• במה נהגנו: ב.מ.וו iX
  • מתחרים: טסלה מודל X
  • מתי אצלנו: רבעון ראשון 2022
  • מחיר משוער: בין 600 ל-800 אלף שקל
  • בעד: נוחות נסיעה, סביבת נהג, טווח נסיעה
  • נגד: מראה שנוי במחלוקת
בגדול: ב.מ.וו, מיצרניות הרכב המוערכות בתעשייה, הייתה מהראשונות לאמץ הנעה חשמלית נקייה מזיהום עם ה-i3 הייחודית, אי שם ב-2013. מאז קרה פחות מדי והגרמנים הגאים מצאו עצמם הרחק מאחור. כשהם מפגרים אחרי אודי ומרצדס שמשווקות כבר סוללת דגמים חשמליים במגוון ייעודים, אחרי רשימה ארוכה של מותגים סיניים, יונדאי-קיה הקוריאניות ומספר אירופאיות נמרצות דוגמת פיז'ו-סיטרואן-אופל, רנו-ניסאן. לא מקום רגיל עבור ב.מ.וו.
ה-iX בו אנו נהגנו אמור לשנות את זה. לפי הגרמנים הוא ספינת הדגל של עידן החשמל, דגם עדכני ראשון שמתכונן מראש להנעה חשמלית ולא כגרסה לדגם קיים בדומה ל-iX3 או ל-i4. הוא גם אמור להיות אלטרנטיבה ל-X5 הסופר-פופולרי (עדיין) שמצויד בשלל הנעות, ולטסלה מודל X מצד שני.
עיצוב ותא נוסעים: הצצה ראשונה למראה המכונית הגדולה קיבלנו כבר ב-iNEXT קונספט שחשפה היצרנית ב-2018. וכבר אז הוא היה שנוי במחלוקת. גם הגרסה הסדרתית לא משכנעת מבחינה זו, עם סבכת כליות (כמובן) ענקית (ברור) ומדומה (איך לא). מלפנים היא נראית כך מוזר מעט, מאחור היא מגושמת ואילו הפרופיל מזכיר יותר סטיישן מוגבהת, פחות רכב פנאי. מה שמסייע לו למקדם גרר נמוך במיוחד (0.25).
סביבת הנהג מרשימה הרבה יותר, עם חומרים ממוחזרים-ידידותיים לסביבה (כמקובל) מודרנית ונקייה ממתגים. תפעול המערכות מתבצע באמצעות מסך מגע עצום מידות ("14.9) ברזולוציה גבוהה עם אפשרות שליטה גם בעזרת חוגת iDrive בין המושבים. לוקח קצת זמן להסתגל, אחר כך הוא נוח יחסית לתפעול. אהבנו גם את לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) שמאפשר התאמה אישית מקיפה, בניגוד למקובל בדגמי ב.מ.וו אחרים.
אפשר מבחינתנו לוותר על המאמץ לייחודיות, כמו במקרה של מתגי כיוון חשמלי למושבים - בגימור קריסטלי נוצץ - על הדלת (כמו מרצדס), או מתגי פתיחת דלת במקום ידית מסורתית. הגה שתי הצלעות מזכיר את ה-i3 ודורש אף הוא הסתגלות למראה.
המושבים מצוינים והתחושה אוורירית עם שדה ראיה מצוין הודות לשטחי חלונות ענקיים. לחלון השמש (אופציונלי) מנגנון אטימה שמכהה עצמו (ללא וילון כמקובל), וזה עבד טוב מול שמש אירופאית - נראה אותו כאן. עוד ברשימת השעשועים: מצלמת סלפי פנימית שמטיסה את מראה תא הנוסעים לנייד שלכם.
ממדי ה-iX דומים לאלה של ה-X5, ממנו הוא ארוך ב-3 ס"מ, עם בסיס גלגלים נדיב ב-2.5 ס"מ. הוא כן צר מרכב הפנאי המצוין ב-3.5 ס"מ ונמוך ממנו ב-5 ס"מ. עם בסיס גלגלים של שלושה מטרים ורצפה שטוחה (ותודה לחסרונה של מערכת הנעה), מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב מאוד. היושבים שם גם זוכים לארבע שקעי USB ובקרת אקלים מפוצלת (ימין שמאל).
במפתיע ולמרות המרחב הנדיב, לא ניתן לכוון את מסעד הספסל המוצב בזווית לא נוחה מאחור, ומוזר גם חסרונן של ידיות אחיזה. תא המטען צנוע אגב מה-X5 ב-150 ליטר (500 ליטר) ובשונה מהמקובל בחשמליות מודרניות, אין כאן תא קדמי. למעשה, את המכסה מלפנים כלל לא ניתן לפתוח. מילוי נוזל שטיפת חלונות? באמצעות שליפת סמל המותג מלפנים.
בשונה מהקונספט והבטחות עבר של בכירי מובילאיי, אינטל וב.מ.וו ליכולת נהיגה אוטונומית ב-2021, גרסת הייצור מסתפקת במערכות המוכרות של ב.מ.וו, לרבות בלימה אוטונומית (בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת (אקטיבית) ועל פתיחת דלת כששטח לא פנוי. אוטונומיות רמה 2 עד 2.5, למדקדקים.
