בחודש שעבר רכב יואל צרויה לביתו אחרי יום עבודה ארוך. צרויה (49), רוכב ותיק ומנוסה, רכב על אופנוע כבד כשהוא ממוגן היטב. רכב שפגע בו הטיח אותו על מעקה בטיחות בכביש 70, סמוך למחלף שער העמקים. צוותי מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותו. הוא השאיר אחריו אישה וארבעה ילדים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף ברזינגר לוגסי)
צרויה ז"ל היה אחד מ-49 רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו בכבישי ישראל מאז תחילת השנה, זינוק של 53% לעומת אשתקד, יותר מכפול מהגידול הכללי במספר ההרוגים השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בשנה החולפת נרשמה אמנם ירידה בקטל בדרכים בגלל הסגרים והמעבר לעבודה מהבית, אולם הגידול השנה מחק ירידה זו ולמעשה, 2021 היא השנה הקטלנית ביותר בכבישים בארבע השנים האחרונות, כאשר כל אחד מארבעת החודשים האחרונים קטלני יותר מהחודש המקביל בשלוש השנים שקדמו לו.
"הנהגת שפגעה ביואל העיפה אותו ישר על המעקה", מספר אחיו, אלי. "הוא אף פעם לא רכב מהר; רוב הרכיבות שלו היו בטיולים בכל הארץ עם חבורה קבועה, והוא רכב עם חליפה איכותית וכפפות. גם התאונה הזאת הייתה מסתיימת רק בפציעה אלמלא נפגע מעמודי גדר הבטיחות. בגרמניה אפשר כבר לראות מעקות בטיחות עם גלגליות בתחתית, שמגלגלות רוכב שמחליק ופוגע בהן הלאה, וכך מנטרלות את אנרגיית הפגיעה. בישראל עוד אין אפילו פס מגן בסיסי".
3 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים במחלף ראשונים
זירת תאונת הדרכים במחלף ראשונים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
יואב צוריה היה חובב רכב, והחזיק גם טרקטורון ו"שברולט קאמרו" קלאסית. בנו הקטן, ילד עם צרכים מיוחדים, אהב במיוחד את רעשי המנועים, והיה יוצא עם אביו לרכיבות ונסיעות שהרגיעו אותו. כעת אלי ואחיו האחרים של יואב לוקחים את הילד לנסיעות כיף.
הזנחה ממשלתית
יואב צרויה שילם את מחיר הזנחת הרוכבים בשנים האחרונות. דווקא בשנה שבה עוברים נהגים רבים לרכב דו-גלגלי כדי לעקוף את הפקקים המתארכים וכאלטרנטיבה לתחבורה הציבורית הכושלת, מחכים להם כבישים לא סלחניים, ומערכת שמעכבת לשווא פרויקטים שהיו יכולים לשפר דרמטית את הסיכוי שיוכלו להגיע הביתה בשלום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות מד"א)
מעקות הבטיחות הם הדוגמה הזועקת ביותר. רוכב שמחליק לעבר גדר הפרדה קלאסית - לא רק עקב טעות שלו, אלא גם בגלל מפגע בכביש או כדי להתחמק מנהג רכב מסוכן - סובל מפגיעות קשות כאשר הוא נתקל בה, עד כדי קטיעת איברים. מאז 2018 מותקנים פסי הגנה בכל כביש שנסלל. במקביל מתקינים אותם בכבישים קיימים, לפי תוכנית רב-שנתית שתימשך עוד שנים, בעיקר בפניות, שבהן גדלה משמעותית סכנת ההחלקה של הרוכבים.
עד לפני שנתיים קיבלה "נתיבי ישראל" (נת"י) תקציב שנתי לטיפול בכבישים קיימים. במאות קילומטרים של כביש, בעיקר בהרי ירושלים ובגליל, הותקנו פסי הגנה כאלה. אבל ברשימה של נת"י יש כעת 342 ק"מ נוספים שמחכים לטיפול, בעלות של 200 אלף שקל לקילומטר. מאז שהמדינה מתנהלת ללא תקציב מדינה קבוע, מסרב האוצר לאשר תוספת תקציב לטיפול במפגע הזה, ודורש ממשרד התחבורה ונת"י להפנות אליו כספים ממקורות אחרים.
