בקצרה:
  • אבארט 500e תהיה קומפקטית חמה ראשונה על חשמל
  • מבטיחה ביצועים ויכולת דינמית גבוהות מה-500 בנזין
  • צפויה לנחות בישראל רק בעוד כשנה
מזל עקרב: חטיבת הביצועים של פיאט חשפה אמש (יום ג') 500 חשמלית, ביום האחרון של מזל עקרב. הדגם האחרון של מי שהייתה סדנת מירוצים ונרכשה על ידי פיאט בשנות ה-70, מוציא בכך לגמלאות את ה-500 הוותיקה, אחרי כמעט עשור וחצי בו שווקה ללא שינויים משמעותיים. והוא גם דגם חדש ראשון לחטיבת הביצועים המפורסמת מזה שמונה שנים, מאז הוצגה ה-124 ספיידר ב-2016. אלינו היא תגיע בעוד כשנה.
מהירה מהבנזין: המנוע חשמלי מפיק 155 כ"ס, 37 כ"ס יותר מפיאט 500e המשמשת לה בסיס ו-10 כ"ס יותר מאבארט 500 בסיסית המשווקת כיום. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7 שניות, 2 שניות פחות מפיאט 500e, ו-0.8 שניות פחות מהאבארט בנזין היוצאת.
שלא במפתיע פיאט מציינת כי הגרסה החשמלית מהירה בשניה מהבנזין בתאוצות עירוניות (מ-20 ל-40 קמ"ש) ובתאוצות ביניים (מ-60 ל-100 קמ"ש). הביצועים המשופרים של הגרסה החשמלית מגיעים למרות תוספת משקל צפויה של כ-300 ק"ג בהשוואה לבנזין, כתוצאה מהסוללות הכבדות.
אבארט מבטיחה יכולת דינמית גבוהה יותר, ומציינת כי החשמלית תקיף את מסלול הניסויים באלוקו מהר יותר מאבארט 500 בנזין היוצאת. בין השינויים שאמורים לסייע לכך: פלטפורמה חדשה וקשיחה יותר, חלוקת משקל מאוזנת שמאפשרת מערכת ההנעה החשמלית, מרכז כובד נמוך יותר, בסיס גלגלים ארוך יותר ומפסק סרנים גדול יותר. עוד מסייעים לה צמיגי ברידג'סטון פוטנזה ספורט דביקים ורחבים בסנטימטר (205/40) על חישוקי "18 גדולים יותר.
כדי לחפות על היעדר צליל המנוע ונביחות פריקת מגדש המוכרות, מערכת השמע של JBL תייצר צליל גיטרות להנעה ראשונית וצליל מנוע-בנזין בנסיעה עצמה, אבל ניתן יהיה לכבות אותו, לשמחתנו.
מה עוד צריך לדעת: הסוללה בקיבולת זהה לפיאט 500e (42 קוט"ש) אבל מנוע חזק יותר, יהיו אחראים כנראה לצריכת חשמל גבוהה יותר, וטווח הנסיעה צפוי להיות צנוע מ-320 הק"מ של החשמלית הרגילה. גם מערכת הטעינה המהירה זהה (85DC) ותאפשר מילוי ל-80% ב-35 דקות. כמו בפיאט, גם כאן בורר נהיגה עם שלושה מצבים אחראי להספק מנוע ועוצמת הבלימה הרגנרטיבית.
העיצוב החיצוני נבדל בפגושים שונים מלפנים ומאחור, ותוספת סמלי העקרב ושם המותג לא פחות מתשע פעמים. לא כולל אלו שעל חישוקי הגלגל. סביבת הנהג דומה ל-500e עם לוח מחוונים דיגיטלי ("7) ומסך מגע ("10.25), אך יש הגה בעל שלוש צלעות עם פס מרכוז בחלקו העליון, מושבים קדמיים עם תמיכה משופרת ודיפוני אלקנטרה ועור. בשונה מהאבארט 500 היוצאת שלא הציעה כל מערכת בטיחות אקטיבית, החשמלית מצוידת בבלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: מכוניות חשמליות ספורטיביות יש לנו לא מעט כבר. החל מטסלה מודל 3 פרפורמנס ועד פורשה טייקן. אבל עם האבארט 500e נראה שהאיטלקים סופסוף חוזרים להיות חלוציים, שכן מדובר בקומפקטית ביצועים חשמלית ראשונה עם תג-מחיר שצפו להיות נגיש משמעותית מהמוזכרות. אבארט מבטיחה שהמעבר לחשמל לא יפגע ואף ישפר את הביצועים והיכולת הדינמית, ואת ההבטחות האלו אנחנו יותר מסקרנים להעמיד במבחן המציאות.