שנתיים לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את יוזמת שרת התחבורה דאז, מירי רגב, לחייב כל נהג שמסיע פעוטות בהתקנת מערכת נגד שכחת ילדים, אישרה היום הממשלה את ביטול התקנה השנויה במחלוקת. כבר לפני חצי שנה אישרה ועדת הכלכלה את דחיית חובת התקנת המערכות לחודש מרץ, לצורך בחינה מחדש, וכעת תתבקש לבטלה כליל. לפי ארגון בטרם, במהלך העשור האחרון מצאו את מותם 39 פעוטות שנשכחו ברכב ומתו מחנק ומחום. אבל עוד בעת אישור התקנה המקומית, בניגוד לחוות הדעת של אנשי המקצוע, הועלה חשש מהקושי לאכוף את התקנה ומהעלות הכבדה לציבור.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנה שאושרה חייבה התקנת מערכת בכל רכב שמסיע פעוטות עד גיל 4, לא רק ברכבי ההורים, אלא כל מי שמסיע ילדים, למשל סבים וסבתות שאוספים את הנכדים. אולם בניגוד לתמריץ שניתן שיתקין למתקיני מערכת התרעה נגד אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי, משרד התחבורה לא דרש וועדת הכלכלה לא ביקשה, מגבלת מחיר על המערכות.
התוצאה: למרות הערכה ראשונית שעלות מערכת התראה תעמוד על כ-25 שקלים בלבד, לאחר שנכנסה התקנה לתוקף הוצעו המערכות במחירים שנעו בין 200 ליותר מ-1,000 שקלים. מרביתן מתבססות על זיהוי משקל הפעוט במושב לאחר שהרכב ננעל, או על דלת אחורית שנפתחה בתחילת נסיעה ולא בסיומה, ולא בחיישני תנועה או רעש שמזהים נוכחות אנושית ברכב שננעל. אותן מערכות גם לא יעילות בזיהוי פעוט שנכנס לרכב חונה ולא נעול אך עם מנוע כבוי, תסריט שחוזר לא פעם בטרגדיות שכאלה.
ההערכה הייתה שיש כמיליון מכוניות שיחויבו בהתקנה, ועלות המערכות לציבור - הורים ובני משפחה - הוערכה במאות מיליוני שקלים. ולמרות שמדובר בתקנה מסורבלת מאוד שאכיפתה בעייתית במיוחד וכמעט חסרת תקדים בעולם, הקנס שנקבע היה 250 שקל ו-4 נקודות חובה. בכל העולם יש להזכיר, רק איטליה אישרה חובה דומה לפני שנה, ואין עדיין נתונים על יעילותה.
עוד יש לציין כי כבר היום מציעים יצרנים מערכות אקטיביות לאיתור ילדים ובעלי חיים שנשכחו ברכב באופן תקני וללא עלות נוספת, למשל יונדאי (סנטה פה וטוסון) וקיה (סורנטו). מ-2022 יתחיל ארגון הבטיחות EuroNCAP האירופי לדרוש אותה במבחני הבטיחות שהוא מבצע' ולהוריד ניקוד לרכבים שלא יצוידו בה, מהלך שצפוי להגדיל משמעותית את היצע הדגמים עם מערכת שכזון.
בלשכת מיכאלי אמרו היום כי ההחלטה מגיעה על רקע אי הוודאות לגבי האפקטיביות בפועל של המערכות, ומתוך חשש שיישום התקנה יגרום להטלת נטל כספי על הציבור, ולא בהכרח יביא לעצירת המקרים הטרגיים. עוד נמסר כי בהתאם להחלטת הממשלה, משרד התחבורה יפנה לוועדת הכלכלה לביטול התקנות ויציע חלופת הסברה ומדיניות אפקטיביות להתמודדות עם שכחת ילדים.
כצפוי, חברות אביזרי הרכב שמשווקת מערכות נגד שכחת ילדים בפיתוח עצמאי או רכש מצד שלישי, ונותרו עם מלאי עצום וקושי להחזיר את השקעתן, זועמות על ההחלטה. לי- חן קמרלקר, מנכ"לית חברת הכפתור, אמרה כי "מדובר בהחלטה מצערת ומאכזבת ביותר. צר לי שההחלטה התקבלה בלי שפנו אלינו לקבל מידע שהיה אולי משנה את ההחלטה. החברות שילמו על הכשרת תו התקן סכומים לא מבוטלים שמובילים להפסדים קשים בתעשייה הישראלית.
במועצה לשלום הילד, אומרת המנכ"לית עו"ד ורד וינדמן כי מדובר ב"החלטה אומללה. התקנה היא לא פחות מהצלת נפשות ולביטולה עלולות להיות השלכות הרות גורל. לפי נתוני בטרם, בשנת 2020 נפגעו 204 ילדים לאחר שנשכחו או ננעלו ברכב, ילדים שמערכת התראה היתה יכולה למנוע את היפגעותם.
"במקום להיערך ליישום של התקנה, תוך נקיטת פעולות לעידוד התחרות בין היצרנים שתוביל להוזלת המערכת או לסבסודה, קיבלה היום הממשלה החלטה שאולי תומכת בהפחתת הרגולציה אבל עלולה לעלות בחיי ילדים. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לא לאפשר את ביטול התקנה מצילת החיים".