בקצרה:
  • איוניק 5 תהיה דגם ראשון במותג החשמליות החדש של יונדאי
  • ראשונה להתבסס על פלטפורמה ייעודית. 6 ו-7 יגיעו אחריה
  • חשיפה רשמית בחודש הבא, בכלמוביל לא יודעים לומר מתי תגיע
ממשפחתית פופולארית למותג נפרד: בדומה ליצרניות אירופאיות מוערכות כמו פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס, גם יונדאי הציגה באוגוסט האחרון חטיבה ייעודית לרכבים חשמליים. בשונה מהן, יונדאי לא פנתה לאנשי קריאייטיב כדי לייצר מיתוג חדש ועדכני אלא הפכה את איוניק, שמו של הדגם הפופולארי ביותר בארסנל העכשווי, לשם החטיבה החדשה.
האיוניק היא אחת מיוצאות הדופן בתעשיית הרכב, שכן כבר בזמן הצגתה ב-2016 תוכננה להכיל שלוש יחידות הנעה אלטרנטיביות שונות: היברידית, היברידית-נטענת וחשמלית מלאה. מקור השם הוא שילוב בין יון (Ion, מולקולה הנושאת מטען חשמלי) ליוניק (Unique, ייחודי). ה-5 תהיה דגם ראשון בחטיבה, בעוד שבשנה הבאה תוצג ה-6 על בסיס הפרופסי קונספט וב-2023 יוצג ה-7 כרכב פנאי גדול, ככל הנראה עם מקום לשבעה נוסעים.
פלטפורמה ייעודית: האיוניק 5 תהיה דגם ראשון להתבסס על פלטפורמת E-GMP (ר"ת Electric-Global Modular Platform) ייעודית לרכב חשמלי, לעומת דגמים נקיים מזיהום כמו איוניק EV המשווקת אצלנו והקונה EV שעדיין לא עשה עליה, המתבססים על פלטפורמה שעברה הסבה ליחידה חשמלית. זו אמורה לאפשר חירות גדולה יותר מבחינה עיצובית, ושילוב הרמוני של יחידת ההנעה על מנת לייצר מרחב מחיה מיטבי ואיכויות נסיעה (נוחות והתנהגות) טובות יותר מאלה אותן מספקת פלטפורמה מוסבת.
העיצוב החיצוני של גרסת הייצור דומה מאוד לקונספט 45 שהוצג בתערוכת פרנקפורט 2019, אב טיפוס שנוצר לרגל חגיגות 45 ל"פוני", מכונית ראשונה שיונדאי שיווק מחוץ לגבולות קוריאה. ל-5 מרכב בעל חמש דלתות ואלמנטים עיצוביים כמו פסי הגנה סביב למרכב המזכירים רכב פנאי - כנראה תוך ניסיון למצב אותה מול פולקסווגן ID4 למשל.
לא ניתן להתעלם מיחידות תאורה קדמיות שמעוצבות בהשראת פיקסלים וחישוקים ייחודיים להפחתת מערבולות אוויר . נראה כי מנגנון פתיחת הדלתות המקורי של אב הטיפוס ומצלמות במקום מראות לא יגיעו מהקונספט לרכב הסדרתי.
פרטים על יחידת ההנעה לא פורסמו, אולם יונדאי מבטיחה טעינה אולטרה-מהירה - בעמדות מתאימות - שתאפשר לטעון מספיק אנרגיה ל-100 ק"מ בתוך חמש דקות בלבד. עוד היא מציינת כי בתא הנוסעים יוצע שקע חשמל (220V) ייעודי לטעינה של מכשירי אלקטרוניקה.
מה אנחנו חושבים: יונדאי הקוריאנית הצליחה בשנים האחרונות לסגור פערי איכות ממותגים אירופאים מבוססים היטב, ונראה שהיא עושה זאת גם כאן. כבר כיום, היכולות של מערכות ההנעה החשמליות שלה מרשימות מבחינת ביצועים וטווח נסיעה, ומעבר לפלטפורמה ייעודית יסייע בשדרוג איכויות הנסיעה. נדע יותר כשיחשפו הפרטים המלאים עליה, אבל יש לנו תחושה כי מדובר באיום משמעותי על המיטב שיש לתעשיית הרכב האירופאית להציע. וכל זאת מבלי להפחית במאום מהאיום הסיני כמובן.