חודש יוני, שנת 2021. משבר השבבים ובעיות בשרשת האספקה פוגעים קשות בתעשיית הרכב, הנאלצת לבטל ייצור במספר חסר תקדים של מכוניות חדשות, למעלה מ-5 מיליון מהן. באותו זמן בערך החלו בכירים בתעשייה להעריך כי המשבר לקראת סיום, וכי במהלך 2022 המשבר יתקרב לסיום, עם פתרון מלא לבעיה ב-2023. הם טעו. עד סוף השנה זינק מספר המכוניות שייצורן בוטל ל-11.3 מיליון כלי רכב, והשפעת המחסור בהן הורגשה בכל שוקי הרכב.
עם סיום השנה שוב צוטטו בכירים כאומרים שהמשבר צפוי להתפוגג במהלך 2022, ולכל היותר יזלוג מעט ל-2023. חצי שנה מאוחר יותר ושוב נראה כי מדובר היה בהערכות חסר. לפי אוטו פורקאסט, ספקית מידע בכירה לתעשיית הרכב המתעדת את כל דיווחי מותגי הרכב על ייצור מכוניות חדשות, כבר כעת ברור כי התעשייה תיאלץ לוותר על לפחות 3 מיליון כלי רכב חדשים שייצורם בוטל עקב משבר השבבים בלבד - ללא קשר לבעיות בשרשרת האספקה. כך מדווח האוטומוטיב ניוז.
מדובר אמנם במספר נמוך ב-2 מיליון כלי רכב מנתון יוני 2021, אך ניסיון עבר מלמד כי המספר צפוי לזנק במהירות. למעשה, אוטו פורקאסט מזהירים כבר עתה כי לא רק שהמשבר אינו צועד לקראת סיום, הוא אפילו מחמיר. בחודשיים האחרונים נוספו ביטולים של לא פחות מ-800 אלף כלי רכב נוספים ביחס להערכות מוקדמות.
בחלוקה לאזורי ייצור, אירופה וארה"ב סובלות במידה שווה, כל אחת מהם נאלצה עד כה לוותר על כ-800 אלף מכוניות וצפויה להגיע ליותר ממיליון. להזכירכם, נתוני אמצע השנה. אסיה איבדה כחצי מיליון, סין כ-100 אלף. לאור זאת נראה כי גם אם התעשייה לא תסבול מביטול של יותר מ-10 מיליון כלי רכב חדשים גם השנה, המספר לא יהיה מאוד רחוק מכך.