בקצרה:
  • ב.מ.וו תציג סוף סוף פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי
  • עם מנוע חשמלי ומצברים מתקדמים, אבל בעוד 3 שנים
  • תשמש בסיס גם לסדרה 3 הבאה שתושק ב-2025
מחלוצה למשתרכת מאחור: ב.מ.וו נחשבת לאחת מחלוצות ההנעה החשמלית עם ה-i3 הייחודית ב-2013. אבל מאז השקיעה היצרנית ממינכן בעיקר במנועים היברידיים-נטענים שזכו לפולאריות רבה, והזניחה כך התגלה את ההנעה החשמלית המלאה. ולראיה, כיום היא נותרה (הרחק) מאחורי המתחרות מבית, אודי ומרצדס שמציעות סוללת דגמים נקיים מזיהום.
מעניין לציין כי דווקא החשמלית הראשונה של ב.מ.וו התבססה על פלטפורמה ייעודית ומתקדמת ששילבה קרבון ואלומיניום לטובת משקל נמוך. זאת בניגוד לחשמליות המודרניות של היצרנית, ה-iX3, ה-i4 וה-iX, בהן בחרה בפתרון פשוט וזול יותר של הסבת פלטפורמה רגילה לאכלוס מנוע חשמלי ומצברים.
לסגור את הפער: אוטוקאר הבריטי מדווח כי ב.מ.וו מפתחת כעת פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי המכונה Neue Klasse EV. פלטפורמה שתאפשר חירות עיצובית והנדסית גדולה משמעותית מהסבה של בסיס קיים, עם יתרונות משמעותיים במרחב המחיה לנוסעים ואיכויות נסיעה גבוהות בהרבה. זו תשמש בסיס גם לדגמים היברידיים-נטענים עתידיים של היצרנית.
הפלטפורמה החדשה תצויד במנוע חשמלי ומצברים מתקדמים יותר, עם טווח נסיעה גדול בכ-20% ביחס לקיבולת. ב.מ.וו שטוענת בלהט כי לא תייצר מכוניות עם טווח חשמלי גדול מ-600 ק"מ שכן 'אין בכך צורך', מחלצת כ-630 ק"מ ממצברי 111.5 קוט"ש ב-iX. המשמעות היא כי ניתן יהיה להשתמש במצברים קטנים יותר ולהקטין את המשקל.
מצברים אלה יאפשרו גם יכולת טעינה אולטרה מהירה, שאינה קיימת בחשמליות שלה כיום, הודות למערכת חשמל במתח גבוה (800V) בדומה לפורשה טייקן או יונדאי איוניק 5. המכונית הראשונה לקבל אותה תהיה סדרה 3 הבאה שצפויה להיות מוצגת ב-2025.
מה אנחנו חושבים: ב.מ.וו מנסה למזער נזקים ולהתאושש מהפער הלא אופייני שנפתח בינה למתחרות הישירות. הסיבה לפער הזה אינה ברורה, ויתכן שהיא נעוצה בעיקר בהאצת תהליכים להם הנהלת החברה לא התכוננה היטב. אפילו מותגים עממיים יותר כמו פולקסווגן או יונדאי מציעים כיום טכנולוגיה חשמלית מתקדמת משלה והמצב הזה אינו יכול להמשך.
פלטפורמה ייעודית היא צעד בכיוון הנכון, שכן היא תאפשר לב.מ.וו להציע חשמליות מתקדמות יותר מאלה אותן היא משווקת כיום. אבל האם זה לא יהיה מאוחר מדי? כפי שנראה כרגע, ב-2025 יהיו פולקסווגן, טסלה, יונדאי ומרצדס לפחות שלב אחד רחוק יותר בפיתוח, כך שאם לא יקרה משהו יוצר דופן, ב.מ.וו תמצא עצמה גם בשנים הקרובות בעמדת נחיתות מסוימת דווקא בתחום הפיתוח החשוב ביותר בתעשייה. לא פשוט.