בקצרה:
  • תגידו יפה שלום: סובארו לא תייצר עוד STI בנזין
  • בניגוד למתוכנן, הדור הבא יהיה חשמלי בלבד
  • גם זמן ההשקה נדחה בהתאם להמשך העשור
עתיד חשמלי: רק לפני חודשים ספורים חשפה סובארו בטוקיו אב-טיפוס לדור חדש וחמישי בשושלת ה-STI, אגדה מוטורית בת יותר מרבע מאה והמכונית המלהיבה ביותר שסובארו ייצרה מעולם. וכעת היא מודיעה כי היא חוזרת בה, ואב הטיפוס לא יגיע לייצור סדרתי.
בהודעה המפתיעה שפרסמה היצרנית היפנית הקטנה נכתב: "המגמה בשוק הרכב היא למעבר להנעה חשמלית וסובארו מתמקדת בשאלה כיצד מכוניות ספורט וביצועים עתידיות צריכות להתפתח כדי להתאים לכך וגם לעמוד בתקני זיהום אוויר המחמירים. כחלק מהמאמץ נבחנות אפשרויות הנעה שונות - כולל חשמל - עבור הדור הבא של ה-STI, המייצג את הקצה של דגמי הביצועים ומבטא את הניסיון והמורשת של סובארו. STI חדשה על בסיס הפלטפורמה ומערכת ההנעה של ה-WRX הנוכחית, לא תיוצר ותשווק עוד".
3 צפייה בגלריה
סובארו אימפרזה GT קולין מקריי
סובארו אימפרזה GT קולין מקריי
הראשונה בשוללת וקולין מקריי
היסטוריה של בנזין מוגדש: ה-STI היא המכונית המפורסמת ביותר של המותג מאז ומעולם, ומי שהחלה את דרכה כגרסת קצה למשפחתית הפופולארית של סובארו, מעין רפליקה חוקית לכביש של מכונית מאליפות העולם במרוצי מרוצי ראלי ה-WRC. זו שהעניקה לסובארו שלוש אליפויות עולם ברציפות (1995-1997) ושלוש אליפויות נהגים - עם קולין מקריי (1995), ריצ'רד ברנס (2001) ופטר סולברג (2003).
היא גם אחת המכוניות המזוהות ביותר עם מנוע בנזין מוגדש, הן מבחינת מראה עם כונס האוויר המאוד מזוהה למצנן הביניים על מכסה המנוע, הן מבחינה קולית עם רעשי השאיבה והפריקה הבולטים. במשך שנים, יריבתה העיקרית הייתה מיצובישי עם הלאנסר EVO, גם בקרבות האליפות, ולא פחות מכך בקרב על כיסו של חובב הגה, אבל מיצובישי הפסיקה לייצר את ה-EVO כבר באמצע העשור הקודם, מותירה לסובארו חמש שנים של בלעדיות בשוק שמסתיימות כעת.
מה אנחנו יודעים: סובארו לא פרסמה כל פרט טכני על הדור הבא, וגם לא על מועד השקה רשמי, אבל ניתן לשאר שזה ייקח ליצרנית כמה שנים עד שתבשיל לייצור סדרתי. רמז למערכת ההנעה ניתן לקבל מה-E-RA (ר"ת Electric Record Attempt) שישמש אב-טיפוס לרכב מסלול ייעודי, עם מערכת הנעה הכוללת ארבעה מנועים חשמליים (אחד לכל גלגל) בהספק משולב של 1,088 כ"ס. תצורה מאפשרת הכוונת מומנט לפנים-אחור וימין-שמאל אידיאליים.
3 צפייה בגלריה
סובארו STI
סובארו STI
STI בגרסת ייצור אחרונה בשושלת
סובארו הודיעה כי תנסה לקבוע זמן הקפה של שש דקות ו-40 שניות סביב מסלול הנורבורגרינג וגם הבטיחה כי המכונית תשתתף בסבב מרוצי E-GT שמתוכנן להתחיל בשנה הבאה.
מה אנחנו חושבים: ההחלטה של סובארו אינה בלתי הגיונית, אך בכל זאת מאוד מפתיעה. הרי גם כאשר נתנה סובארו לעולם להבין כי STI בנזין מוגדשת ומסעירה צפויה להגיע, לפני מספר חודשים בלבד, הכירו היפנים היטב את "המגמות בשוק", ללא ספק שאלו את עצמם את אותן שאלות והיו מודעים לבעיות האפשריות. אחרי הכל, עולם הרכב עוסק בעיקר בכך רק שנתיים-שלוש, לפחות. את הסיבה האמיתית לסיבוב הפרסה האימתני הזה, מיצרנית נישתית וממוקדת ובוודאי כשמדובר במכונית שכולה תדמית, צריך לחפש במקום אחר.
אי אפשר כמובן להתעלם מכך שלמערכת הנעה חשמלית יש יתרונות משמעותיים, החל בביצועים טובים בהרבה, ועד יעילות הנדסית שמסייעת ליכולת דינמית, כמו מרכז כובד נמוך במיוחד, חלוקת משקל אופטימאלית והיכולת להוריד באופן יעיל את הכוח לקרקע. כך שמצד אחד, STI חשמלית עתידית תהיה ללא ספק מהירה ממכוניות הבנזין אותן היא מחליפה. מצד שני, היא כבר לא תהיה חומר ממנו עשויות אגדות. וגם, לא תאפשר לאף אחד לנבא בידענות כי אימפרזה טורבו מתקרבת, רק לפי הסאונד.