בקצרה:
  • דור חדש לרב המכר של הקטגוריה נחת בישראל
  • בינתיים ישווק רק עם מנועי בנזין ודיזל
  • המחיר מתחיל ב-170 אלף שקל, התייקרות של 25 אלף שקל
חמישי בשושלת: ספורטאז' הוא אחד מרבי המכר של קיה בישראל. לפחות מאז נחת כאן בגרסת 1.6 אורבן (דור 3) שהפכה אותו למלך המכירות של הקטגוריה, תואר בו הוא מחזיק שש שנים ברציפות. ב-2016, עם השקת הדור הרביעי, עשה היסטוריה ותפס את המקום הראשון במצעד המכירות הכללי, רכב פנאי ראשון - ובינתיים יחיד - לעשות זאת. מאז הוצג לראשונה בתחילת שנות ה-90 יוצרו יותר מ-5.5 מיליון יחידות, כ-80 אלף מתוכן עלו על כבישי ישראל.
ללא סיוע חשמלי: כבעבר, גם הדור החמישי לספורטאז' הוא אח תאום ליונדאי טוסון המשווק כאן מזה כשנה. הוא גם דגם ראשון בשושלת שמקבל יחידות הנעה משולבות חשמל – היברידית והיברידית-נטענת - אבל אלו בינתיים לא יעשו עליה. במפתיע, גם מנועי הבנזין והדיזל שכן ישווקו כאן, נעדרים מערכת היברידית קלה המוצמדת להם באירופה ומסייעת לצמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים.
ההיצע יכלול טורבו דיזל כמו בספורטאז' היוצא (1.6 ליטר, 136 כ"ס) או בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר חדש (תזמון שסתומים וניהול תרמי מתקדמים) המפיק 180 כ"ס. לשניהם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות ללוגם הסולר (0.4 שניות פחות) ו-8.8 שניות לבנזין (עשירית שניה פחות).
מה עוד צריך לדעת: בהשוואה לדגם היוצא, החדש ארוך ב-3 ס"מ (451.5 ס"מ) עם תוספת של סנטימטר לבסיס הגלגלים ולרוחב (268 ו-186.5 ס"מ בהתאמה) האמורים לאפשר מרחב מחיה טוב יותר ליושבים מאחור. תא המטען גדל בכ-100 ליטר (562 ליטר), אבל הגלגל החלופי זמני, לעומת מלא בעבר.
עיצוב הדגם החדש מודרני ודינמי יותר, עם יחידות תאורה מקוריות בחזית ואחוריות נמתחות לרוחב דלת תא המטען ליצירת אשליית רוחב. אפשרות צביעה בשחור לגג המוצעת לראשונה, אינה חלק מהמפרט המקומי, גם לא כאופציה בתוספת תשלום.
אבזור ובטיחות: רשימת האבזור כוללת בגרסאות אורבן הבסיסיות (170 אלף שקל לבנזין, 175 אלף שקל לדיזל) מסך מגע בגודל "12.3 ("8 בדגם היוצא), לוח מחוונים דיגיטלי ("12) מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "17.
גרסת הביניים EX (185 אלף שקל) מוסיפה לוח מחוונים דיגיטלי גדול יותר ("12.3) עם אפשרות לתצוגת נתונים משתנה, ריפודים משולבי עור עם כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי גלגל ההגה, בקרת שיוט אדפטיבית, חלון שמש וחישוקי "18. גרסת פרימיום הבכירה (195 אלף שקל) מוסיפה ריפוד עור מלא למושבים עם קירור לקדמיים, בורר הילוכים בצורת חוגה, דלת תא מטען חשמלית, תאורת מטריקס לד וחישוקי "19.
כל הגרסאות מצוידות במערכת בטיחות אקטיבית הכוללת בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור, לתנועה חוצה החל מגרסת EX) שמירה על נתיב (רק תיקון בעבר), התרעת שטח מת אקטיבית, על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ועל שכחת ילדים.
מה אנחנו חושבים: על הנייר נדמה כי ספורטאז' החדש ביצע קפיצת מדרגה ביחס לקודמו, עם עיצוב מרשים יותר, סביבת נהג מודרנית ורשימת אבזור עשירה, לרבות מערכות בטיחות מתקדמות יותר. לצד זאת, אי אפשר שלא להתאכזב מהיצע מערכות הנעה פחות מתקדמות מחלק מהמתחרים, ללא אלו המשולבות חשמל שכן משווקות באירופה וחוסכות בדלק וזיהום.
ועובדה זו תהפוך את חייו לקשים יותר, שכן הפעם ניצבים מולו מתחרים עדכניים ומרשימים בדמות אחיו התאום יונדאי טוסון אך גם פיז'ו 3008, טויוטה ראב4 וניסאן קשקאי. זאת ועוד. הספורטאז' יפגוש מעתה גם מתחרים חדשים בדמות דגמים חשמליים הנמצאים באותה סביבת מחיר. ולכן, נראה כי שמירה על מעמדו תהיה משימה קשה הרבה יותר.