בקצרה:
  • איוניק 5 תעלה כמו (ואפילו זול במעט) מטסלה מודל 3
  • קונה EV יהיה זול יותר ויתמודד בדגמים סינים חשמליים
  • יונדאי תעניק עמדת טעינה ושלושה טיפולים לכל רוכש
חשמל קוריאני: איוניק 5 היא מכונית ראשונה בחטיבת החשמליות של יונדאי, ומי שעשויה להסתמן כאיום ראשון על טסלה מודל 3, להיט המכירות החשמלי של השוק המקומי. בשונה מדגמים חשמליים ותיקים של היצרנית כמו איוניק EV וקונה EV העושים שימוש בפלטפורמה שהוסבה לחשמל, המותג הצעיר והייעודי איוניק משגר את ה-5 עם פלטפורמת E-GMP ייעודית לרכב חשמלי, שתשמש בעתיד דגמים נוספים (ורבים) במשפחה, כמו-גם דגמים נוספים בקונצרן כמו קיה EV6 ומותג ג'נסיס.
טסלה על הכוונת: בהשוואה למודל 3, איוניק 5 קצרה ב-6 ס"מ (463.5 ס"מ) אבל רחבה ב-5 ס"מ (189 ס"מ) וגבוהה בלא פחות מ-16 ס"מ (160.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים עצום יחסית לממדיה החיצוניים וארוך ב-12.5 ס"מ (300 ס"מ). כל אלה מעניקים אפשרות כיוון למרחק של הספסל האחורי (13.5 ס"מ לפנים-אחור) שמבטיחים מרחב מחיה נדיב מאוד, לדברי היצרנית טוב מזה של משפחתיות גדולות. לתא המטען נפח של 527 ליטר ויש גם תא קדמי מתחת למכסה הקדמי (57 ליטר) בו ניתן לאחסן את כבל הטעינה.
איוניק 5 תשווק עם אפשרות לשתי מערכות הנעה. מנוע חשמלי בודד (217 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים האחוריים או בגרסת הנעה כפולה עם מנוע חשמלי נוסף לגלגלים הקדמיים, הנעה כפולה ו-305 כ"ס. גרסת הבסיס תזנק ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות (1.8 שניות יותר ממודל 3 בסיסית), בעוד כפולת ההנעה תסיים את המיאוץ הקלאסי ב-5.2 שניות - דומה לטסלה הבסיסית, איטי ב-0.8 שניות מכפולת ההנעה האמריקאית.
מצברי 72.6 קוט"ש מעניקים טווח נסיעה של 480 ק"מ בגרסת בסיס (חישוקי "19), או 450 ק"מ בגרסה הבכירה (חישוקי "20), נתון דומה למודל 3 הבסיסית. טווח הנסיעה של הגרסה כפולת ההנעה צנוע עוד יותר ועומד על 430 ק"מ. מערכת החשמל מתקדמת במתח 800V מאפשר טעינת מצברים אולטרה-מהירה (350DC) ל-80% בתוך 18 דקות בלבד, או תוספת 100 ק"מ בחמש דקות. יש עם זאת לציין כי בישראל אין עדיין אפשרות טעינה שכזו.
אבזור ובטיחות: גרסת הבסיס (ב-190 אלף שקל) כוללת כציוד תקני בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע (בגודל "12.25 כל אחד) ובקרת אקלים מפוצלת. הגרסה הבכירה (217 אלף שקל) מוסיפה ריפודי עור, מושבים קדמיים עם כיוון חשמלי וחימום וקירור, חלון שמש פנורמי, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית ומערכת מצלמות היקפיות.
בגרסה זו ניתן להסיע את הרכב ללא נהג לפנים-אחור באמצעות השלט, לשם כניסה ויציאה מחניה צפופה. אבזור הבטיחות כולל בכל הגרסאות בלימה אוטונומית (לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ועל שכחת ילדים.
חשמלי בקטנה: יונדאי תחל גם לשווק את הקונה EV (ב-143 אלף שקל), גרסה נקייה מזיהום לרכב הפנאי שמטרתה המוצהרת היא נגיסה בפלח השוק שתפסו דגמים חשמליים ממותגים סיניים, בעיקר MG שעד בוא טסלה הייתה המותג הפופולארי ביותר על חשמל. הוא מצויד במנוע חשמלי (136 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ובמצברי 39.2 קוט"ש המאפשרים לו טווח נסיעה של 305 ק"מ בין טעינות. טעינה מהירה (50DC) תאפשר מילוי המצברים ל-80% בתוך 50 דקות.
רשימת האבזור כוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25), מסך מגע ("8) וכיוון חשמלי למושבים הקדמיים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב והתרעת שטח מת אקטיבית.
מה אנחנו חושבים: יונדאי היא מותג הרכב מספר 1 בישראל מבחינת מכירות, כבר שנים רבות. מהפיכת החשמל מאיימת לשנות כאן סדרי עולם לאורך זמן, אך האיוניק 5 והקונה EV - ואלה שיגיעו בעקבותיהם - אמורים למנוע זאת. הקונה החשמלי מול מתחרים זולים ופשוטים יחסית מסין למי שמחפש רכב חשמלי שימושי במחיר אטרקטיבי, האיוניק 5 מול מתחרה בודדת אבל מאוד חזקה - טסלה.
ההשוואה בין השתיים סופר מעניינת, ונדמה כי היא הסיפור הגדול של התעשייה כרגע. טסלה נראית כביצועיסטית ללא תחרות ונושאת לוגו שהופך אותה לנחשקת עבור קהל צעיר ומתקדם, איוניק תתמודד עמה בעיקר עם מרחב מחיה משופר (עד בואה של טסלה Y) ואבזור, אך בעיקר מעטפת שירות חסרת תחרות אצלנו. יהיה מעניין.