בשנת 2024 תציג אפל מכונית אוטונומית, כך פרסמה רויטרס מפי מקורות בחברה והזניקה (עוד יותר) את ערך המניה. אלא שפרויקט טיטאן, עליו דיווחנו לראשונה לפני יותר מחמש שנים ובמסגרתו בוחנת אפל רכיבים שונים האמורים לאפשר נהיגה ללא נהג בשר ודם, מתנהל בקצב איטי ממתחרותיה. אם בגלל שהחלה מאוחר יותר, מכיוון שהאתגרים הטכנולוגיים והרגולטורים מורכבים משציפתה או פשוט כי מדובר בכלי תחבורה ולא מוצר צריכה אלקטרוני רגיל.
1 צפייה בגלריה
לוגו אפל על מכונית
לוגו אפל על מכונית
(צילום: shutterstock)
אבל ראשית, לחדשות היותר טובות מבחינת המותג. לפי נתונים שהוגשו למשרד התחבורה בקליפורניה, המרחק שצברה אפל בניסויי רכב אוטונומי הוכפל במהלך 2020. במספרים: יותר מ-30 אלף ק"מ של ניסויי נהיגה במהלך השנה החולפת, לעומת כ-13 אלף ק"מ במהלך 2019 (וכ-135 אלף ב-2018) - כך מדווח היום (ד') האוטומוטיב ניוז.
עוד עולה מהנתונים, אותם מחוייבות חברות העוסקות בניסויים אוטונומיים למסור לרשויות, כי ב-130 מקרים נדרשה התערבות נהג ניסוי בפעולת הרכב, או כל 230 ק"מ בממוצע, לעומת כל 200 ק"מ בשנה הקודמת.
החדשות הפחות טובות עבור אפל: חברות טכנולוגיה אחרות המשתפות פעולה עם יצרניות רכב מסורתיות, מקדימות אותה באופן ניכר. לפי הערכות, בכשנתיים-שלוש של תהליך פיתוח מורכב.
קחו למשל את קרוז, סטארטאפ לפיתוח רכב אוטונומי שקיבל לאחרונה אישור לניסויים אוטונומיים מלאים ונהנה מהמטרייה המוטורית של GM שמחזיקה בבעלות, ותמיכה טכנולוגית ממיקרוסופט. מול 30 אלף הק"מ של אפל, קרוז צברה 1.3 מיליון ק"מ של ניסוי מתועד במהלכם נדרשה מעורבות נהג הניסוי 27 פעמים, אחת ליותר מ-48 אלף ק"מ. שני הערכים אגב מייצגים הכפלת מרחק לעומת השנה הקודמת.
מרשים עוד יותר, נשיא קרוז, קייל פוגט, צייץ כי לא נדרשה אפילו מעורבות אחת של נהג הניסוי בניסויים שהתבצעו ברבעון הרביעי של 2020, על-פני כ-340 אלף ק"מ של כביש ציבורי.
גם ויימו, שמבצעת ניסויים אוטונומיים עבור (וביחד עם) גוגל, חשפה נתונים שמעמידים בפרופורציה את העידן האוטונומי של אפל. לדברי החברה, שהחלה לפעול עוד ב-2009 והייתה אחת מחלוצות המהלך, ב-2020 גמא צי המכוניות שלה כמיליון ק"מ במהלך ניסויים - כחצי מכפי שביצעה במהלך 2019.
מספר הפעמים בהם נאלץ נהג להתערב עמד על 21 בלבד, או פעם אחת בממוצע בכל 51 אלף ק"מ. לדברי האוטומטיב ניוז, בכך ממצבת עצמה גוגל כמובילה טכנולוגית במהלכים האוטונומיים האחרונים.
ובחזרה לאפל, המעסיקה לפי הערכות מאות עובדים בקבוצת הפיתוח הגדלה בקביעות של פרויקט הרכב האוטונומי עליו היא עובדת, ואשר צפוי להיות פשוט יחסית ונגיש לכל כיס. החברה שכרה במהלך השנתיים האחרונות את שירותיהם של בכירים ביצרנית הרכב החשמלי האמריקאי טסלה, האמורים לסייע בעיקר בתחום מערכות ההנעה, תכנון הפנים ומראה הרכב. אלא שגם כך, לפי האוטומטיב ניוז היא רחוקה לפחות חמש שנים מסיום פיתוח רכב אוטונומי. במילים אחרות, ב-2024 זה לא צפוי לקרות, עם כל הכבוד לזינוק במניה.