• יונדאי הציגה טוסון דור רביעי, עם מראה חדש, סביבת נהג שונה ומערכות בטיחות משודרגות
  • בתפריט גם מנועי בנזין חדשים ומוגדשים עם סיוע היברידי קל, היברידי רגיל ובעתיד גם נטען
  • יגיע ארצה בסביבות מרץ-אפריל ויתייקר לעומת הדגם היוצא
דופק הופעה: יונדאי טוסון היה חסר השראה עיצובית כלשהי בדורותיו הראשונים, אך מאז הפך לנאה יותר. והטוסון החדש מקורי, דינמי ועוד יותר מודרני מהטוסון המוחלף. גם הצללית אך בעיקר החרטום עמוס הזוויות והצורות הגיאומטריות עם יחידות תאורת לד משולבות בסבכה. מול הנהג יש כעת לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("10.25 כל אחד), מתגי מגע משולבים בקונסולה המרכזית, תאורת אווירה וכמו בסונטה החדשה, הגה ארבע צלעות מקורי ומתגי בחירת הילוך. מידותיו די דומות למוחלף: ארוך בשני ס"מ (450 ס"מ), רחב ב-1.5 ס"מ (186.5 ס"מ) וגבוה בחצי ס"מ (165 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך בסנטימטר בודד (268 ס"מ).
יונדאי טוענת כי מרווח הרגליים מאחור גדל במעט והיושבים שם יכולים כעת לשלוט בפתחי מיזוג הודות לבקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים. גם נפח תא המטען גדל - בין 546 ל-620 ליטר בהתאם לגרסה, שהם 33 עד 107 ליטר יותר.
סיוע חשמלי: מנועי הבנזין האטמוספריים הוותיקים שאינם מתאימים יותר לתקנות הזיהום העדכניות, יפנו מקום ליחידות חדשות. מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין בשתי רמות הספק עם 150 או 180 כ"ס יחובר לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית, או כפולה-קבועה כאופציה ב-180 כ"ס. שניהם יהנו מתמיכת מערכת היברידית קלה (48V) שאמורה לצמצם במעט את צריכת הדלק ופליטת המזהמים.
מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר (136 כ"ס) ישווק בחו"ל אך ספק רב אם יגיע ארצה. הביצועים טובים משמעותית: עם ה-150 כ"ס מזנק הטוסון ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות, 1.5 שניות פחות מה-2.0 ליטר היוצא (והחזק ממנו במעט). הגרסה החזקה תסיים את המיאוץ ב-9 שניות.
בנוסף תשווק אצלנו לראשונה גם גרסה היברידית של מנוע הבנזין עם תפוקה משולבת של 230 כ"ס, ובכך היא הופכת - עד הצגת טוסון N הספורטיבי או גרסה היברידית-נטענת של אותו מנוע - לחזקה בהיצע. התיבה האוטומטית כאן תהיה "רגילה" עם שישה הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. ביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-8 שניות (8.3 שניות להנעה כפולה). מנוע היברידי-נטען יוצע בטוסון בעתיד, ככל הנראה היחידה שהוצגה בסנטה פה. ההספק המשולב יהיה 265 כ"ס ומצברי 13.8 קוט"ש יאפשרו כ-50 ק"מ נקיים מזיהום.
יותר מערכות בטיחות: יונדאי מציידת את הטוסון במערכות המתקדמות ביותר שלה. כולל בלימה אוטונומית גם בכניסה לצומת ובנסיעה לאחור לתנועה חוצה, שמירה על מרכז נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית המקבלת נתונים ממערכת הניווט ומתאימה את מהירות הנסיעה.
מערכת התראת שטחים מתים מתקדמת משתמשת במצלמות היקפיות המקרינות על לוח המחוונים הדיגיטלי את השטח בפינות האחוריות בזמן הפעלת איתות. בנוסף היא מונעת מעבר נתיב כשהוא אינו פנוי ומתריעה מפתיחת דלת בזמן שתנועה מתקרבת מאחור. יש גם מערכת התרעה על שכחת ילדים ובגרסה ההיברידית (בחו"ל) ניתן לחנות את הרכב באמצעות השלט בלבד בכניסה לחניה צפופה.
מה אנחנו חושבים: הטוסון היוצא כבר לא היה מהטובים בקטגוריה, בעיקר מול פיז'ו 3008 שעולה עליו כמעט בכל. כך שמראה חדש, מנועים עדכניים וחסכוניים יותר עם מערכות משופרות, לא יכול היה להגיע מוקדם מספיק כדי לשפר את סיכוייו. אבל בשוק כל כך רווי בדגמים שרק הולכים ומשתפרים בכל ממד, מה שיקבע את הצלחתו בשוק הפרטי החל מהרבעון השני של 2021, יהיה תג המחיר שיוצמד לו.
מבחינת השוק הפרטי, אין בעיה. נהגי ישראל ישמרו לו ללא ספק חסד (והצלחת) נעורים, ישמחו לרכוש אחד ויהפכו אותו ללהיט אם לא יעלה יותר מכ-150-160 אלף שקלים. אבל מבחינת נתוני מכירות כלליים, ברור כי השוק המוסדי הוא זה שייקבע. שם כבר תלויה הצלחתו בהסדרים - ע"ע הנחות - שכלמוביל תצמיד לו. ויש לנו מן הרגשה שאלה צפויות להיות מספיק משכנעות.