בקצרה:
  • ה-eJLTV יאפשר ללוחמים הגעה חרישית ליעד
  • יהיה חסכוני משמעותית ובעיקר יאפשר זחילה חרישית
  • את המיגון לרכב המיוחד מספקת פלסן הישראלית
שקט מבצעי: אושקוש (Oshkosh) היא יצרנית משאיות וכלי רכב צבאיים הממוקמת בוויסקונסין, ארה"ב, וזכתה לפני שבע שנים במכרז היוקרתי והמאוד ריווחי של צבא ארה"ב לרכב ממוגן שיחליף את ההאמר הוותיק. ה-JLTV (ר"ת Joint Light Tactical Vehicle) שייך לדור עדכני של רכבים ממוגנים שנבנו לכך מראש, ולא הוסבו לאחר מכן. גישה זו מאפשרת יכולות גבוהות יותר בכביש ובשטח ורמת מיגון עדיפה, לרבות בפני מיקוש. את קפסולת המיגון לכלי תכננה חברת פלסן מקיבוץ סאסא שבגליל העליון.
כעת חושפת היצרנית גרסה היברידית המכונה eJLTV. בינתיים ללא נתונים טכניים מלאים, מלבד הבטחה לצריכת דלק נמוכה ב-20% ויכולת תנועה חרישית בכוח חשמל בלבד, יתרון מבצעי משמעותי. מצברי 30 קוט"ש נטענים על-ידי המנוע - V8 מוגדש עם 340 כ"ס מתוצרת שברולט – ומספקים חשמל גם למכשירים נלווים של הכוח בשטח. ההנעה כמובן כפולה ונעזרת תיבת שישה הילוכים אוטומטית של אליסון.
מה עוד צריך לדעת עליו: באופן טבעי, המפרט המדויק של ה-JLTV נותר חסוי. אנחנו כן יודעים לספר על מערכת מיתלים נפרדים בגל פינה המכונה TAK-4i. זו מערכת אדפטיבית עם נוקשות משתנה וכזו שמאפשרת גם שינוי מרווח גחון. מהלך המתלה יוצא דופן - 50.8 ס"מ. לדברי אושקוש, המערכת המתקדמת מאפשרת ל-JLTV לעבור מהר משמעותית (עד כדי 70% לדבריה) בשטח משובש, לעומת רכב ממוגן מדור קודם, האמר H1 למשל.
הקבינה מציעה מקום לארבעה עד שישה לוחמים על ציודם בהתאם לתצורה, הכוללת בין היתר גרסאות טנדר להובלת אספקה, אמבולנס, רכב תקיפה ועוד. הוא ניתן להסקה בתצורת מתלה מטען חיצונית במסוקי CH-47 צ'ינוק ו-CH-53 (יסעור), או בבטן מטוס התובלה C130 הרקולס.
מה אנחנו חושבים: אושקוש נחשבת לאחת מהיצרניות המוערכות בשוק הרכב הכבד והצבאי, עם מוניטין אמינות ושרידות יוצא דופן. הגרסה ההיברידית לממוגן הטקטי המתקדם שלה לא נולדה מדרישה של צבא ארה"ב, אלא כמפגן יכולת של היצרנית האמריקאית, אבל כזה שללא ספק טומן בחובו יתרונות מבצעיים. וכמובן, הגיע הזמן שיחליף גם אצלנו את כלי הרכב הממוגנים אך ישנים מדי.