קונצרן פולקסווגן נחשב כיום לאחד המובילים במעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית. הוא לא היה כזה בעבר, שכן לגרמנים - לכל הגרמנים אגב - לקח זמן לעכל את הצורך במעבר מהיר ומלא לחשמל. נכון, גם הצורך "לנקות" את המותג מהזוהמה שדבקה בו בעקבות דיזלגייט, הועילה כאן. בשורה התחתונה, יצרן הרכב הגדול בעולם התעשת ומציג כיום תחת שלל המותגים שבבעלותו היצע חשמליות מגוון, עם נוכחות בכל השווקים החשובים בעולם.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
(צילום: ניר בן זקן)
ומה לגבי מותג פולקסווגן עצמו, והשוק המקומי הרעב לדגמים חשמליים? בניגוד לאירופה, וסין, וארה"ב, ישראל סובלת. ויתר נכון, נציגו הישראלי של הקונצרן סובל. רק כעת נחת כאן ה-ID4, חשמלי ראשון למותג אצלנו, שנתיים לאחר השקתו בעולם - והצלחתו המסחרית המרשימה - שם. וזו גם שנה תמימה לאחר שאחיו הכמעט-תאום - סקודה אניאק - נחת כאן. ה-ID3, סיפור הצלחה בפני עצמו, כלל לא הגיע (וספק אם יגיע בעתיד).
החלטת היצרן לספק - בעידן של ייצור מוגבל עקב בעיות שבבים ושרשרת אספקה - קודם כל כלי רכב בשווקים הגדולים, והעברת כל רכב שניתן לייצר למדינות רחוקות מכאן, היא-היא הגורם העיקרי לדחייה ולעובדה שדווקא הגדול מכולם, מתקשה.
סיכום: הה-ID4 הוא רכב פנאי חשמלי מוצלח, ונתוני המכירות באירופה עמוסת המתחרים מוכיחים זאת. עם סביבת נהג ונוסעים שמרגישה איכותית יותר מהמקובל במותגים סיניים, טסלה או אף יונדאי עם להיט המכירות שלה. טווח הנסיעה ראוי, מרחב המחייה נדיב ועם סמל שנתפס כתו תקן איכותי המצדיק תוספת מחיר על תוצרת מהמזרח. עבור לקוחות פולקסווגן זה מספיק טוב כדי להתנתק מהבנזין, ואין לנו ספק שכל יחידה שתגיע ארצה גם תמכר.
ואם מדובר היה ב-2021 ובשוק עם מיעוט מכאיב של חשמליות, הפולקסווגן הזה היה עושה חיים קשים למדי לטסלה שהייתה הנמכרת ביותר. אבל אנחנו על סף 2023. וכעת הוא נדרש להתמודד מול אחיו הצ'כי והזול ממנו משמעותית, ביונדאי איוניק 5 הנחשבת לחשמלית המתקדמת מסוגה בעולם, ורשימת המתחרים תגדל במהרה ובמהירות עם קיה EV6, טויוטה bZ4X וניסאן אריה המבטיחים.
להצטרפות מאוחרת למסיבה יש יתרונות בסיטואציה מאוד מסוימת, לא בטוח שהם נוכחים כאן. בשנתיים שחלפו מאז השקתו הצטברה ל-ID4 סוללת מתחרים מרשימה, ומולם הוא פשוט מרגיש כבר את גילו. עד כדי כך שלפי הערכות, כבר בשנה הבאה הוא יזכה למתיחת פנים ראשונה. עכשיו, אם מחירו היה נמוך בכמה עשרות אלפי שקלים, הסיפור היה פחות מורכב. כעת מחירו קרוב מדי אפילו לג'נסיס GV60 היוקרתית והמצוינת. זה לא יהיה פשוט לפולקסווגן.
איך נראה: מראה ה-ID4 משלב בין הצורך להיראות חשמלי מודרני וייחודי, כולל איפור פנאי מקובל, יחד עם הסולידיות והאלגנטיות המוכרת של פולקסווגן. התוצאה הסופית, בעיקר בצבע הבטון האופנתי של מותגי הקבוצה הגרמנית, מוצלחת למדי לטעמנו.
סביבת הנהג פחות מרשימה ונראית מעט מיושנת. לוח המחוונים קטנטן ("5.3) ואליו צמוד מימין בורר מצבי נסיעה (לפנים-לפנים עם רגנרציה-אחור-חניה) זוויתי. הסידור הזה המאפשר תאי אחסון רבים בקונסולה שבין הנהג לנוסע, אך תפעול תוך כדי נסיעה אינו נוח. מסך המגע הגדול ("12) מציג ברזולוציה ראויה, אך גם הוא נראה מעט ותיק בעיצובו ובכל מקרה, תפעול המערכות דרכו - כפי שכתבנו לא פעם בעבר על דגמי הקונצרן - מסורבל וגוזל תשומת לב מיותרת בזמן נהיגה. אגב, במכונית המבחן הוא לא תפקד כהלכה ואף קפא מספר פעמים, תוך שהוא מחייב אתחול.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
(צילום: ניר בן זקן)
גם כאן, מתגי בקרת האקלים ועוצמת השמע הם מהזן החדש של הקונצרן, עם תפעול הסטת אצבע שאינו חלק וטבעי. גם מנגנון פתיחה לחלונות אחוריים ממושב הנהג, עם מתג בחירה לפנים-אחור (שלושה מתגים), במקום ארבעה והפעלה מיידית של אחד מהם, לא ממש הבנו.
