בקצרה:
  • ינאוס גרנדיר ישווק על-ידי UMI
  • מבוסס על מכלולים חסונים ומנועי ב.מ.וו
  • פורד ברונקו וג'יפ רנגלר על הכוונת
תקציר הפרקים הקודמים: הגרנדיר הוא רכב שטח של יצרנית חדשה לגמרי בשם ינאוס, פרויקט אישי של הטייקון הבריטי ג'ים רטקליף. בעל חברת הכימיקלים ינאוס הוא מעריץ מושבע של הדיפנדר המקורי, ולאחר שנודע כי לנד רובר תפסיק את ייצורו, ביקש לרכוש את הזכויות לו אך נענה בשלילה. לכן החליט רטקליף לייצר בעצמו יורש אמיתי ומודרני לאייקון השטח הבריטי והצמיד לו את שמו של פאב מפורסם בלונדון בו נולד הרעיון. הייצור יתבצע במפעל שבעבר היה אחראי לדגמי סמארט שונים בהאמבך, צרפת.
שטח קשוח: בשונה מהדיפנדר החדש שעבר למכלולים מודרניים המביאים לשיפור משמעותי ביכולת הכביש, בעוד שיכולת השטח מבוססת כעת על אלקטרוניקה מורכבת, הגרנדיר מבסס את יכולות העבירות על מכלולים חסונים, כמו ברכב המקורי. את הבסיס למשל מעניקה שלדת סולם אותה פיתחו לא אחרים ממהנדסי מגנה-שטייר מגרץ, אוסטריה, האחראים גם על פיתוח וייצור מרצדס G קלאס ופולקסווגן טרנספורטר T3 סינכרו.
5 צפייה בגלריה
ינאוס גרנדיר
ינאוס גרנדיר
ג'ים רטקליף והינאוס גרנדיר
מערך המיתלים כולל סרנים חיים מלפנים ומאחור מתוצרת קארארו (Carraro) האיטלקית, המתמחה בייצור רכיבי תמסורת והנעה לכלים חקלאיים. אלה נתמכים קפיצי סליל בכל ארבעת הפינות. בלב מערכת ההנעה שוכנים מנועי שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר של ב.מ.וו, טורבו-בנזין עם 285 כ"ס או טורבו-דיזל עם 249 כ"ס. בשניהם תיבת שמונה הילוכים של ZF והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח.
נעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית הן ציוד תקני ועל הקשר לקרקע אחראים צמיגי BFGoodrich AT KO2. מרווח הגחון עומד על 26.4 ס"מ וזוויות גישה-נטישה של 36.1-35.5, נתונים צנועים במעט מג'יפ רנגלר רוביקון ופורד ברונקו בדלנדס.
לדברי היצרנית, במהלך השנה האחרונה השלימו 130 אבות טיפוס כ-1.8 מיליון ק"מ של ניסויי נהיגה, כולל בטמפרטורות קיצוניות ממינוס 44 מעלות בצפון שבדיה ועד 41 מעלות בגרנדה ספרד, ובתנאי שטח קשים ומגוונים החל מהסהרה במרוקו ועד מסלולי העבירות המפורסמים בהר Schockl הסמוך לגרץ, אשר שימש גם לבחינת יכולת השטח של מרצדס G קלאס החדש.
מה עוד צריך לדעת: הדמיון העיצובי לדיפנדר ממש אינו מקרי, ובכל זאת יש כמה שינויים. למשל, צמד יחידות תאורה נוספו בסבכה הקדמית, יש חלון אלפיני כפול לאורך סף הגג ודלת תא המטען מפוצלת. עיצוב הפנים מאוד ייחודי, עם סוללות מפסקים ומתגים כמו-פעם ומצפן בחלק העליון של הקונסולה המרכזית, המזכירים קוקפיט של מטוס. מאחורי הגה שתי צלעות ניצב לוח מחוונים דיגיטלי צנוע בגודלו כדי שלא לפגוע בשדה הראיה. במרכז הקונסולה יש מסך מגע בגודל "12.3. מושבי הנהג והנוסע מגיעים מבית רקארו המוכרת כספקית ציוד לספורט מוטורי.
כמו הדיפנדר המקורי, גם הגרנדיר יוצע בשלוש תצורות מרכב. ארוך עם חמש דלתות המשווק כעת, ובבעתיד יצטרפו להיצע גם גרסאות שלוש דלתות (קצר) וטנדר. תג המחיר בבריטניה דומה לזה של ג'יפ רנגלר וטויוטה לנד קרוזר, כך שניתן להעריך כי מחירו יעמוד בארץ על 350-400 אלף שקל.
מה אנחנו חושבים: הביקוש לרכבי שטח קשוחים שובר שיאים בתקופה האחרונה בכל העולם. ביפן למשל תיאלצו להמתין ארבע שנים לטויוטה לנד קרוזר 300, ואם אתם מעוניינים בפורד ברונקו בצפון אמריקה, תיאלצו לשלם הרבה מעל מחיר המחירון. לא במקרה הוזמנו עד עתה 15 אלף יחידות מהגרנדיר, עוד לפני שלקוחות יכולים היו לבצע נסיעת מבחן. עד כמה הוא באמת טוב נדע רק לאחר שננהג בו אך בכל מקרה, מהלך הזיכיון של UMI על אחד המותגים היותר מסקרנים בעת האחרונה, עשוי להתגלות כאחד המוצלחים.