בקצרה:
  • דאצ'יה דאסטר האוטומטי חוזר עם בנזין במקום דיזל
  • 150 כ"ס, אבזור נוחות מורחב אך ללא מערכות בטיחות
  • תג המחיר מתחיל ב-113 אלף שקלים
בחירה אוטומטית: שנתיים מאז הופסק שיווק הדאסטר עם תיבת הילוכים אוטומטית, היא חוזרת להיצע המותג הרומני במסגרת מתיחת פנים שעבר לאחרונה. הפעם תוצע תיבת כפולת המצמדים (שישה יחסים) עם מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.3 ליטר (150 כ"ס). החדשות הטובות: גם אם אינם מרשימים במיוחד, הביצועים טובים משמעותית מהדאסטר דיזל אוטומטי העצל, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות בדרך ל-199 קמ"ש. אלה 2.2 שניות פחות וכ-20 קמ"ש יותר מבעבר.
עדיין בלי בטיחות: העיצוב החיצוני עודכן מעט, עם יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור ומסיט אוויר שונה במקצת בקצה דלת תא המטען. סביבת הנהג שופרה עם מסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "7 בעבר), משענת יד עם אפשרות כיוון למרחק וצמד שקעי USB ליושבים מאחור.
חבל, אך רשימת האבזור נותרה ללא שינוי. וזה אומר שגרסת הבסיס (לוריאט) צנועה כבעבר ומסתפקת במצלמת נסיעה לאחור ובקרת שיוט. לפרסטיג' הבכירה (ב-120 אלף שקל) יש גם מצלמות היקפיות, מפתח חכם, בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי "17 קלים ומערכת התרעה על שטחים מתים.
אבל בסעיף החשוב של בטיחות הדאסטר ממשיך לפגר אחר המקובל בתעשיית הרכב כיום, והפער כמובן מעמיק עם השנים. שכן בזמן שדגמים חדשים ומחודשים המוצגים על ידי יצרניות רכב זוכים לשדרוג רצוף של מערכות הבטיחות, עם סוללה מתקדמת שגדלה והולכת בהתמדה, מערכות כאלה עדיין לא מוצעות על-ידי דאצ'יה בדאסטר העדכני. גם לא בלימה אוטונומית החשובה כל כך במצבי חירום, בה מצויד הסנדרו הזול ממנו משמעותית.
מה אנחנו חושבים: דאסטר הוא להיט מכירות של ממש עבור דאצ'יה, שתוך עשור זינקה מיצרנית עם תדמית בעייתית למותג לגיטימי ומצליח, שמשפר בעקביות את נתוני המכירות במרבית מדינות אירופה. לזכות רכב הפנאי עומדים ממדים ראויים אך בעיקר תג-מחיר נמוך משמעותית ממתחריו. כאשר איבד את התיבה האוטומטית לפני כשנתיים, פגע הדבר ישירות במכירות. חזרתה היא בשורות טובות מאוד עבור המותג הרומני שמגיע ארצה על-ידי חברת קרסו.
אבל ממש כמו ABS בשנות ה-80 או הגה כוח בשנות ה-90, מערכות בטיחות אקטיביות הפכו לציוד חובה ברכב חדש. והעובדה כי העדכון שעבר הדאסטר לא מביא עימו שדרוג בנקודת התורפה הגדולה ביותר של הדגם היוצא, תהיה כנראה בעוכריו. אנחנו בהחלט חושבים שהדאסטר הוא רכב ראוי ומוצלח ביחס למחירו אך עם כל האהדה, אי אפשר לבוא בטענות למי שמחליט לא לרכוש רכב חדש חסר מערכות בטיחות סטנדרטיות.