מנועים וביצועים: ב.מ.וו מציעה את ה-iX בינתיים בשתי גרסאות מנוע ומצברים ושוב, גם כאן, במקביל לגרסאות X5. ל-40 הבסיסית שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי, המחוברים ישירות לגלגלים הסמוכים להם. 326 כ"ס מאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות. מצברי 76.6 קוט"ש מקנים טווח נסיעה של 425 ק"מ. לרכב המבחן בגרסת 50 יש 523 כ"ס משני מנועים חשמליים (258 כ"ס מלפנים, 313 כ"ס מאחור) שמאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. מרשים מאוד כצפוי בתאוצות ביניים, קצת פחות מהאצה מעמידה.
לגרסה הבכירה מצברי 111.5 קוט"ש וטווח נסיעה רשמי מרשים מאוד של 630 ק"מ. מה קורה בפועל? צריכת החשמל שלנו עמדה על כ-22 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע, או קצת יותר מ-500 ק"מ בין טעינות בתנאי אמת. ב.מ.וו בחרה במפתיע במערכת חשמל במתח 400V, נמוך משמעותית מהמערכות המתקדמות (800V) של אודי, פורשה ואפילו יונדאי. ולכן אין אפשרות לטעינה אולטרה מהירה אלא רק מהירה-רגילה (200DC) עם מילוי מ-10% ל-80% ב-35 דקות, או 150 ק"מ ב-10 דקות.
מערכת הטעינה הרגנרטיבית כוללת מצב אוטומטי המתאים את העוצמה לנתוני הרדאר ומערכת הניווט, שלרוב פועלת היטב אך אינה חפה מטעויות. יש אפשרות לבחירת מידת עוצמה ידנית, אבל רק באמצעות תפריט במסך המגע. משמעותית פחות נוח ויעיל ממנופי שליטה ידנית מאחורי ההגה.
נוחות והתנהגות: ה-iX מבוסס על פלטפורמת CLAR המשמשת את שאר דגמי המותג, אבל עם שורת הסבות ושינויים כולל שימוש נרחב בקרבון ואלומיניום. אפשר רק לתאר מה היה משקל הרכב הגדול אילו המתכת הייתה סטנדרטית, שכן גם כך הוא שוקל 2.5 טון, ריק מנהג ונוסעים.
לא מפתיע לכן שרכב המבחן צויד במיתלי אוויר (אופציה בתשלום), ואלה סיפקו נוחות נסיעה טובה מאוד, כולל בשבילי כורכר משובשים ולמרות חישוקי "22 ענקיים וצמיגים נמוכי חתך. להתרשמות ממערכת המיתלים הרגילה המתבססת על קפיצי סליל ניאלץ להמתין בארץ.
התנהגות הכביש מפתיעה לטובה עם יכולת שינוי כיוון טובה משמעותית מהמצופה מרכב במשקל כזה, לרבות הגה מדויק יחסית ותחושת בלמים טובה, אירוע נדיר במערכות אוגרות אנרגיה. לרכב המבחן נוסף גם היגוי אחורי אקטיבי (עוד אופציה בתשלום) שאחראית לכושר תמרון מרשים ויציבות כיוונית ראויה במהירות גבוהה. אפרופו, בידוד הרעשים כמעט מוחלט, למרות צמיגים רחבים ושמשות רגילות (לא כפולות כמו בחשמליות אחרות) ונטולות מסגרת.
סיכום: לב.מ.וו יש הרבה סיבות להיות גאה ב-iX, אבל לפני המחמאות. הוא לא פורץ דרך מבחינה רעיונית, אינו מציג ביצועי על (כמו טסלה), טווח אדיר (מרצדס) או יכולת דינמית פנטסטית (פורשה), הוא אפילו לא מותאם לטעינה אולטרה מהירה שתהפוך שכיחה בשנתיים הקרובות ובוודאי לא מקיים את ההבטחה לנהיגה אוטונומית. האם לכן הוא מאכזב?
מכיוון שמדובר בהתרשמות ראשונית, אנחנו בוחרים להביט בחצי הכוס המלאה. קודם כל הוא מביא את ב.מ.וו סוף סוף לעידן החשמלי-מודרני, ועושה זאת עם מרכב סופר שימושי ונוחות גבוהה, במקביל לתא נוסעים סופר איכותי ונעים. זול הוא בכל מקרה לא יהיה ולפחות כרגע, נראה כי תג המחיר שלו עשוי לאתגר מאוד את אנשי המכירות של המותג.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 111.5 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 523 כ"ס / 78 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 495.3 ס"מ
  • רוחב: 196.7 ס"מ
  • גובה: 169.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 300 ס"מ
  • משקל: 2,585 ק"ג
  • נפח תא מטען: 500 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4.6 שניות
  • מהירות מרבית: 200 קמ"ש
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 600 עד 800 אלף שקל
פורסם לראשונה: 18:05, 02.10.21