• במה נהגנו: ב.מ.וו i4
  • מתחרות: טסלה מודל 3 (בארץ), פולסטר 2 (באירופה)
  • מתי אצלנו: רבעון שני 2022
  • מחיר משוער (לפי אירופה): 370 עד 450 אלף שקל
  • בעד: יכולת דינמית גבוהה, איכות מרשימה
  • נגד: לא מספיק מיוחדת, לא מספיק מהנה
בגדול: ב.מ.וו לא מנסה אפילו להסתיר את זה. ה-i4 החשמלית החדשה היא תשובתה של מינכן לטסלה האמריקאית ואם לדייק עוד יותר, מודל 3, המכונית החשמלית שמנערת את תעשיית הרכב הקלאסית ובכל מקום בו היא נוחתת - ולגמרי גם בישראל - הופכת להצלחה.
היא לא החשמלית הראשונה של ב.מ.וו, אבל היא כן חלוצת המשפחתיות-סדאן בלי זיהום ובמקרה הזה, גם ראשונה לשאת בגאון את אות חטיבת הביצועים המעוטרת M. ולא במקרה בחרו בכיריה לעקוץ את טסלה באירוע ההשקה ולהצהיר כי החשמלית ממינכן תציע יותר מביצועים בקו ישר, בעיקר יכולת דינמית גבוהה.
עיצוב ותא נוסעים: ה-i4 היא למעשה גרסה חשמלית לסדרה 4 גראן קופה ולמעט חסרונם של צינורות פליטה מאחור, דומה לה במראה. כן, כולל חרטום סבכת הכליות הענק שכאן משמש באלמנט עיצובי בלבד, ושעדיין לא הצלחנו להתרגל אליו. למרות הדימיון, מקדם הגרר שלה נמוך יותר ממכונית הבנזין (0.24 לעומת 0.26), גבוה במקצת מהמתחרה האמריקאית (0.23).
גם תא הנוסעים זהה לסדרה 4, למעט אפשרויות התאמה נרחבות יותר בלוח המחוונים (גם כאן, "12.3). יש מסך מגע ענק ("14.9) ומספר המתגים הופחת למינימום, וכמובן שיש גימורים בכחול בכל פינה כדי להזכיר שזו חשמלית. מי שמעדיף את החשמלית שלו רגילה, בלי שטיקים וטריקים, יאהב את התחושה המוכרת מאחורי ההגה כולל בורר הילוכים שגרתי. מי שמחפש ייחוד ורוצה להרגיש בכל רגע שהוא שומר על איכות הסביבה, יצטער.
כל אחד מהם יעריך בכל מקרה את ההקפדה והאיכות שניכרים בכל פינה, במיטב המסורת הבווארית, רמה אחת מעל הטובות בחשמליות ממותגים עממיים, שתי רמות מעל מה שטסלה מציעה לרוכש הנלהב. אהבנו גם את המושבים הקדמיים שמספקים נוחות מרשימה, תמיכה מצוינת ושפע אפשרויות כיוון לפחות בגרסה בה נהגנו.
התקנת סוללות חייבה את ב.מ.וו להגביה את הרצפה ובכך הגבילה את מרווח הרגליים, בזמן שבחירה בעיצוב דמוי-קופה מקטינה את מרחב המחייה לגבוהים. מי שיאלץ לשבת במושב האמצעי מאחור יפגוש בתעלת גל הינע וצינור מפלט שנותרו מטעמי חסכון, למרות שהם כמובן לא נדרשים. בסך הכל, היינו מצפים ליותר מרחב מאחור, בעיקר בחשמלית שאינה זקוקה לאזורי מנוע ומכלולי הנעה נרחבים.
