בקצרה:
  • חשמלית ייעודית ראשונה ליונדאי, עם מרכב פנאי וחלל פנים נדיב
  • הביצועים טובים מאוד, 480 ק"מ טווח וטעינה אולטרה מהירה
  • השיווק באירופה יחל במחצית הראשונה, אלינו תגיע בנובמבר
חשמלית ייעודית: חצי שנה בלבד לאחר ההכרזה על הקמת חטיבה ייעודית לרכב חשמלי, חושפת יונדאי דגם ראשון במשפחה - איוניק 5. היצרנית הקוריאנית משווקת אמנם כבר שני דגמים נטולי זיהום בדמות הקונה EV ואיוניק EV, אבל אלה מבוססים על פלטפורמה קיימת שהוסבה להנעה חשמלית. כאן מדובר בדגם ראשון של הקונצרן המבוסס על פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי המכונה E-GMP (ר"ת Electric-Global Modular Platform).
חברת החשמל: איוניק 5 תוצע עם אפשרות בחירה בין שני קיבולת מצברים, 58 קוט"ש בגרסת בסיס ו-72.6 קוט"ש בגרסה בכירה עם טווח נסיעה של 480 ק"מ. מערכת חשמל המתקדמת - במתח 800V, מוצעת כיום רק בפורשה טייקן - מאפשרת טעינת מצברים אולטרה-מהירה (350KW) של 80% בתוך 18 דקות בלבד, או 100 ק"מ "אנרגיה" בתוך חמש דקות. יש עם זאת לציין כי בישראל אין עדיין אפשרות טעינה שכזו.
גרסת המצבר הצנועה תצויד במנוע חשמלי אחורי עם 170 כ"ס, הנדיבה יותר עם 217 כ"ס, ואפשרות למנוע חשמלי נוסף שמניע את הגלגלים הקדמיים בשתיהן. במקרה הראשון יעמוד ההספק המרבי המשוקלל על 235 כ"ס, בשני על 306 כ"ס. הביצועים: בין 8.5 שניות ל-100 קמ"ש בגרסה החלשה ביותר ל-5.2 שניות בחזקה מכולן. המהירות המרבית מוגבלת בכל הגרסאות ל-185 קמ"ש.
עיצוב של רכב פנאי, מרחב של סלון: יונדאי מגדירה את ה-5 כמשפחתית-פנאי עם חמש דלתות, ומציידת אותה באלמנטים עיצוביים כמו פסי הגנה סביב למרכב וחישוקי "20 ענקיים בעיצוב שנועד להפחתת מערבולות אוויר.
ה-5 גדולה משמעותית מהאיוניק המוכרת, ארוכה ממנה ב-16.5 ס"מ (463.5 ס"מ), רחבה ממנה ב-7 ס"מ (189 ס"מ) וגבוהה ב-13 ס"מ (160.5 ס"מ). לשם השוואה, בסיס הגלגלים (300 ס"מ) ארוך ב-10 ס"מ מפליסייד, רכב הפנאי הגדול ביותר של יונדאי. מרחב המחיה לנוסעים צפוי להיות יוצא דופן. נפח תא מטען עומד על 531 ליטר מאחור ועוד 57 ליטר בתא ייעודי מתחת למכסה הקדמי.
סביבת הנהג, כמקובל בחשמליות מודרניות, נטולת מתגים מיותרים וכוללת צמד מסכי "12 - האחד כלוח מחוונים, השני כמסך מגע להפעלת מערכות שונות, זאת לצד אפשרות לתצוגה עלית במציאות רבודה, בדומה למרצדס S קלאס החדשה. יונדאי אף מציעה כאן מושבים קדמיים שמזכירים כורסאות, עם אפשרות הישענות לאחור ושליפת הדום לרגליים. הקונסולה שבמרכז ניתנת להסטה לפנים אחור למרחק 14 ס"מ.
אפשרות כיוון מרחק יש גם לספסל האחורי (13.5 ס"מ לפנים אחור) והיושבים שם גם זוכים לשקע חשמל אמיתי (3.6KW) שמאפשר לטעון כל אבזר חשמלי שתעלו בדעתכם, לא רק מחשב או טלפון נייד.
מה אנחנו חושבים: לא תהיה זו טעות להגדיר את האיוניק 5 כבעלת פוטנציאל לשינוי כללי המשחק, או להתאמתם למציאות אחרת. שכן היא מסמנת V על כמעט כל סעיף רלוונטי. רכב פנאי - צ'ק. מותג קוריאני מוכר היטב ומוערך שעומד בראש טבלת המסירות שנים ארוכות ונהנה ממטריית שירות אדירה? צ'ק. טעינה סופר מהירה כאשר זו תתאפשר? צ'ק. מחיר עתידי שעשוי להתחרות ישירות במותגים הסיניים האנונימיים פחות או יותר מחד ובטסלה בואכה פולקסווגן מאידך? צ'ק.
הוסיפו לכך את שדרוג מעמדו של המותג עם רשימה לא קצרה של דגמים משובחים וסגירת פער האיכות מול מותגים אירופאים מבוססים, ותקבלו מה שעשוי להתגלות כאחד מכלי הרכב המשמעותיים ביותר שצפויים לנחות כאן השנה - בכל טווח מחיר וייעוד. כבר הזכרנו גם שהקוריאנים פחות סובלים ממגבלת ייצור המעיקה על אירופאים ואמריקאיים? אם לא, אז גם את זה קחו בחשבון.