בקצרה:
  • רולס רויס בוחנת שילוב מערכות הנעת מימן
  • כבסיס תשמש המערכת שפיתחה ב.מ.וו עם טויוטה
  • עשויה להגיע לכביש הציבורי עד סוף העשור
מימן במקום חשמל: רולס רויס אומנם חשפה לאחרונה את הספקטר, כמכונית חשמלית ראשונה עבורה, אבל כעת מתברר שהיא בוחנת גם שילוב מערכות הנעת מימן לדגמי החברה. בראיון שהעניק מנכ"ל רולס רויס, טורסטן מולר-אוטווס, לאתר הרכב הבריטי אוטוקאר הוא אמר "מנוע בעירת מימן הוא לא משהו שננסה לפתח, כי זה נבדק כבר לפני שנים והוכח כלא יעיל".
הוא הוסיף כי "הדרך היעילה ביותר לשימוש במימן היא באמצעות תא דלק, ומבחינה זו זה לא שונה מהותית מרכב חשמלי עם סוללה. ההבדל הוא רק בדרך שבא מתקבלת האנרגיה. בבוא הזמן וכשהטכנולוגיה תבשיל יכול בהחלט להיות שזה יהיה הכיוון שלנו".
מים באגזוז: הנעת מימן לשימוש בתחבורה נחשבת ליעילה הרבה יותר מהנעה חשמלית המוכרת שבה סוללות נטענות מחשמל המיוצר לרוב מתחנות כוח מזהמות. למכונית מימן מנוע חשמלי, אך הוא מייצר את האנרגיה הדרושה להנעה בעצמו. הפקת החשמל מתבצעת בתהליך כימי המערב מימן המאוחסן במכל ייעודי וחמצן "רגיל" מהאוויר, ומזין כך סוללה קטנה שבתורה מזינה מנוע חשמלי שמחובר ישירות לגלגלים. תוצר הפליטה היחיד מהאגזוז הוא אדי מים נקיים לגמרי.
יתרון נוסף של המימן הוא תהליך התדלוק שאורך משך זמן דומה למנועי בנזין ודיזל, וקצר משמעותית משימוש ברשת טעינה מהירה. החיסרון העיקרי הוא שתחנות כאלו נדירות למדי, קצת יותר מ-250 תחנות תדלוק מימן בכל אירופה.
בשיתוף טויוטה: כיום כל דגמי רולס רויס מצויידים במנועי V12 ייחודיים עבורה, אבל אם תחליט על פיתוח מנוע מימן היא עשויה לעשות שימוש בידע ובנסיון שיש לבעלת הבית הגרמנית. שכן לב.מ.וו היסטוריה עשירה עם דגמים מונעי תא דלק, החל מההיידרוג'ן 7 מאמצע שנות האלפיים שהייתה מכונית מימן ראשונה על בסיס סדרה 7 (E65) ויוצרה במספרים מוגבלים, או ה-H2R, אב טיפוס למכונית מימן ששבר לא פחות מתשעה שיאי מהירות למכוניות מסוגו.
לפני כעשור החלה היצרנית הגרמנית בשיתוף פעולה עם טויוטה לפיתוח מערכות הנעה מבוססות מימן, ולאחרונה אף החלה לשווק את ה-X5 היידרוג'ן עם מערכת הנעת מימן דומה לזו של המיראי.
מה אנחנו חושבים: רולס רויס שנחשבה במאה הקודם לעלית שבתעשייה הרכב, איבדה ממעמדה בשנים האחרונות, כשיתרונה העיקרי כיום הוא באיכויות תא הנוסעים. ולכן שילוב הנעה מימן עשוי להחזיר את מותג היוקרה הבריטי למעמדו כמתקדם וכמוביל טכנולוגיות.
יש לכך לא מעט אתגרים, בעיקר בכל הקשור לפריסת תשתיות, אבל נראה ששילוב מערכת הנעה ייחודית עשוי להפוך אותה למותג ייחודי ונחשק הרבה יותר. אנחנו בעד.