בקצרה:
  • טויוטה טקומה החדש, גם מנוע היברידי ו-326 כ"ס
  • ישווק מעתה גם בשתי גרסאות שטח ייחודיות
  • מתי אצלנו? כבעבר, רק בערוצי יבוא מקביל
רב המכר מתחדש: טויוטה חשפה טקומה חדש, דור רביעי לרב המכר בקטגוריית הטנדרים הקומפקטיים בצפון אמריקה כבר כמעט שני עשורים, ששווק כאן רק בערוצי הייבוא המקביל והאישי. עד כמה הוא פופולרי בארה"ב? הדור הקודם שיצא לגמלאות נמכר בשנתו האחרונה בכ-240 אלף יחידות, יותר ממה שמסרו כל מתחריו הישירים גם יחד - שברולט קולורדו, ניסאן פרונטיר ופורד ריינג'ר.
מוגדש ומחושמל: על ההנעה מופקד כעת מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.4 ליטר ו-278 כ"ס בגרסה הרגילה (מכונה i-FORCE), או בגרסה היברידית (מכונה i-FORCE MAX) עם מנוע חשמלי נוסף (48 כ"ס) והספק משולב של 326 כ"ס.
בשני המקרים יחובר המנוע לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית, בעוד המנוע החלש יותר יוצע גם עם תיבת שישה הילוכים ידנית. בשניהם יש תיבת העברה עם הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח, עם נעילת דיפרנציאל אחורית בגרסאות השטח (TRD וטרייל-האנטר) בעוד הגרסה המפוארת ביותר (לימיטיד) תשווק עם הנעה כפולה קבועה.
כבסיס משמשת שלדת סולם חדשה של טויוטה (TNGA-F), המשותפת גם לטונדרה הגדול יותר. לדברי טויוטה, היא קשיחה יותר ואמורה לשפר את התנהגות הכביש, בין היתר גם בעזרת שימוש בחלקי מרכב מאלומיניום להפחתת משקל. גם מערכת ההגה - תיבה חדשה להיגוי מדויק יותר - והבלימה (בלמי דיסק גם מאחור) נכללות בסעיף השיפורים.
תצורת המיתלים נותרה דומה (עצמות עצה כפולות מלפנים, סרן חי מאחור), אבל קפיצי סליל מאחור אמורים לשפר את נוחות הנסיעה. גרסאות הבסיס יצוידו כבעבר בקפיצי עלים לטובת כושר העמסה גבוה יותר (755 ק"ג).
לכל שטח: טויוטה תציע את הטקומה במגוון גדול מאי פעם של גרסאות שנבדלות לא רק בעיצוב ובאבזור. ה-TRD-Pro הוא הקיצוני ביותר, וישתלב בקטגוריה של טנדרי אקשן כמו קולרדו ZR2 וריינג'ר ראפטור. עם בולמי זעזועים אדפטיביים של פוקס ("2.5), משולשי מתלה עליונים מלפנים מאלומיניום (להפחתת המשקל הלא מוקפץ) וגיאומטריה שונה, בעוד על הקשר לקרקע אחראים צמיגי שטח אגרסיביים (גודייר טריטורי RT) וגדולים יותר ("33).
שינויים אלה מאפשרים מרווח גחון מוגדל (כ-5 ס"מ מלפנים, כ-2.5 ס"מ מאחור) וזוויות גישה ונטישה נדיבות יותר (25.7-33.8). טויוטה דאגה גם למראה קרבי בעזרת תאורת לד בסבכה הקדמית ומושבי ספורט תומכים עם מנגנון בולמי זעזועים ייחודי המשולב במבנה המושב וניתן לכיוון ידני. לדברי טויוטה הוא מפחית את הזעזועים העוברים לגוף ב-7% ומסייע משמעותית להפחתת עייפות הנגרמת בנסיעות שטח ארוכות.
גרסה מעניינת נוספת היא טרייל-האנטר המיועדת להרפתקנים המעוניינים לעשות בטנדר שימוש כרכב מסעות לטיולי שטח ארוכים. מערך המיתלים כולל בולמי זעזועים של אולדמן ומנגנון ניתוק מוט מייצב קדמי לטובת הארכת מהלך המתלה, עם צמיגי שטח זהים ל-TRD-Pro. יש גם 'שנורקל' לטובת צליחת מעברי מים עמוקים ומיגון ייעודי לגחון ולספי המרכב המאפשר שימוש בהיי-ליפט.
ARB פיתחה עבורו פגוש ייעודי עם 'אוזני גרירה' מסיביות והתקן לארגז המאפשר להציב עליו אוהל וגגון על הגג. הארגז כולל גופי תאורה פנימיים וחיצוניים לקמפינג לילי, קומפרסור אוויר לניפוח צמיגים ושקעי חשמל למכשירים חיצוניים.
תנאי שירות: המראה הכללי שואב השראה מהאח הגדול ובהתאם הוא נראה אגרסיבי ומודרני מבעבר. סביבת הנהג מעודכנת עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע ענק ("14) עם מצלמות היקפיות, מערכת שמע משודרגת של JBL עם 10 רמקולים (כולל אחד נשלף להשמעה חיצונית) ואילו לדלת הארגז מנגנון פתיחה וסגירה חשמלי.
גם מערך הבטיחות שודרג וכולל כציוד תקני בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. יש גם מערכת המסוגלת לזהות מצב בו הנהג אינו מגיב ודואגת לבלום את הרכב לעצירה.
מה אנחנו חושבים: טויוטה שדרגה משמעותית את הטקומה מכל בחינה כמעט. עם מערכת הנעה היברידית ייחודית בקטגוריה, עיצוב מרשים, תא נוסעים מודרני ועדכני, מערכות בטיחות מתקדמות והבטחה לאיכויות נסיעה גבוהות בכביש ובשטח, בעיקר בגרסאות הקצה הייחודיות שנוספו להיצע. ולמרות התחרות העזה, נראה כי מפגן היכולת הזה יסייע לטויוטה לשמר את מעמדו הרם גם בשנים הבאות. זול - גם בארה"ב - הוא לא יהיה, עם תג מחיר שצפוי להיות גבוה משמעותית מהקולורדו, אבל זה לא יפריע לו. אצלנו? חפשו אותו בחברות הייבוא המקביל.