בקצרה:
  • שנתיים אחרי ההשקה באירופה, ID4 נוחת כאן
  • עם 204 כ"ס, 519 ק"מ טווח נסיעה
  • המחיר: החל מ-215 אלף שקל
חשמל גרמני: ה-ID4 הוא דגם חשמלי שני שהציגה פולקסווגן (אחרי ID3) וראשון שלה באולם התצוגה המקומי. זהו אח כמעט זהה לסקודה אניאק המשווק כאן מזה שנה, על בסיס אותה פלטפורמה ייעודית (MEB) המשמשת בין היתר גם את אודי Q4 e-tron. בסיס הגלגלים דומה (277 ס"מ) לסקודה אבל הוא קצר ב-6.5 ס"מ (458.5 ס"מ), עם תא מטען קטן בכ-40 ליטר (543 ליטר).
ID4 ישווק כאן לפחות בינתיים רק בגרסת מנוע אחורי (204 כ"ס) המחובר ישירות לגלגלים הסמוכים אליו ומזניק את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות, 0.2 שניות פחות מאניאק מקביל. מצברי 82 קוט"ש מאפשרים 519 ק"מ בין טעינות, עם טעינה מהירה (135DC) ומילוי מ-5% ל-80% בתוך 36 דקות. גרסת GTX עם מנוע חשמלי נוסף המחובר לגלגלים הקדמיים (299 כ"ס והנעה כפולה) מאפשרת ביצועים טובים משמעותית (6.2 שניות ל-100 קמ"ש) אך תשווק כאן רק בעתיד.
מה עוד צריך לדעת: סביבת הנהג של ה-ID4 כולל מסך מגע ("10 בגרסאות הבסיס, "12 בבכירות) ולוח מחוונים דיגיטלי ("5.3), אליו צמוד בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה). בשונה מהאניאק, כאן אין מנופי שליטה בעוצמת הרגנרציה מאחורי ההגה.
רשימת האבזור כוללת בגרסת הבסיס (215 אלף שקל) ריפודים משולבי עור עם חימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, מצלמת חניה היקפיות, מפתח חכם וחישוקי "19. גרסת הביניים (256 אלף שקל) מוסיפה גם כיוון חשמלי למושבים הקדמיים ובקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים. הגרסה הבכירה (273 אלף שקל) כוללת גם דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "20.
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת, בעוד הגרסה הבכירה מוסיפה גם שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילת פקקים ותאורת מטריקס לד.
מה אנחנו חושבים: אי אפשר להמעיט בחשיבות ה-ID4 לפולקסווגן ישראל. היבואנית המתינה לו והמתינה עוד, ונאלצה להמשיך ולהמתין מסיבות שונות שאינן מצויות בשליטתה. ובכל אותו זמן ידעה היטב כי היא מסוגלת למכור כל מכונית מסוגו שתגיע ארצה עוד לפני שהיא יורדת מפס הייצור. כמו לא מעט יבואניות אחרות כמובן. את מידת התסכול מהמצב באולם התצוגה ומשרדי ההנהלה אפשר לנחש. ואל תתנו לתג המחיר הגבוה בכ-25 אלף שקלים מהאח באולם הסמוך להשמע כמו דיל ברייקר. במצב השוק של היום הוא לא היה מרתיע אף לא לקוח אחד.
המצב הזה מסתיים כעת וגם האיחור הניכר לעומת שוקי אירופה, או העובדה שהוא אמור לעבור כבר מתיחת פנים בעוד כשנה, לא יפריעו לו להצליח. צריך רק לזכור כי משלוח הייצור הראשון צפוי להגיע ארצה רק בחודש מרץ, וזו בעיה כפולה. הראשונה: רכב חשמלי בן כשנתיים וחצי לא יכול לעשות שימוש בטגנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת ויאלץ להמתין לשם כך לעדכון אמצע החיים.
האחרת: השינויים שייכנסו לתוקף בחודש ינואר הקרוב צפויים לייקר - ולא במעט - את החשמליות. בפולקסווגן מבטיחים אמנם כי מכוניות שיירכשו כעת ישמרו על המחיר עד מסירתן, אך לא מתנבאים באשר למחיר של המשלוח הבא.