם יכולים לנהוג עקב ביטולי קורסי נהיגה מונעת גדל במהירות, ופתרון עדיין אין. למערכת ynet הגיעו תלונות רבות של נהגים שרישיון הנהיגה שלהם הותלה (הושהה) עד לביצוע קורס נהיגה מונעת, בעקבות צבירת נקודות עונשין. השתתפות בקורס שכזה מאפשרת המשך נהיגה, אלא שהחודשים האחרונים אינם רגילים וביצוע הקורס אינו אפשרי. בעקבות ביטול הקורסים בשל הנחיות הקורונה, מערכת אוטומטית שלחה לנהגים הודעות על ביטול ודחיית הקורסים, מבלי לנקוב במועד. בינתיים, נאסר עליהם כמובן לנהוג.
1 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב: תנסה למצוא פתרון
(צילום: משרד התחבורה )
אלא שפניית ynet העלתה כי על שולחן שרת התחבורה מונחות תקנות חדשות, שיאפשרו נהיגה גם לאלה שנדרשים לקורס המוזכר, עד לחודש מרס 2021. בינתיים צפויים להיפתח קורסי נהיגה מונעת במגבלה של עד 20 אנשים, תחת הנחיות התו הסגול. האם בכל זאת תפתור המדינה את הבעיה הביורוקרטית בייסודה שנוצרה? ימים יגידו.

סיפורם של מותלי רישיון

אלה, אחת הנהגות שנתקלה בבעיה המונעת ממנה להשתמש ברכב, סיפרה: "במהלך התקופה האחרונה ביקשו במשרד הרישוי מנהגים שצריכים נהיגה מונעת - לקבוע קורסים. זה מעודד, אבל בחצי מהזמן שעמד לרשותי מאז ההודעה, לא ניתן היה לקבוע דבר בשל הקורונה. כבר שילמתי לקורס, אך כעת בוטלו כל ההרשמות עד להודעה חדשה. לפני ימים אחדים קיבלתי מכתב רשום שרישיון הנהיגה שלי מותלה עד לביצוע הקורס.
"התקשרתי כדי לברר איך אפשר לפתור את הפלונטר, והתשובה הייתה: "זה המחשב, זה לא אנחנו". ביקשתי לבטל את רוע הגזירה שכן לא ניתן היה לעשות קורסים, ובתשובה הסבירו לי שאני חייבת להגיע למשרד הרישוי כדי לעשות זאת, או לשלוח טופס שהטיפול בו יארך מספר ימים. זה מצב הזוי: אני לא יכולה לנהוג ברכב שלי בגלל שהתלו לי את הרישיון על פאשלה של משרד התחבורה", אמרה.
למזל מאשדוד קרה מקרה דומה: "מכתב שמבשר לי על התליית הרישיון ונושא את התאריך 2 ביולי, הגיע אליי ב-9 ביולי בדואר רשום. מאז ניסיתי אינספור פעמים להשיג מישהו כדי להבין מדוע אני צריכה לסבול בגלל טעויות של משרד התחבורה, אבל לא היה מענה. רק היום (ד', 22.7) ענו לי לראשונה ואמרו שזה 'בטיפול'. צריך להבין, הם השאירו אותי עם רישיון פסול יומיים לפני הקורס שנרשמתי ושילמתי לו ובוטל לבסוף בגללם. כלומר, גם אם לא היו מבטלים את הקורסים הייתי מגיעה עם רישיון שלא בתוקף".

מה בעצם קרה שם?

מבדיקה שערך ynet עולה שעם פרוץ משבר הקורונה הוארך תוקף הרישיונות באופן אוטומטי עד לחודש ספטמבר. כך דווח וכך הבינו רבים. אלא שאז הוחלט לבטל זאת בחודש יוני עם חזרת המשק לפעילות, ואיתו גם קורסי נהיגה מונעת. זה לא סוף הסיפור כמובן, שכן בעוד החלטת זיגזג שמאפיינת את התנהלות המדינה מאז פרוץ משבר הקורונה, אלה בוטלו. במשרד התחבורה הכינו אמנם מתווה לפתרון הבעיה שנוצרה עבור מספר אדיר של נהגים, במסגרתו יוארך תוקף הרישיונות בכל זאת עד לחודש מרס 2021. במקביל ייפתחו קורסים תחת מגבלות חדשות ועדכניות עם עד 20 אנשים בכיתה. מה עם נהגים שקיבלו הודעה על התליית רישיונם? אלה ייאלצו להמשיך ולהמתין, בלי רישיון.
ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד היה בין הראשונים לקבוע תקנות לשעת חירום ולהאריך את תוקף רישיונות הרכב והנהיגה בעקבות מגבלות הקורונה. במסגרת זאת, נהגים שרישיונם הותלה בגין שיטת הניקוד וחויבו בקורס נהיגה נכונה, קיבלו דחייה אוטומטית של ההתליה לתקופה של מספר חודשים. הודעה על כך פורסמה בתקשורת, באתר משרד התחבורה, בפייסבוק ובמוקד הטלפוני.
"משרד התחבורה החזיר לפעילות את הקורסים בהתאם להנחיות התו סגול כפי שקבע משרד הבריאות. (אלא) שלפני מספר ימים שוב הוגבלו התקהלויות במרחב הציבורי והדבר הביא לסגירת ההכשרות ודרש מהזכיינים שיבוץ ידני לקורסים.