שרת התחבורה מרב מיכאלי פרסמה היום (ב') סרטון טיק-טוק ובו היא מתגאה בכך שמשרד התחבורה מעביר 20 מיליון שקלים לטובת גדרות בטיחות, שאמורות להציל את חייהם של רוכבי דו-גלגלי. גדרות שימנעו את "אפקט הגיליוטינה" של הגדרות הישנות, שגרמו במישרין לפגיעות קשות ואף למוות בקרב רוכבים שהחליקו מסיבות שונות לצדי הכביש.
בתדרוך לתקשורת ובסרטון טיק-טוק מכריזה מיכאלי על הקצאת הסכום לטובת החלפת מעקות ההפרדה העשויים מפלדה, אך שלא כצפוי הוסיפה והדגישה כי מדובר במעקות הפרדה מבטון. "הייתה הבטחה ישנה להקצות כסף למעקות ברזל שמסוכנים מאוד לאופנועים במקרה של תאונות, וגורמים להם נזקים אנושים. הבאנו 20 מיליון שקלים שמוסטים ומופנים באופן ייעודי, בהקדם. נתיבי ישראל כבר קיבלו הוראה לעשות את זה, (כדי) להחליף את מעקות הברזל במעקות בטון... הצלחנו בלחץ מאסיבי שלי לגרום לזה שזה יקרה, וזה כבר בעבודה", כך השרה.
1 צפייה בגלריה
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
(צילום: איחוד הצלה )
בסרטון הטיק-טוק אומרת מיכאלי: "אם אתם לא אופנוענים או אופנועניות אתם בטח לא נותנות ונותנים איזה תשומת לב לגדר ההפרדה ממתכת שיש לה חלק כזה למטה פתוח. אז בשבילם זה מה זה מסוכן!!! לכן אני מאד מאושרת שמשרד התחבורה הביא, מביא, 20 מיליון שקלים לתקן את הדבר הזה במקומות המסוכנים, במיידי. שנים מבטיחים, הבטיחו, כמה הבטיחו, לא הביאו! אנחנו הבאנו עכשיו את הכסף לתקן את זה! ובכבישים החדשים גדרות ההפרדה יהיו מבטון!!!
ראשית ולפני הכל, יש בהחלט לברך כעל העניין שהשרה מגלה ברוכבי הדו-גלגלי, זה לא מובן מאליו, בעיקר לנוכח התנהלותם של השרים שקדמו לה בעשור האחרון. במיוחד לנוכח הזינוק המכאיב במספר הנפגעים וההרוגים מקרבם בשנים האחרונות. גדרות ההפרדה, במיוחד לצד שוליים חיצוניים של דרכים מפותלות, מסוכנות מאד לרוכבים המחליקים מתחתיהן ונפגעים מן העמודים התומכים. במהלך השנה הנוכחית קטלו גדרות כאלה כרבע מסך הרוגי הדו-גלגלי בישראל - 74 רוכבים נכון להיום.
אלא שהכרזתה של מיכאלי לוקה בשתי בעיות משמעותיות. ראשית ולאור ניסיון רב שנים עם התנהלות משרד התחבורה וספיחיו, הצהרה על העברת 20 מיליוני שקלים לטובת פרויקט כלשהו מבלי להציג לו"ז לביצוע, הופכצת את האירוע לווירטואלי בעיקרו. במילים פשוטות: אולי יוקצה להגנה על רוכבי דו-גלגלי, אולי לא ובכל מקרה לא ברור מתי.
אבל ישנה נקודה בעייתית יותר. שרת התחבורה הדגישה מספר פעמים שמדובר בגדרות בטון, ובפרויקטים שמתוכננים בכבישים חדשים. מומחים בתחום טוענים כי גדרות הפרדה מבטון מותקנות רק לעיתים נדירות בשולי כבישים, בדרך כלל לאורך מקטעים קצרים הסלולים על שפת תהום שם אין אפשרות להתקין מעקות פלדה בסטנדרט H1 השכיח. גדרות מבטון כן מוצבות במפרדה בין שני מסלולים בדרכים בין עירוניות שונות, אך אלה ממש לא מקומות מסוכנים לרוכבי אופנועים.
מיגון ייעודי לרוכבי אופנועים מבוצע באמצעות משטח סופג אנרגיה שעשוי מפלסטיק קשיח או מפלדה, המסייעים לגוף הרוכב להחליק לאורכו תוך מניעת המפגש הקטלני עם העמוד. חברת נתיבי ישראל יכולה להתקין מיגון כזה על כל גדרות הפלדה בישראל (וגם עשתה כך פה ושם), אך אינה עושה זאת. למעט במקומות מועדים במיוחד, מותקנות גדרות עם מיגון הגנה לרוכבים רק במקומות שבהם מוחלפות גדרות ישנות בחדשות.
בתחילה נראה היה כי מישהו בסביבת השרה מסר לה מידע לא מדויק, בלשון המעטה. אלא שבדיקה שערכנו עם דוברות השרה העלתה שלא מדובר בטעות. ואם כך, מדובר בלא יותר מהצהרה שמטרתה לא יותר מ"סיבוב על רוכבי האופנועים": 20 מיליון השקלים עליהם מדווחת השרה ישמשו, אם בכלל, להקמת גדרות בטיחות בפרויקטים חדשים, מבטון יצוק. ובוודאי לא ישפרו את מצבם של הרוכבים בכבישים קיימים.