בקצרה:
  • הסינית NIO חושפת מתחרה ישירה לטסלה מודל 3
  • עם טווח עצום של עד 1,000 ק"מ לפי התקן הסיני
  • בינתיים רק בנורווגיה מחוץ לסין, אבל זה משתנה
טסלה הסינית: NIO מכונה כך לעיתים קרובות באמצעי התקשורת ולא בכדי. שכן הדגמים שלה נחשבים לאיכותיים ביחס למקובל ברפובליקה העממית, עם היצע הכולל שלושה רכבי פנאי: ES6 המיועד לחמישה, EC6 כגרסת כמו-קופה לה ו-ES8 עם מקום לשבעה נוסעים, ואת ET7 כמתחרה ישירה לטסלה מודל S. ניו גם מציעה ללקוחותיה בסין שירותי טעינה יוצאי דופן, הכוללים מערכת החלפה סופר-מהירה - פחות משלוש דקות - של סוללות במודל דומה לזה של בטר פלייס זצ"ל, או שירות ואנים המצוידים במערכת טעינה מהירה לחילוץ מי שלא תכנן נכון את נסיעתו.
6 צפייה בגלריה
עמדת החלפת הסוללות של ניו
עמדת החלפת הסוללות של ניו
עמדת החלפת הסוללות של ניו
בינתיים משווקת היצרנית בסין ומייצאת רק לנורווגיה, אך תתחיל לפעול בדנמרק וגרמניה ב-2022 ועד 2025, כך היא מבטיחה, ב-25 מדינות שונות. NIO מפעילה כבר מרכזי פיתוח באירופה ובארה"ב ובעבר הלא רחוק הביעה עניין בחדירה גם לשוק הישראלי, אלא שבינתיים לא התפתח דבר בכיוון זה וממילא נראה כי תעדיף כנראה לפעול בשווקים עם תשתית חשמל מתקדמת יותר.
האחות הקטנה: ה-ET5 מכוונת היישר לליבת ההצלחה החשמלית של העידן הנוכחי, או במילים אחרות, טסלה מודל 3, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם שזוכה להצלחה גדולה גם בשוק הסיני (שם היא גם מיוצרת) וצפויה לסיים את השנה עם מכירה של כ-120 אלף יחידות מדגם זה בלבד.
ה-ET5 שדומה לטסלה כמעט מכל זווית (אם כי מציגה צללית נאה ובעיקר קלה יותר לעיכול), גדולה משמעותית מהמתחרה האמריקאית: היא ארוכה ממנה ב-9.5 ס"מ (479 ס"מ), רחבה ב-11 ס"מ (196 ס"מ), גבוהה ב-5.5 ס"מ (150 ס"מ) ועם בסיס הגלגלים ארוך ב-1.5 ס"מ (279 ס"מ). נפח תא המטען לא פורסם, אבל הוא צפוי להציע דלת עם מפתח גדול משמעותית. למידות הגדולות שאמורות לאפשר מרחב מחייה גדול יותר מזה של מודל 3, יש מחיר כמובן - מקדם גרר גבוה במעט (0.24 לעומת 0.23).
1,000 ק"מ בין טעינות, עם כוכבית: מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים, קדמי (204 כ"ס) ואחורי (285 כ"ס) המחוברים כל אחד לגלגלים הסמוכים אליו ומאפשרים הנעה כפולה עם תפוקה משולבת של 489 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 4.3 שניות, עשירית פחות ממודל 3 LR ואיטי בכשנייה מגרסת פרפורמנס של האמריקאית.
ניו תציע אפשרות בחירה בין שלוש אפשרויות סוללה: עם 75 קוט"ש המאפשרת טווח של 550 ק"מ, 100 קוט"ש עם טווח של 700 ק"מ ו-150 קוט"ש שתכנס לשירות בעתיד הקרוב ותציע עד 1,000 ק"מ בין טעינות בגרסת ULR (ר"ת Ultra Long Range). אלא ששימו לב, נתונים אלו הם על-פי התקינה הסינית (CLTC) שמייצגת נתון פחות ריאלי מ-WLTP העדכנית שמקובלת באירופה ואצלנו. יש להניח שהטווח לפי התקן המערבי יהיה צנוע משמעותית אך נתון רשמי אין עדיין.
מה עוד צריך לדעת: כבסיס משמשת פלטפורמה משולבת פלדה-אלומיניום עם חלוקת משקל אופטימלית של 50:50 לפנים-אחור. מערך המיתלים הוא בתצורת עצמות עצה כפולות מלפנים, רב-חיבורי מאחור עם קפיצי סליל בכל פינה. היצרנית גם מציינת כי מערכת הבלמים פותחה עצמאית על ידה עם קאליפר ארבע בוכנות עשוי אלומיניום, המסייע להפחתת המשקל הבלתי מוקפץ ב-25%.
בתא הנוסעים יש חומרים ידידותיים לסביבה, לרבות אלה שיוצרו מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים, כך NIO. כמו בטסלה יש מסך מגע ענק במרכז הקונסולה ("12.8) אבל בשונה ממנה יש גם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.5) מאחורי ההגה. יש גם תאורת אווירה פנימית ב-256 גוונים ומערכת שמע עם לא פחות מ-23 רמקולים.
מה אנחנו חושבים: ניו מסתמנת כבר זמן רב כמי שעשוי להיות יריבה אמיתית ליצרנית האמריקאית מעמק הסילקון. הרחבת ההיצע עם ה-ET5 תסייע לה ללא ספק להתמודד מולה בשוק הסיני, ומבחינת יכולת נראה שבתחומים מסוימים - לרבות טווח נסיעה - היא צפויה להעפיל עליה. אבל כדי להפוך לשחקנית משמעותית בתעשייה היא צריכה להתחיל כמה שיותר מהר לשווק גם מחוץ לסין. כרגע נראה שלא אצה להם הדרך, וחבל.