בקצרה:
  • לאחר שבוטלה פעמיים, תערוכת ז'נבה שוב מבוטלת
  • הסיבה הרשמית והנוחה למארגנים: ענייני קורונה
  • בפועל סובלות תערוכות הרכב מחוסר עניין
1 צפייה בגלריה
שוב מבוטלת - תערוכת ז'נבה
שוב מבוטלת - תערוכת ז'נבה
שוב מבוטלת - תערוכת ז'נבה
אחרי שנתיים רצופות בהן לא התקיימה תערוכת הרכב הבין לאומית בז'נבה, אירוע הרכב השנתי, יוקרתי והחשוב ביותר עבור התעשייה בעבר, הודיעו מארגניה על ביטולה גם ב-2022. הסיבה הרשמית לביטול היא מגיפת הקורונה שעדיין מגבילה את הגעתם של מבקרים מכל רחבי העולם. במקביל מודים המארגנים כי גם ליצרניות הרכב יש סדרי עדיפויות שונים בימים אלו. בין היתר משבר השבבים עמו מתמודדת התעשיה שאף הוא ספיח למגפה.
בהיבט הישיר של מגיפת הקורונה, טוענים המארגנים כי רבים מהמבקרים והעיתונאים עדיין יתקשו להגיע לתערוכה, בשל מגבלות תנועה שמוטלות בחלק ממדינות העולם. בשנים כתיקונן פקדו את התערוכה למעלה מחצי מיליון בני אדם ועוד כ-10,000 עיתונאים ממדינות שונות.
אך הסיבה המהותית יותר נובעת מסדרת ביטולים מצד יצרניות הרכב, שפחות נלהבות להשקיע בתצוגות, לוגיסטיקה וכוח אדם שעלותם מיליוני אירו. חלק מהיצרניות מתמודדות כיום עם האטת ייצור כפויה עקב מחסור עולמי בשבבים. אבל בעיות אלה הן סוג של מסך עשן, גם אם יש להן השפעה ברורה על כדאיות התצוגה. שכן הבעיות מהן סובלות תערוכות רכב החלו זמן רב לפני מגפת הקורונה ומחסור ברכיבים נחוצים.
ראו את תערוכת הרכב הגדולה (פיזית) בעולם, שנערכה במשך 70 שנה - מדי שנתיים - בעיר פרנקפורט. ממש לפני אירועי קורונה הודיעו המארגנים כי לא תיערך עוד. לא בגלל קורונה, לא בגלל שבבים, אלא פשוט מכיוון שיצרניות הרכב בחרו יותר ויותר לוותר על תערוכות רכב גדולות (ויקרות) והתמקדו בעולם הדיגיטלי. מה שבתורו גרם לירידה חדה במספר המבקרים. כך למשל עדכנו מארגני ה-IAA (תערוכת פרנקפורט) כי באירוע האחרון מסוגו ביקרו מעט יותר מחצי מיליון מבקרים, מספר נמוך בעשרות אחוזים משנים קודמות.
גם תערוכת הרכב הגדולה ביותר מעבר לאוקיינוס (דטרויט) שנערכה כמעט מדי שנה בחודש ינואר לאורך מעל 100 שנים, הודיעה כי תעבור לחודש יוני כתוצאה ממיעוט מבקרים ומציגים. אז כן, ה-CES הדיגיטלית בנערכה בלאס וגאס מדי שנה בתאריכים כמעט חופפים אשמה ישירות בירידת העניין, אבל בכל זאת - גם דטרויט אינה מי שהייתה בגלל מיעוט מבקרים מיעוט מציגים וסיקור תקשורתי דליל.
בחזרה לז'נבה. בפעם האחרונה שבה היתה אמורה להתקיים התערוכה, עם תחילת ההתפשטות של נגיף הקורונה ברחבי אירופה בחודש מרץ 2020, בוטלה התערוכה בהתראה של שלושה ימים בלבד לפני הפתיחה החגיגית. בשנה שעברה הודיעו המארגנים על הביטול זמן רב מראש אך לפני כחצי שנה הודיעו על קיומה השנה כמתוכנן. זה לא יקרה. מארגני התערוכה מבטיחים אמנם להפיק "תערוכה רבת השפעה" ב-2023. אבל לא היינו ממהרים להזמין כרטיסים.

לעוד חדשות רכב באתר iCar