אחרי דיווח על בעיות בלימה אוטונומית לא מוצדקת של מכוניות טסלה מודל 3 ו-Y וחשיפת הטיפול ב-100 תלונות בשלושה חודשים, פותחת הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) בחקירת המקרים. לדברי הרשות, במהלך תשעת החודשים האחרונים התקבלו 354 תלונות בגין "בלימת פנטום", מצב בו מערך בלמי הרכב מופעלים כמענה חירום אוטונומי לסכנה מתקרבת, מבלי שבאמת תהיה כזו.
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
החקירה תקיף כ-416 אלף מכוניות מהדגמים המוזכרים שיוצרו במהלך השנה הנוכחית ואשתקד, ומצוידות במערכת הסיוע לנהג, אוטו-פיילוט. בתלונות שהגיעו לרשות לבטיחות נטען כי במהלך נסיעה עם המערכת מופעלת, "הרכב האט באופן פתאומי וללא סיבה במהלך נסיעה על כביש מהיר". בין התלונות היו גם טענות להאטה ללא סיבה במהלך מספר פעמים באותה נסיעה.
במקביל לחקירה זו מעורבת טסלה בשתי חקירות נוספות עליהן דיווחנו בעבר. הראשונה שבהן נוגעת לכמעט 600 אלף מכוניות מכל דגמי טסלה שיוצרו בין 2017 ל-2022 אשר בהן ניתן היה להשתמש במסך המרכזי לצרכי משחק תוך כדי נהיגה, אפשרות שטסלה הפכה לזמינה לפני כשנה (דצמבר 2020) אך יממה אחת לאחר הדיווח על החקירה החליטה לנטרל שוב.
חקירה נוספת נוגעת לכ-765 אלף טסלות ממגוון דגמים שיוצרו בין השנים 2014 ו-2022, אף היא בעניין מערכת אוטו-פיילוט. החקירה נוגעת לבעיית זיהוי רכבי הצלה בתנאי חשיכה על-ידי המערכת. לדברי ה-NHTSA, מכוניות טסלה שלא זיהו את כלי הרכב שעמדו בנתיב נסיעתן היו מעורבות בתאונות שבעקבותיהן נפצעו 17 בני אדם ונהרג אחד, לכאורה כתוצאה מבעיית הזיהוי.
נזכיר כי במחקר ראשון מסוגו שערך המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בהשתתפות נהגי טסלה, נמצא כי הסחת דעת הנהג כאשר מערכת אוטו-פיילוט פועלת ארוכה במיוחד ומגדילה סיכון לתאונה. "זו פעם ראשונה בה הצלחנו לבחון כמותית את השפעתן של מערכות נהיגה אוטונומיות, במקרה זה של אוטו-פיילוט בה מצוידות מכוניות טסלה", אמרה לאוטומוטיב ניוז פנינה גרשון, חוקרת ישראלית בתחום הבטיחות בדרכים ואחת מעורכות המחקר. "המחקר מאשר את ההנחה לפיה בזמן שמערכת נהיגה אוטונומית מופעלת, מתארכים פרקי הזמן בהם הנהג אינו מביט לכיוון הכביש", אמרה.