נפח תא המטען זהה לגרסת הבנזין (470 ליטר) עם מפתח גדול הודות לדלת החמישית, אבל אין כאן תא קדמי כמקובל בחשמליות מודרניות. אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות של היצרנית לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת ופתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מנועים וביצועים: ה-i4 תשווק גם אצלנו בשתי גרסאות. לבסיסית שבהן (40) מנוע חשמלי אחורי (340 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הסמוכים אליו, ל-M50 בה נהגנו מנוע אחורי (313 כ"ס) וקדמי (258 כ"ס) עם 544 כ"ס משולבים והנעה כפולה. נתונים סופר מרשימים ומבטיחים.
ואכן, נתון הזינוק הרשמי ל-100 קמ"ש הוא 3.9 שניות, זמן מעולה וזהה ל-M4 הסופר-ספורטיבית, למרות שהוא איטי ב-0.6 שניות מגרסת הביצועים הכי כוחנית של המתחרה האמריקאית. במפתיע, למרות המספרים המאוד מרשימים, רגע היציאה מהמקום תחת דחף מלא מרגיש פחות דרמטי מפורשה טייקן 4S למשל, שמציגה נתון רשמי דומה, עם מה שמרגיש כמו ריכוך מסוים של העברת כוח המנועים לגלגלים.
דווקא תאוצות הביניים המדמות עקיפה, או סתם האצה לצורך מעבר ממהירות שיוט לטיסת תקיפה, מרגישות נמרצות הרבה יותר מהמקובל בחשמליות, שאינן מבריקות בדרך כלל מבחינה זו, כמעט ללא קשר לכוח המנוע שהן מייצרות. בכל מקרה, על אפשרות הבחירה בסאונד מלאכותי שמדמה מנוע בנזין דרך הרמקולים העדפנו לוותר. הוא קצת מטופש.
מערכת הטעינה הרגנרטיבית היא המוכרת של היצרנית, עם מצב אוטומטי שמתאים את העוצמה לתנאי הדרך באמצעות נתוני רדאר ומערכת הניווט. יש גם אפשרות לבחירה ידנית במידת ההאטה-טעינה, אך במפתיע רק באמצעות תפריט במסך המגע, משמעותית פחות נוח מהסידור המועדף עלינו של מנופי שליטה ידנית מאחורי ההגה.
מצברי שתי הגרסאות מציעים קיבולת של 83.9 קוט"ש עם טווח נסיעה של 590 ק"מ בגרסת הבסיס, 521 בגרסה הבכירה. מסלול המבחן התובעני באירוע ההשקה לא היווה מדד לבחינת צריכת החשמל ונמתין לכן לתנאי אקלים מקומיים כדי לדווח עליו. כמו ב-iX, גם כאן מערכת חשמל במתח 400V מאפשרת טעינה מהירה עד 200DC, ולא אולטרה מהירה. מ-10% ל-80% יחלפו באופן זה כ-30 דקות, או תוספת של כ-150 ק"מ ב-10 דקות.
נוחות והתנהגות: כבסיס משמשת פלטפורמת CLAR המוכרת של ב.מ.וו עם שינויים והתאמות, למשל חיזוקים בין בתי הבולמים מלפנים וקפיצי אוויר מאחור על מנת לתמוך במשקל גבוה בכ-400 ק"ג מסדרה 4 רגילה. כך מתקבלת נוחות נסיעה סבירה, עם נוקשות מטרידה מעט במהירות נמוכה. חישוקי "20 אופציונליים עם צמיגי פירלי P-זירו רחבים בחתך נמוך (255/35 מלפנים, 285/30 מאחור) של רכב המבחן אחראים לכך והיינו ממליצים לרוכשים לנסות ולהמנע מאופציה קיצונית (ורועשת) כזו.
בב.מ.וו יסבירו מיד שלא הייתה כל כוונה לייצר שטיח מעופף, אלא דווקא מכונת נהיגה ויתגאו במרכז כובד נמוך ב-3.5 ס"מ מסדרה 3. ובפועל, זה עובד. זו לא החשמלית שהכרתם, עם משקל עודף שמורגש בכל הפנית הגה או מתלים שכוילו לנוחות בלבד. זו חשמלית משפחתית יוקרתית עם יכולת דינמית גבוהה מהמקובל, וכזו שממש לא מרגישה כאילו היא נושאת עליה 2.3 טון. ב.מ.וו השכילו גם להעניק למערכות ההגה והבלמים תחושה טבעית. מרשים.
