בקצרה:
  • אבארט הקטנטונת תהיה חשמל-אקשן ראשונה לפיאט
  • את הבסיס תעניק 500e, עם מנוע חזק ומערכות משודרגות
  • השקה עולמית צפויה כבר בשנה הבאה
חשמל איטלקי: פיאט, בעבר מהיצרניות המובילות באירופה, סובלת כבר שנים ארוכות - כמו כל חברות הזרוע האיטלקית של סטלנטיס לרבות אלפא רומיאו וכמובן לנצ'יה - מהיצע דגמים דל ומיושן. הנציגות המודרנית היחידה (והמוצלחת יש להוסיף) היא 500e החדשה, מכונית חשמלית ראשונה ובינתיים יחידה למותג. אבל המצב עומד להשתנות, כי אין ברירה.
פיאט שהתנהלה בעבר לבדה, ואחר כך התאחדה עם קרייזלר האמריקאית מעמדה של כוח, כבר חייבת דין וחשבון גם לאחרים. למשל הנהלת קונצרן הענק שכולל גם את פיז'ו-סיטרואן-אופל, ולפי הצהרות בשנה האחרונה לא מתכוונת לבזבז זמן על פעילות לא רווחית. רווחיות מגיעה כיום בדמות הנעה אלטרנטיבית, ולשם מכוונים האיטלקים.
מותג אבארט צפוי אם כן להציג מחליפה לאבארט 500 (כיום "595") הוותיקה שהוצגה לפני 14 שנים. ותאמינו או לא, היא גם דגם חדש ראשון לחטיבת הביצועים של פיאט זה שמונה שנים, מאז הוצגה ה-124 ספיידר ב-2016. אם הייתם זקוקים לדוגמה מדוע האיטלקים בצרות.
מה אנחנו יודעים: אתר אוטוקאר הבריטי מפרסם כי מערכת ההנעה החשמלית תהיה חזקה יותר מזו של פיאט 500e, ככל הנראה עם יותר כ-150 כ"ס כבר בגרסת בסיס. הזינוק ל-100 קמ"ש באותה גרסה יעמוד על פחות משבע שניות ותהיה אפשרות בחירה בין שקט-חשמלי לצליל ייחודי-מלאכותי.
בהתאם לביצועים המשופרים, גם מערכות הבלמים, המיתלים וההגה צפויים לעבור שדרוג, כולל כיול שונה לבקרת המשיכה והיציבות. כמו ב-500e הרגילה, גם כאן ניתן יהיה לבחור בין גרסאות גג קשיח או בד נפתח חשמלית, אם כי לא בטוח שהיצרנית תציע כאן גם את זו עם צמד דלתות בצד הנוסע.
מה אנחנו חושבים: האיחוד של פיאט עם פיז'ו-סיטרואן מחייב את האיטלקים להתעורר ולהתחיל לעבוד, אם ברצונם לשרוד תחת קונצרן הרכב הגדול. ופיאט מנסה להתנער, אם עצמאית ואם במותגיה השונים. רק שבינתיים לפחות, זה נראה ממש איטי. דגם אחד חדש לאבארט ב-2023 אחרי עידן, דגם בודד ותיק לפיאט, אלפא שעוד לא ממש ברור מה תכניותיה (אחרי אינספור דחיות של דגמים חדשים) וכמובן לנצ'יה שמעשית לא ממש קיימת. פיאט חייבת לתת גז. בעצם, חשמל.