בקצרה:
  • פורד אקספלורר יהיה גם רכב פנאי חשמלי
  • את הבסיס מעניקה פולקסווגן ID4
  • שיווק מקומי? רק בעוד שנה וחצי
חשמל גרמני: פורד חשפה באירופה את האקספלורר EV, דגם חשמלי שלישי שלה אחרי המוסטנאג מאך-E והטרנזיט-E. למרות השימוש בשמו של רכב הפנאי הגדול והמאוד פופולארי בצפון אמריקה, הוא מבוסס על לא אחרת מפולקסווגן, שתרמה פלטפורמת MEB ייעודית עליה מבוססים ID4 וסקודה אניאק.
פורד עוד לא מפרסמת נתונים רשמיים על מערכת ההנעה, אבל בתקשורת האירופאית מניחים כי הוא ישווק עם שלוש יחידות הנעה שונות, כולן חזקות יותר מאלו הקיימות בגרסת המקור הגרמנית. עם מנוע חשמלי בודד המחובר לגלגלים האחוריים בשני הספקים (168 או 282 כ"ס), או בגרסה בכירה עם מנוע נוסף מלפנים, הנעה כפולה וכ-335 כ"ס.
הסוללות יהיו דומות לחשמליות הגרמניות, עם קיבולת של 55 קוט"ש וטווח של כ-350 ק"מ בגרסאות הבסיס, או 82 קוט"ש וכ-500 ק"מ בגרסאות הבכירות. טעינה מהירה תאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך 25 דקות.
מה עוד צריך לדעת: הוא לא אקספלורר בנזין ענק, את זה אפשר לזהות גם בתמונות. עם קצת פחות מ-4.5 מטרים בין הפגושים, הוא קצר ב-8.5 ס"מ מ-ID4, ואפילו נפח תא תא המטען (450 ליטר) צנוע ב-100 ליטר. מצד שני, העיצוב החיצוני שונה לחלוטין מהשמרנות הגרמנית, עם יחידות תאורה המזכירות אקספלורר רגיל, סבכה אטומה עם סמל גדול של האליפסה הכחולה ואפשרות בחירה בין חישוקי "19-"20 ו-"21.
סביבת הנהג כוללת - כמו בפולקסווגן - לוח מחוונים צנוע, בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) באמצעות מנוף מימין להגה, ובמרכז הקונסולה מסך מגע אנכי ("14.6) שנע על גבי מסילה ומסתיר מאחוריו חלל אחסון. תא נוסף ממוקם בין המושבים הקדמיים בנפח 17 ליטר ומאפשר לאחסן בו מחשב נייד.
רשימת האבזור כוללת בין היתר צמד משטחי טעינה אלחוטית, מערכת שמע משודרגת עם סאונד-בר הממוקם לרוחב הדשבורד ועיסוי למושב הנהג. מערך הבטיחות כולל מערכות מוכרות כמו בלימה אוטונומית, שמירת נתיב כולל מעבר נתיב אוטומטי והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: בפורד החליטו להשתמש בשם דגם כל-אמריקאי למכונית במידות וייעוד שונה, בדיוק כפי שעשו עם המוסטנג החשמלית שבינה ובין מכונית הפוני המקורית יש מעט מאוד מהמשותף. וכמו במקרה של המוסטנג, גם כאן מקווה היצרנית האמריקאית לקבלת פנים חמה הרבה יותר באירופה, מזו לה זכו שני הדגמים המוזכרים בגרסאותיהם ה"רגילות".
השיווק באירופה יתחיל בסוף השנה עם תג מחיר שצפוי לעמוד על כ-45 אלף יורו - זול במעט מרכבי הפנאי החשמליים של פולקסווגן וסקודה ולכן עם פוטנציאל הצלחה גדול. לישראל הוא יגיע לא לפני הרבעון השלישי של 2024, וחבל שכך. יש להניח שביבואנית היו שמחים לקבל אותו מוקדם ככל הניתן.