עד נקודה מסוימת. עם כל כך הרבה כוח, וכל כך הרבה הבטחות והסמל המחייב של M, אי אפשר שלא לחפש את הסופר-אקשן שהיית מצפה מגרסת קיצון. וכאן מתגלה שקשה עד בלתי אפשרי להעלים תוספת משקל כה מסיבית, וכנראה שבכל זאת, כיול המערכות - בעיקר המתלים - אינו פוזל לזמני הקפה מהירים.
בקרת מגבלותיה מניפה ה-50 דגל לבן ומציגה יותר תת היגוי מהרצוי בכניסה לפניה. אין כאן חדות היגוי ותגובה מדויקת כמו ב-M בנזין, ממש לא. ומצד שני, מחשב ניהול חלוקת הכוח בין המנוע הקדמי לאחורי המיועד למקסם אחיזה, לא עושה זאת באופן "בווארי" מוכר אלא בוחר דווקא בגישה זהירה, קצת יותר כמו אודי. במילים פשוטות - פחות הנאה, יותר ביטחון. ובאות הקשר, תמוה הוויתור על דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, לראשונה בדגם כלשהו של חטיבת M, ובהתאם יש יותר מדי אבדני אחיזה תחת עומס.
ואם לסכם את הפרק הזה, פחות מדי דרמה שאפשר היה לייצר בלות, למשל עם מצב "דריפט" המנתק את ההנעה לגלגלים הקדמיים, בדומה לדגמי הבנזין המשובחים של M.
סיכום: הב.מ.וו i4 היא חשמלית משובחת, בדיוק כפי שהייתם מצפים מיצרנית איכות כמו ב.מ.וו, כמעט נטולת חסרונות. עם איכויות תא הנוסעים וסביבת הנהג המוכרות של היצרנית הגרמנית, נהיגה קלה ונעימה, ביצועים ויכולת דינמית מרשימים ונגישים לכל. גרסת M שלה אמנם אינה מלהיבה כפי שב.מ.וו הייתה מעוניינת להציג אותה, אבל הבווארים יודעים גם שלפחות בשנים הקרובות, מי שיחפש אקשן אמיתי לא יקנה חשמלית.
ולמרות שעשוי לפתות להעמיד אותה מול טסלה האמריקאית, העולה עליה בבירור במדד ביצועים-לכסף, היא שייכת לקטגוריה שונה המשלבת איכות ויוקרה אולד-פשן עם חשמל עדכני. זו בה היא תיאלץ להתמודד בעתיד הלא רחוק בעיקר עם מתחרותיה מבית (מרצדס, אודי). ושם היא זו שיורה ראשונה, עם כל היתרונות הגלומים בכך מבחינה שיווקית.
וכמה יעלה התענוג? היבואנית עדיין לא מגלה, אבל בדיקת פערי-מחיר מהירה במדינות שונות באירופה בין ה-ix3 המשווקת כאן זה מכבר ל-i4 על גרסאותיה המשווקת שם, מעלה כי מחירה כאן עשוי לעמוד על כ-370 אלף שקלים לרגילה, 450 אלף שקלים ל-M. הרבה כסף אבל משמעותית פחות מסדרה 4 רגילה. האם זה יספיק כדי להעביר רוכשי סדרה 3 ו-4 בנזין לחשמל, ללא ספק היעד החשוב ביותר של היצרנית? תוך שנתיים-שלוש, ללא ספק.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 83.9 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 544 כ"ס / 81 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 478.3 ס"מ
  • רוחב: 185.2 ס"מ
  • גובה: 144.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285.6 ס"מ
  • משקל: 2,290 ק"ג
  • נפח תא מטען: 470 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 3.9 שניות
  • מהירות מרבית: 225 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 370 עד 450 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו