הנקודות החשובות בקצרה:
  • ה-iX הוא השלב הבא במתקפת הדגמים החשמליים של ב.מ.וו
  • שני מנועים ויותר מ-500 כ"ס, טווח עצום של יותר מ-600 ק"מ
  • עדיין כמעט-סדרתי, באולם תצוגה באירופה - ואולי אצלנו - בסוף 2021
לא אוטונומית, כן פורצת דרך: החדשות היו מסעירות, הפרטים מבטיחים. לפני כארבע שנים, באירוע בו התקשורת העולמית יצאה מגדרה, הבטיחו יצרנית הרכב ב.מ.וו, חברת הטכנולוגיה הישראלית מובילאיי ואינטל בעולמית, מי שרכשה מאוחר יותר את החברה הישראלית בסכום דימיוני של יותר מ-15 מיליארד דולר, כי ב-2021 תעלה על הכביש מכונית חשמלית-אוטונומית שתשנה את עולם התחבורה לעד. את הבסיס למכונית העתידנית העניקה מכונית תצוגה בשם Vision Next 100, מכונית שתגדיר בצורתה הסופית את העתיד המוטורי לפי יצרנית מכוניות היוקרה, "ל-100 השנים הבאות"
היום חושפת ב.מ.וו את ה-iX, מכונית שנמצאת עדיין שלב טרום-ייצור, שצפוי להתחיל באמצע 2021. ומבחינות רבות, היא הגלגול המי-יודע-כמה של אותה הבטחה גדולה בת מספר שנים כיום. ואם בוחנים את היחס בין ההבטחה ההיא לתוצאה כעת אז כן, מדובר במכונית שתהיה חדשנית בארסנל הגרמני, כזו שתגדיר מן הסתם מחדש את הדור העתידי של דגמים. היא כמובן חשמלית, לראשונה על פלטפורמה ייעודית וחכמה, והיא גם נראית קצת אחרת.
מה שהיא לא, גם חשוב ואולי אפילו יותר. 2021 אמורה הייתה להיות שנת הפריצה הגדולה של המכונית האוטונומית. לא זו בה יש מערכות בלימה והיגוי מתקדמות מנוהלות מחשב שמקבל מידע מחיישנים, אלא כזו בה לא צריך כלל נהג. וכפי שהעריכו זאת אנשי מובילאיי וב.מ.וו באופן רשמי, אוטונומית רמה 3 בתנועה עירונית (אליה עדיין לא הגענו) ורמה 5 בתנועה בין עירונית - הנראית כיום עדיין רחוקה מיישום.
באופן ראוי להערכה, נמנעים אנשי ה-PR של ב.מ.וו מהתייחסות לנושא האוטונומי, בכל ההודעה המאוד ארוכה לעיתונות. לא במקרה. תעשיית הרכב כמו-גם יצרני מערכות היקפיות (מובילאיי למשל) קבעו כי 2021 תהיה השנה בה ינועו כבר על כבישי מדינות שונות מכוניות אוטונומיות מלאות. ללא נהג כלל וללא שליטה על הרכב למעט המחשב. אז אמרו. גם שי אגסי הבטיח - וזכה לאמון הציבור והבנקים - שהמכונית החשמלית שלו תהיה הנמכרת ביותר ב-2016. אז אמר.
עד כמה היא עוד תשתנה? לא הרבה. ה-iX נראית מוכנה לגמרי לייצור שיחל בעוד מספר חודשים. אם לנחש, סביבת הנהג צפויה למספר שינויים קלילים ואולי גם המרכב פה ושם, אך זה מה שאנחנו צפויים לקבל. שימו לב, למרות שנראה היה (לרגע) שטרנד מצלמות-במקום-מראות הבלתי נסבל עומד להציף את עולם הרכב באדיבות אודי ולקסוס, זה עדיין לא קורה. ל-iX מראות ממש רגילות. וזה דבר טוב. גם חישוקי ענק, וזה פחות.
כן בולט מאוד הוא החרטום עם הסבכה החדשה ומעוררת המחלוקת של היצרנית. מעבר לכך המרכב אינו פורץ דרך, ובאותה מידה יכול היה לשרת דגם פנאי "רגיל" עם מידות דומות ל-X5 הנוכחי. מבחינה טכנית לא חושפת ב.מ.וו יותר מכפי שחשפה כבר בעבר, עם שחרור וידאו ותמונות של הרכב תחת הסוואה במבחני נהיגה.
אנחנו יודעים אם כך שיהיו לו שני מנועים חשמליים ושתפוקתם המרבית תהיה "לפחות 500 כ"ס", אם כי בעבר כבר נחשף שהמספר צפוי לעמוד על 530. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש יעמוד על "פחות מ-5 שניות", וגם כאן נחשף בעבר כי הוא צפוי להיות קרוב יותר ל-4 שניות.
מקום לחמישה כמובן, סביבת נהג נקיה באופן קיצוני - המזכירה מבחינות רבות הת המינימליזם של ה-i3 - עם מסך נתונים ("12.3) משתנה מול הנהג ומסך מגע לתפעול מערכות שונות ותקשורת גדול ("14.9) במרכז. יש גם בורר מצבי נהיגה קטנטן.
גם בתחום החשמלי התפרסם לא מעט מידע עד עתה, וב.מ.וו מאשרת את רובו. טעינה מהירה תתאפשר עד עמדות 200KW, עם הבטחה חתוספת 120 במספר דקות. הטווח המרבי הצפוי עומד על "יותר מ-600 ק"מ" וטעינה ביתית משקע קיר רגיל תארך פחות מ-11 שעות.
מערכות הרכב צפויות אגב להציע יכולת אוטונומית ברמה הגבוהה ביותר המאושרת כיום (2.5) והתאמה לרמה 3 כאשר זו תאושר. לדברי ב.מ.וו בעבר, המכונית הזו תאפשר גם נהיגה אוטונומית מלאה בהתחשב ביכולת החישוב המהיר שהיא נושאת, קישוריות 5G ושלל חיישנים מובנים.