בקצרה:
  • ב.מ.וו מחזירה לחיים את ה-3.0 CSL
  • עם שישה צילינדרים, גיר ידני והנעה אחורית
  • בעבודת יד, עם מרכב קרבון וב-50 עותקים
האחרונה לחגוג: ה-3.0 CSL היא דגם חמישי במספר שחטיבת הביצועים של ב.מ.וו חושפת השנה לרגל חגיגות יובל להיווסדה, והיא גם האקסקלוסיבית ביותר שכן היא תורכב בעבודת יד ותיוצר ב-50 יחידות בלבד שמרביתן יגיעו לידי אספנים. היא מחזירה לחיים את שמה של המכונית הראשונה שעברה השבחה על ידי חטיבת המרוצים המפורסמת, עוד לפני שהפכה לחטיבת הביצועים הרשמית. ה-3.0 CSL המקורית מ-1972 (ר"ת Coupe Sport Leichtbau, קופה ספורטיבית קלת משקל) הייתה מכונית מרוץ על בסיס ה-E9 קופה, וזכתה להצלחה אדירה.
החל בניצחון היסטורי בשש השעות של נורבורגרינג עם יואכים שטוק וכריס אמון מאחורי ההגה, תוך קביעת שיא הקפה של 8 דקות ו-21.3 שניות על ידי ניקי לאודה ב-3.0 CSL נוספת, או שש אליפויות אירופה במכוניות סאלון בשנות ה-70. בהתאם לתקנות, ב.מ.וו נדרשה לייצר גרסה עם רישוי לכביש הציבורי. 167 מהן יוצרו והיא נחשבת לפריט אספנות מאוד מבוקש ויקר. אגב, המראה שלה העניק לה את הכינוי המפורסם 'באט מוביל'.
הומאז' מודרני: כבסיס למכונית המודרנית משמשת ה-M4 CSL, בעצמה גרסת קצה ל-M4 בייצור מוגבל של 1,000 יחידות. המרכב עשוי קרבון ומעוצב כהומאז' לגרסת המקור, לרבות צמד כונסי אוויר עגולים בפגוש הקדמי, בתי גלגלים מורחבים מלפנים ומאחור, צמד מסיטי אוויר בקצה מכסה המנוע וצמד ספוילרים מאחור, אחד בקצה הגג, השני בקצה דלת תא המטען. סבכת הכליות השנויה במחלוקת של סדרה 4 קופה נראית כאן טוב משמעותית, ואנחנו מקווים שתגיע גם למתיחת הפנים העתידית של הדגם.
לדברי ב.מ.וו, תהליך הצביעה בהשראת מכונית המירוץ נעשה אף הוא בעבודת יד ואורך לא פחות משישה ימים. תא הנוסעים כולל מושבי באקט מקרבון, שמוצא ביטוי גם בקונסולה המרכזית. וכמו ב-M4 CSL, גם היא מוותרת על מושבים אחוריים.
מנוע שישה צילינדרים כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר המוכר של ב.מ.וו (S58) מפיק כאן 560 כ"ס, 10 כ"ס יותר מה-M4 CSL. בכך הוא הופך למנוע השישה צילינדרים החזק ביותר שב.מ.וו יצרה מעולם. סעפת הפליטה מטיטניום זהה ל-M4 CSL, קלה מזו שב-M4 הרגילה (4.3 ק"ג) ואחראית לצליל דרמטי. המנוע מחובר לתיבת שישה הילוכים ידנית - עם בורר הילוכים ייחודי - והנעה אחורית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה. נתוני ביצועים לא פורסמו.
על הבלימה אחראים דיסקים קרמיים (400 מ"מ מלפנים ו-380 מ"מ מאחור) ועל הקשר לאספלט צמיגי מישלין פיילוט ספורט 4S עם הכיתוב 50 על הדופן, על חישוקי אלומיניום מחושל ("20 מלפנים, "21 מאחור) עם מנגנון נעילה מרכזית, לראשונה בדגם של ב.מ.וו.
מה אנחנו חושבים: ב.מ.וו שמרו לא במקרה את חשיפת ה-3.0 CSL לסוף שנת חגיגות היובל, שכן המכונית הזו היא ללא ספק הדגם הנחשק ביותר ממינכן בשנים האחרונות. עם מתכון של בימרית קלאסית הכולל מנוע שישה צילינדרים מלפנים, תיבת הילוכים ידנית במרכז והנעה מאחור, עם עיצוב שאין עליו מחלוקת שהוא המרשים והנאה ביותר שלה בשנים האחרונות.
אז כן, רק 50 יחידות ייוצרו, וכולן יגיעו ללקוחות מקושרים של ב.מ.וו. אבל ה-3.0 CSL היא הוכחה שלצד השינויים הרבים שהיא עוברת, ב.מ.וו לא שכחה את המקורות. אנחנו רק מקווים כי גם דגמי M העתידיים יקבלו קצת מאותו החשק שה-3.0 CSL מביאה.