אבל איכות החומרים טובה ברוב המקומות ומרשימה לעיתים, עם שילוב עור נאה במיוחד של חום ושחור במכונית המבחן. אפרופו, המושבים נוחים למדי עם משענת יד מתקפלת בדומה ל-ID Buzz. מצד שני, פולקסווגן בחרה לשלב פלסטיק קשיח ופחות נעים בדיפוני הדלתות, וחבל שכך.
הפלטפורמה זהה לזו של סקודה אניאק ובהתאם, בסיס הגלגלים דומה (277 ס"מ), עם מרחב מחיה נדיב במיוחד מאחור גם למבוגרים גבוהים. אבל הוא קצר מהסקודה ב-6.5 ס"מ (458.5 ס"מ) ותא המטען סובל מעט מכך (543 ליטר, כ-40 ליטר פחות).
רשימת האבזור של רכב המבחן עשירה בהתאם לתג המחיר העסיסי, וכוללת בין היתר כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, משטח טעינה אלחוטי, מצלמת חניה היקפיות, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש (ללא פתיחה). מערכות הבטיחות כוללת כציוד תקני בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, בעוד רכב המבחן מוסיף גם שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילת פקקים ותאורת מטריקס לד.
איך נוסע: בתחום מערכת ההנעה אין חדש. זו היחידה המוכרת מדגמים חשמליים אחרים בקונצרן, עם מנוע חשמלי (204 כ"ס) והנעה אחורית. הזינוק מהמקום נחוש ומיידי כמקובל בחשמליות, אך קצב צבירת המהירות דועך מהר יחסית. ל-100 קמ"ש הוא יגיע תוך 8.5 שניות. זמן נאה למכוניות בנזין, פחות מרשים לחשמל. בהתאם, גם תאוצות הביניים טובות עד מהירות שיוט באיילון או כביש מספר 2, פחות מכך אם תעברו מזרחה לכביש 6. במילים פשוטות, כוח ראוי, לא פחות ולא יותר.
פחות ראוי הוא מצב בודד לטעינה רגנרטיבית. לא ברור מדוע בחרה פולקסווגן במצב בודד (ולא נוח לתפעול) בעוד שהאניאק נהנה ממספר מצבים באמצעות מנופי שליטה מאחורי ההגה. במהירות נמוכה ובתכנון מוקדם הוא יכול לאפשר נהיגה באמצעות דוושת ההאצה בלבד, בכל התנאים האחרים הוא דורש התערבות של דוושת הבלם לצורך מינון המהירות.
מצברי 82 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה רשמי של 519 ק"מ, אבל עם צריכת חשמל ממוצעת של 16.8 קוט"ש ל-100 ק"מ הצלחנו להשיג 440 ק"מ, נמוך מהצהרת היצרנית אבל טוב מהמקובל בקטגוריה. נקודת זכות, מערכת הטעינה מהירה מזו של המתחרה הצ'כי (135DC לעומת 125DC) אך אינה מהירה כמערכות בחלק מהמתחרות. מילוי מ-10% ל-80% סיימנו בתוך 26 דקות.
כמו שאר הדגמים המבוססים על הפלטפורמה הייעודית (MEB), גם איכות הנסיעה של ה-ID4 אינה מהמצטיינות. לפולקסווגן, עם ניסיון רב שנים ברקיחת מערכי מתלים מעולים, יש עוד עבודה רבה בכיול מרבית דגמיה החשמליים. על חישוקים גדולים שלא לצורך ("20) וצמיגים נמוכי חתך, ה-ID4 אינו משכך דיו בעיר, וסובל משיכוך לא מספק מחוצה לה.
3 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
(צילום: ניר בן זקן)
עובדה זו פוגמת ביכולת הדינמית שניתן להגדיר כבטוחה, ולא יותר מכך. עם הגה מהארוכים (3.5 סיבובים מקצה לקצה) בתעשייה כיום, אך עם קוטר הסיבוב צנוע אפילו מהסופר-מיני פולו (10.2 מטר, 40 ס"מ פחות). אבל הוא חסר היזון חוזר, בדיוק כמו מערך הבלימה. לא ברור אם בלמי התוף מאחור אחראים לכך, אבל התחושה הדו-שלבית ועוצמת הבלימה הלא מרשימה פוגעות בביטחון הנהג.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 82 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 204 כ"ס / 31.6 קג"מ
  • הנעה: אחורית
  • אורך: 458.4 ס"מ
  • רוחב: 185.2 ס"מ
  • גובה: 162.2 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 277.1 ס"מ
  • משקל: 2,208 ק"ג
  • נפח תא מטען: 543 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.5 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 273 אלף שקל (215 אלף שקל)
פורסם לראשונה: 17:46, 20.11.22