בקצרה:
  • כפי שהעריך ynet, איוניק 5 החשמלית הגיעה מוקדם מהצפוי
  • תוצע אצלנו רק עם מצברים גדולים וטווח רשמי של 480 ק"מ
  • המחיר יתחיל ב-190 אלף שקל, תחילת שיווק תוך מספר שבועות
תשובה קוריאנית לטסלה: האיוניק 5 היא מכונית ראשונה של היצרנית הקוריאנית בחטיבת החשמליות החדשה. בשונה מחשמליות קודמות של היצרנית, כמו קונה EV ואיוניק EV המבוססות על פלטפורמה קיימת שהוסבה ליחידה נקיה מזיהום, ה-5 מבוססת על פלטפורמת ייעודית לרכב חשמלי - E-GMP (ר"ת Electric-Global Modular Platform). תמונות שהגיעו לידי ynet מלמדות כי האיוניק נחתה בישראל בימים האחרונים לקראת תחילת שיווק ביולי - מדינה ראשונה מחוץ לדרום קוריאה. בכלמוביל, יבואנית איוניק לישראל, סרבו להגיב.
לגרסה שתשווק כאן יש מצברי 72.6 קוט"ש המאפשרים טווח נסיעה של 480 ק"מ בין טעינות. מערכת חשמל סופר-מתקדמת במתח 800V - זהה לפורשה טייקן - תאפשר טעינה אולטרה מהירה (350DC) ל-80% בתוך 18 דקות או הוספת 100 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 5 דקות בלבד. בשלב ראשון תשווק כאן עם מנוע חשמלי אחורי שמפיק 217 כ"ס (זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות). בעתיד תוצע גרסה עם מנוע גם לגלגלים הקדמיים, הנעה כפולה ו-306 כ"ס (זינוק ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות).
מרחב מחיה: ה-5 גדולה משמעותית מהאיוניק המשפחתית שהפכה לאחד מכלי הרכב הפופולריים על הכביש המקומי בשנים האחרונות. ממדיה דומים יותר - ולא במקרה - לאלה של טסלה מודל 3 עמה היא צפויה להתמודד. היא קצרה מהמכונית האמריקאית ב-6 ס"מ (463.5 ס"מ) אך רחבה ממנה ב-4 ס"מ (189 ס"מ) ובעיקר גבוהה משמעותית (כ-16 ס"מ, 160.5 ס"מ בסך הכל).
בסיס הגלגלים (300 ס"מ) שאחראי על מרחב הפנים בתא הנוסעים ארוך ב-12.5 ס"מ מזה של מודל 3. הפוטנציאל לחמישה נוסעים ומרחב פנים עצום, ברור. נפח תא מטען עומד על 531 ליטר מאחור ועוד 57 ליטר בתא ייעודי מתחת למכסה הקדמי - דומה לזה של טסלה.
סביבת הנהג, כמקובל בחשמליות מודרניות, נטולת מתגים וכוללת צמד מסכי "12 - האחד משמש כלוח מחוונים, השני כמסך מגע להפעלת מערכות שונות, לצד אפשרות לתצוגה עלית במציאות רבודה, בדומה למרצדס S קלאס החדשה.
יונדאי השקיעו בתכנון חלל הפנים עם אפשרויות שינוי בהתאם לייעוד והעדפות. כך למשל, הקונסולה שבמרכז ניתנת להסטה לפנים-אחור למרחק 14 ס"מ, יש גם אפשרות כיוון מרחק לספסל האחורי (13.5 ס"מ לפנים אחור). בחלק מרמות הגימור יוצעו מושבים קדמיים עם אפשרות הסטת מסעד לאחור ושליפת הדום לרגליים בדומה לתמונה שמעל. בנוסף יש חלון שמש ענק וחישוקי "20 המתוכננים כך שיפחיתו מערבולות אוויר.
מה אנחנו חושבים: ל-ynet נודע כי מחיר היעד צפוי להציב את האיוניק 5 ראש-בראש עם טסלה מודל 3. המשמעות היא כי אפשר לצפות לתג מחיר באזור ה-190 אלף שקלים. אם יעד המחיר אכן יושג, איוניק 5 עשויה להפוך להצלחה מסחררת בקנה מידה חשמלי כמובן. ועל הדרך תהיה תשובה קוריאנית ראויה לטסלה. יש להניח שלמותג הקוריאני - גם אם מדובר בחטיבת חשמליות - קשה יהיה לנכס לעצמו תדמית זוהרת דוגמת טסלה, אך מנגד הוא צפוי להציע יתרונות חשובים, בעיקר כאשר מדובר בשיווק לטווח ארוך ולקהל רחב.
מלבד נתוני ביצועים מעט פחות טובים אך מרחב פנים גדול משמעותית, מבחינת מערכות לא צפויים הבדלים גדולים בין השתיים, לרבות טווח נסיעה דומה. עם זאת, יונדאי צפויה להימנע מנקודות התורפה של היצרנית הקטנה מעמק הסילקון. איכות ההרכבה צפויה להיות טובה יותר והשירות ללקוח משופר, בין היתר הודות לרשת מרכזי שירות מהגדולות והמנוסות בשוק הרכב הישראלי.
פורסם לראשונה: 17:52, 27.05.21