שוטרים שיקרו לבית המשפט וממשיכים בשגרה. נציב תלונות הציבור במשרד המשפטים, השופט דוד רוזן, קבע היום (ג') כי התגלתה "תמונה מטרידה לפיה גורמים, ביניהם קציני משטרה בכירים שמילאו תפקידים נכבדים ביותר במערך אכיפת החוק של המשטרה, חשודים לכאורה בביצוע עבירות פליליות והטיפול בעניינם טרם הגיע לכלל סיום".
2 צפייה בגלריה
מצלמות המהירות: "המשטרה הטעתה את בית המשפט בכוונה"
מצלמות המהירות: "המשטרה הטעתה את בית המשפט בכוונה"
מצלמות המהירות: "המשטרה הטעתה את בית המשפט בכוונה"
(צילום: ירון ברנר)
בדבריו התייחס רוזן לעובדה כי חלפו שנתיים מאז הועברה לפרקליטות המלצתו לבחון את העמדתם לדין של ניצב משנה שרית פיליפסון, רפ"ק בדימוס דוד כתר ומ"מ מנכ"ל מכון התקנים לשעבר, אילן כרמית. נגד השלושה נטען כי הסתירו מידע ושיקרו לבית המשפט בדיונים שעסקו במצלמות אכיפת המהירות הדיגיטליות א3.
השופט רוזן כתב את הדברים לעו"ד תומר גונן, שהוביל את צוות עורכי הדין בתיק עבירת תנועה, ושבעקבות תלונתו נגד בכירי התביעה המשטרתית וכרמית, המליץ רוזן ב-2019 על הדחתה של פיליפסון ועל בחינת הגשת כתבי האישום נגדם. "התביעה הסתירה הלכה למעשה לאורך כשנה וחצי את המידע החדש שהובא לפניה, עד להתערבותה של פרקליטות המדינה בעניין. מדובר בהסתרה מכוונת של חומר חקירה מהותי, הנושא עימו מידע שיש בו, לכאורה, כדי למוטט את כתב האישום, כפי שאכן קרה".
תזכורת: פיליפסון הייתה ראש מערך התביעה המשטרתי, שבה כיהן שימש רפ"ק דוד כתר כתובע, בעת שהתנהל המשפט שבו התברר כי המשטרה מעולם לא בחנה את אמינות מערכת א'3 לפני שנרכשה, למרות שאילן כרמית העיד שנכח בבדיקה כזאת שערך מכון התקנים עבור המשטרה. גם כאשר הבינו בתביעה המשטרתית שכרמית מסר עדות שקר, לקח להם שנה וחצי עד שהעבירו את המידע לבית המשפט. יצוין כי בזמן שחלף מאז ההמלצה על החקירה בעניינם, מונתה עו"ד פיליפסון לתפקיד בכיר במנהלת הקורונה, למרות החשדות החמורים נגדה.
הנציב רוזן קובע כי פרקליטות מחוז חיפה שאליה הועבר הטיפול בנושא, אמנם לא חרגה מפרקי הזמן הקבועים בהנחיית היועץ לצורך הטיפול בתיק, אך "בהחסרת פרקי הזמן בהם התיק היה מצוי בהשלמות חקירה; בהליכי שימוע; ובהמתנה להחלטת מח"ש בחקירה קשורה – דומה כי מדובר בפרק זמן משמעותי ביותר, וכי יש להביא עניין זה, על כל שלוחותיו והשלכותיו, לכלל סיום".
2 צפייה בגלריה
ארכיון - שרית פיליפסון, דוברת המפכ"ל יוחנן דנינו, זוכה לדרגה בכירה
ארכיון - שרית פיליפסון, דוברת המפכ"ל יוחנן דנינו, זוכה לדרגה בכירה
ארכיון - שרית פיליפסון, דוברת המפכ"ל יוחנן דנינו, זוכה לדרגה בכירה
(צילום: משטרת ישראל)
הנציב מזהיר כי התמשכות ההליכים תוכל לשמש בעתיד את החשודים אם יואשמו לבסוף, ואז יוכלו לטעון לעינוי דין. "התארכות הטיפול עלולה לפגוע במידה רבה בהליך המשפטי, באם יוחלט להגיש כתב אישום, וזאת מעל לעינוי הדין הרובץ על החשודים. כמו כן, יש בהתארכות הנ"ל להשליך על כלל אמון הציבור במערכת המשפטית נוכח התנהלותה כלפי גורמים בכירים הנמנים על שורותיה".
בסיכום המכתב ממליץ הנציב לפרקליט המדינה, עו"ד עמית אייסמן, להביא סוף סוף לסיום את הטיפול בתיק. "מצאתי להמליץ בפני עו"ד עמית אייסמן, מ"מ פרקליט המדינה, לעשות בכוחו לקידום וסיום הטיפול בנושא".
עו"ד גונן אמר היום ל-ynet: "החשיבות של התיק היא לא באנשים עצמם, יש כאן בעיה ציבורית. מי שהיו אחראים על מערך התביעות המשטרתי ועל הכנסת מצלמות המהירות לשירות, הטיפול בעניינים מנופנף שנה אחרי שנה. המערכת משדרת תמיד מסר שכולם שווים בפני החוק, ושהדין שווה לכולם. זה לא מה שקרה כאן".