בקצרה:
  • הסופר-מיני-רטרו תעלה על הכביש ב-2024
  • תהיה זולה בכ-30% לייצור מהזואי הוותיקה
  • מבוססת על פלטפורמה חדשה ומתלה מתקדם
רטרו חשמלי: מכוניות חשמליות הן הדבר החם בימים אלו, אבל הן בדרך כלל גדולות ויקרות. גודל הסוללות ומשקלן, יחד עם התאמת פסי ייצור מורכבת וריבוי מערכות אלקטרוניות, מכתיבים גודל פיזי ניכר ומחיר גבוה כאשר הקטנות שבהן, סובלות בדרך כלל מספרטניות יחסית, טווח צנוע וביצועים מוגבלים.
אבל רנו רוצה לעשות את זה אחרת. היא אמנם מציעה - ותשווק גם בישראל בעתיד הלא רחוק - את דאצ'יה ספרינג העונה על הגדרת חשמלית-צנועה-זולה-מוגבלת טווח וביצועים, אך לצידה תמכור החל מ-2024 (לפחות באירופה) גם את ה-5 החשמלית החדשה עליה כבר סיפרנו לכם לפני למעלה משנתיים. אז עדיין כאב-טיפוס עתידי, היום היא כבר מתחילה הניסויים מתקדמים עם תשעה אבות-טיפוס.
והיצרנית משתפת כעת מידע על הפלטפורמה החשמלית החדשה שלה, זו שעליה תתבסס והמיועדת לדגמים קטנים (סופר-מיני). והמאפיין החשוב ביותר בה, כך רנו, הוא שמדובר בפלטפורמה חשמלית החולקת את רוב התכנון (70%) עם פלטפורמה קיימת. בכך שומרת רנו המצויה ממילא בקשיים בשנים האחרונות, על עלויות פיתוח וייצור נמוכות יחסית. ויש לקוות, כאלה שיתבטאו בתגי-מחיר נמוכים בהתאם.
מה אנחנו יודעים: הפלטפורמה מכונה CMF-B EV, והיא הסבה של הפלטפורמה המשרתת את הקליאו והקפצ'ור. לדברי רנו הסוללה תותקן מתחת לרצפה (כמקובל) והפלטפורמה החדשה זולה לייצור בכ-30% ביחס לזו של הזואי הוותיקה. גם המנוע החשמלי יהיה זול יחסית לייצור, הודות לשימוש בנחושת במקום במגנט - פטנט של רנו שמוזיל עלויות ומזיק פחות לסביבה. המנוע הזה, אגב, אמור להיות חסכוני באנרגיה, הודות לאפשרות ויסות הזרם העובר דרך הרוטור.
מערכת ההנעה תוכננה מחדש, משקלה נמוך משמעותית מזו שמשרתת את הזואי ומארז הסוללה קשיח יותר. יחד עם מרכז כובד נמוך ומשקל כולל צנוע, ה-5 אמורה להיות מהנה לנהיגה עם מאפיינים דינמיים מתקדמים שיאפשרו התנהגות כביש טובה. רנו מוסיפה עוד כי בדגמים החשמליים הקטנים יותקן מתלה אחורי רב חיבורי, לעומת קורת מתח בפלטפורמה המשמשת את דגמי הבנזין, שאמור לתרום לנחות נסיעה טובה יותר.
הפלטפורמה החדשה צפויה לשרת לצד ה-5 גם את הרנו 4 ואת ניסאן מיקרה החשמלית. ה-5 והמיקרה יוצגו ב-2024, ה-4 שנה מאוחר יותר.
מה אנחנו חושבים: ההצהרות של רנו נשמעות מבטיחות - רכב חשמלי זול יחסית ומהנה לנהיגה, שני מאפיינים שאינם נפוצים בדגמים חשמליים. בנוסף, ה-5 אמורה להיות מכונית בעיצוב רטרו מושכת למראה ומעוררת זכרונות, מתכון שעבד מצוין עם פיאט 500, והמיני החדשה, פחות עם פולקסווגן חיפושית. בכל מקרה, ניאלץ להמתין עד 2024.