פחות משבוע אחרי ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הכריז לראשונה על חידוש לימודי הנהיגה מאז פרוץ משבר הקורונה,הם מופסקים שוב. מורי הנהיגה הכריזו הבוקר על שביתה ארצית, בשל המגבלות החדשות שהטילו עליהם אמש משרדי התחבורה והבריאות. לדבריהם, מדובר בסכנה בטיחותית שתפגע קשות בלימודי נהיגה למשאיות ואוטובוסים.
1 צפייה בגלריה
חקירה סמויה בצה"ל על מעילה ברשיונות נהיגה
חקירה סמויה בצה"ל על מעילה ברשיונות נהיגה
(צילום: דוברות המשטרה)

"אי אפשר ללמד עם מחיצת הניילון שדורשים מאיתנו להציב בין המורה לתלמיד. זה מונע מהמורה לשלוט במה שקורה בצד השמאלי של הרכב, ויגרום לתאונות", אומר אבי גולן, יו"ר הארגון הארצי של מורי הנהיגה. "והאיסור על מורים בני 67 ומעלה ללמד ובוחנים בגילים האלה לבחון, יעצור את לימודי הנהיגה ברכב כבד, שם האוכלוסייה העוסקת בתחום מבוגרת יותר. מעבר להחלטה של המדינה למנוע מהאנשים האלה להתפרנס, המדינה פוגעת פה בעצמה בגלל המחסור שכבר ישנו באלפי נהגי רכב כבד".
עירית זינגר, יו"ר הארגון המקצועי של מורי הנהיגה, אמרה כי "התקנתי אתמול מחיצה ברכב הלימוד שלי, ואי אפשר לעבוד ככה. היא מתנדנדת ולא יציבה, מאחר שהיא אמורה להיות רק בחצי מהחלל, כדי שנוכל להושיט יד להגה ולתקן את התלמיד אם יש צורך, היא גם ככה לא הרמטית. הצעתי שנשתמש במסכת מגן שקופה מעל מסכת האף והפה, אבל המדינה מסרבת".
לדברי זינגר, "המגבלה על גיל 67 לא סבירה. זה כבר אינו גיל הפרישה של פעם. מונעים מאנשים עבודה ולא לכולם יש פנסיה, המדינה לא מציעה דמי אבטלה לאנשים האלה. גם אם יש מורים שישרדו חודשיים שלושה בלי עבודה, מה יהיה איתם אחר כך? בסוף הסיכון פה הוא למורים המבוגרים. אז שהם יקבלו את ההחלטה אם לעבוד, אי אפשר להחליט בשבילם".
במסגרת הסיכום שהושג אתמול (ד') בין משרד התחבורה ומשרד הבריאות ואמור היה לפתור את המחלוקת בין הצדדים באשר לאישור לימודי הנהיגה, הוחלט כי תוצב מחיצת ניילון בין מושב המורה-בוחן לבין מושב התלמיד, שתימתח מקדמת הרכב ועד למושב האחורי, מגובה התקרה ועד לקו הכתפיים, ובאופן שיחצוץ בין פניהם של המורה והתלמיד אך יאפשר התערבות של המורה-הבוחן בהיגוי בצורה בטיחותית במידת הצורך. עוד נאסר על מורים, בוחנים ונבחנים שמלאו להם 67 שנים, ללמד או ללמוד נהיגה.
בנוסף נשארו בתוקפן מגבלות עליהן הודיע משרד התחבורה בתחילת השבוע: איסור הסעת יותר מתלמיד אחד באותו זמן, חובת חבישת מסכות וכפפות ליושבי הרכב וחיטוי הגה, מוט הילוכים וידיות איתות ותפעול באלכוג'ל בין התלמידים. בנוסף יש חובה לנסוע עם חלונות אחוריים פתוחים, והתלמיד מחויב בהצהרה כי בשעה האחרונה טרם הגעתו לשיעור-לבחינה המעשית, מדד חום לעצמו וכי חום גופו לא עלה על 38 מעלות צלזיוס במהלך השבוע האחרון, כי לא היה במגע עם חולה קורונה מאומת במהלך השבועיים שקדמו למועד השיעור וכי אין לו אף אחד מן התסמינים - שיעול וקשיי נשימה. המורה יהיה חייב להציב שילוט בתוך הרכב, במקום מרכזי וגלוי לעין, שבו יפורטו כל הנחיות.