רגע של (חוסר) כבוד למערכת הפוליטית הישראלית: אחרי שהכנסת אישרה תקנה בעייתית ושנויה מאוד במחלוקת, שרת התחבורה החליטה על ביטולה והממשלה אישרה את המהלך, מסרב יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), לקבל את ההחלטה. בסביבתו דוחים את טענות לפיהן התנגדותו נובעת ממתיחות בין מפלגת כחול לבן למפלגת העבודה, בראשה עומדת השרה מרב מיכאלי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התוצאה: למרות שבוטלה בידי הממשלה, מחר בבוקר תיכנס לתוקף תקנה המחייבת מאות אלפי הורים, סבים וסבתות, להתקין ברכבם מערכת למניעת שכחת ילדים. הקנס על אי התקנת המערכת עומד על 250 שקל, אבל במשטרה אישרו ל-ynet כי לא יאכפו את החובה בשלב זה.
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה (כחול-לבן), אומר כי לא יעלה את ביטול החוק לדיון כל עוד שמשרד התחבורה לא מגיש תכנית לעידוד השימוש במערכות גם ללא התקנה. "הכנסת היא לא חותמת גומי של הממשלה, תפקיד הכנסת הוא לפקח ולבקר את עבודת הממשלה. אי אפשר פשוט להחליט לוותר על החלטה שאושרה וקודמה בכנסת כי רוצים. יש הליכים פרלמנטריים שמטרתם במקרה הזה להציל חיים של פעוטות וילדים", נמסר מלשכתו.
תזכורת: שנתיים לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את יוזמת שרת התחבורה דאז, מירי רגב, לחייב כל נהג שמסיע פעוטות בהתקנת מערכת נגד שכחת ילדים, ביטלה הממשלה את התקנה השנויה במחלוקת, אחרי שחצי שנה לפני כן אישרה ועדת הכלכלה את דחיית חובת התקנת המערכות לחודש מרץ, לצורך בחינה מחדש. לפי ארגון בטרם, במהלך העשור האחרון מצאו את מותם 39 פעוטות שנשכחו ברכב ומתו מחנק ומחום. אבל עוד בעת אישור התקנה הועלה חשש מהיעדר מידע על יעילות המערכות, הקושי לאכוף אותה, ומהעלות הכבדה לציבור.
התקנה שאושרה חייבה התקנת מערכת בכל רכב שמסיע פעוטות עד גיל 4. לא רק ברכבי ההורים, אלא בכל רכב שמסיע ילדים, למשל סבים וסבתות האוספים את נכדיהם. אולם בניגוד לתמריץ שניתן למתקיני מערכת התרעה נגד אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי, משרד התחבורה לא דרש, וועדת הכלכלה לא קבעה, מגבלת מחיר על המערכות.
ולכן, למרות הערכה ראשונית שעלות מערכת התראה תעמוד על כ-25 שקלים בלבד, לאחר שנכנסה התקנה לתוקף הוצעו מערכות במחירים שנעו בין 200 ליותר מ-1,000 שקלים. וכאילו כדי להוכיח עד כמה מחירים אלה היו פועל יוצא של אישור התקנה, המחירים ירדו לפתע בעשרות אחוזים לאחר שהממשלה אישרה את ביטול התקנה.
מרבית המערכות מתבססות על זיהוי משקל הפעוט במושב לאחר שהרכב ננעל, או על דלת אחורית שנפתחה בתחילת נסיעה ולא בסיומה, ולא בחיישני תנועה או רעש שמזהים נוכחות אנושית ברכב שננעל. אותן מערכות גם לא יעילות בזיהוי פעוט שנכנס לרכב חונה ולא נעול אך עם מנוע כבוי, תסריט שחוזר לא פעם בטרגדיות שכאלה.
ההערכה הייתה שיש כמיליון מכוניות שיחויבו בהתקנה, ועלות המערכות לציבור - הורים ובני משפחה - הוערכה במאות מיליוני שקלים. כל זאת למרות שמדובר בתקנה מסורבלת מאוד וכמעט חסרת תקדים בעולם, שאכיפתה בעייתית במיוחד. הקנס שנקבע היה 250 שקל ו-4 נקודות חובה. יש להזכיר כי רק איטליה אישרה חובה דומה לפני שנה, ואין עדיין נתונים על יעילותה.
עוד יש לציין כי כבר היום מציעים יצרנים מערכות אקטיביות לאיתור ילדים ובעלי חיים שנשכחו ברכב באופן תקני, וללא עלות נוספת, למשל יונדאי (סנטה פה וטוסון) וקיה (סורנטו). מ-2022 יתחיל ארגון הבטיחות EuroNCAP האירופי לדרוש אותה במבחני הבטיחות שהוא מבצע' ולהוריד ניקוד לרכבים שלא יצוידו בה, מהלך שצפוי להגדיל משמעותית את היצע הדגמים עם מערכת שכזו.