לפני נפילת ממשלת נתניהו-גנץ, כאשר הממשלה נאבקה על כל קול כדי להעביר תקציב מדינה זמני, הבטיח שר האוצר דאז, ישראל כץ, לח"כ בועז טופורובסקי ("יש עתיד"), יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של הכנסת, להעביר 20 מיליון שקל לטיפול בגדרות הבטיחות, תמורת תמיכתו בתקציב. טופורובסקי הצביע בעד, אך הכסף שהבטיח כץ לא הגיע. כדי שלא לעצור את הטיפול החליט בינתיים ניסים פרץ, מנכ"ל נת"י, להעביר 11 מיליון שקל מפרויקטים אחרים, עד להגעת הכסף מהאוצר. עברה כבר חצי שנה, הכסף עדיין לא הגיע.
"מצער מאוד ששר האוצר הקודם לא עמד במילתו ונכנע לפקידי האוצר, שהצלת רוכבי האופנוע כנראה לא מספיק חשובה להם. את תוצאות ההפקרות רואים בעלייה המחרידה של הרוכבים ההרוגים והפצועים", אומר טופורובסקי. השר לשעבר ישראל כץ מסר בתגובה, כי "אכן היה סיכום בנושא, שייחסתי לו חשיבות רבה. הנחיתי את אגף התקציבים לתקצב את זה. יש לוודא שהכסף יועבר".
בלי הטבות בביטוח
הטיפול בגדרות ההפרדה אינו התחום היחיד שהמדינה מתעכבת בו. מתכונת לימודי הרכיבה בישראל מיושנת, ולרוכבים החדשים שעולים לכבישים חסרות מיומנות בסיסית, בעיקר בשליטה בכלי ובזיהוי מצבי סכנה. עוד בנובמבר 2020 קיבלה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), אחרי לחץ של טופורובסקי על האוצר, תקציב של שני מיליון שקל לקיים פיילוט לקורס נהיגה מתקדמת מסובסד לרוכבים צעירים.
הרלב"ד אף החלה בשיחות עם הממונה על הביטוח, במטרה להעניק לרוכבים שעברו קורסים כאלה - במתכונת שתאשר הרשות - הנחה בביטוח החובה היקר. מדובר בקורסים שגופים כמו המשטרה ומד"א, שמחזיקים ציי אופנועים וקטנועים גדולים, כבר מזמן מכשירים בהם את אנשיהם, לאחר שזיהו את השיפור בבטיחות הרכיבה מאז. קורס פרטי עולה 600 עד 2,000 שקל, ורק חלק קטן מהרוכבים הפרטיים עוברים אותם.
אבל שמונה חודשים חלפו, ועוד לא יצא לפועל קורס ממשלתי אחד בתחום. ברלב"ד טוענים, שהעיכוב נובע העיקר בקשיים בגיוס יועץ מקצועי שילווה את התוכנית. מהרלב"ד נמסר כי המכרז לקורס הפיילוט, שבו ישתתפו 300 רוכבים שלא עברו לפני כן קורס רכיבה מתקדמת אחר, צפוי להתפרסם בחודש הבא ויצא לדרכו בתחילת 2022.
רכיבה בטוחה בנת"צ
זה לא נגמר כאן. עוד בסוף 2020 היה אמור לצאת לדרך ניסוי שיבחן את בטיחות הרכיבה של אופנועים וקטנועים בנתיבי תחבורה ציבורית בין-עירוניים, לאחר שפיילוט כזה שנערך בתל-אביב הוכיח שהשילוב הזה אפשרי בנתיבי תחבורה ציבורית עירוניים. המטרה היא לנצל את הנתיבים הפחות עמוסים כדי להעביר אליהם את הכלים הדו-גלגליים, שלא יצטרכו לרכוב בצפיפות לצד המכוניות. אולם הניסוי שהיו אמורים לנהל משרד התחבורה ונת"י בנתיב פלוס לאורך נתיבי איילון וכביש 2, מעולם לא התרחש.
בהתחלה הואשמה הקורונה, שהפחיתה משמעותית את כמות התנועה הכבישים, ואחר כך החליטה שרת התחבורה הקודמת, מירי רגב, שהנושא אינו נמצא בעדיפות. כעת, על רקע העלייה בהרוגים בקרב הרוכבים, תצטרך השרה החדשה מרב מיכאלי לקבל החלטה בנושא.
בינתיים נמנעת המשטרה בדרך כלל מאכיפה נגד רוכבים בנת"צים מתוך הבנה שמדובר במהלך מפחית סיכון, אבל כל עוד המדינה לא טורחת להפוך את העניין לרשמי, הוא נתון לשיקול דעתו של השוטר בשטח, ועלול לעורר קשיים מצד חברות הביטוח במקרה של תאונת דרכים. ממשרד התחבורה נמסר כי הנושא יוצג בקרוב לשרה על-ידי גורמי המקצוע ולאחר מכן יוחלט האם וכיצד לקדם את הפיילוט.